810 אוטובוסים חדשים, כ־200 מהם חשמליים, צפויים להיכנס לשירות בירושלים בשנים הקרובות, בעקבות מכרזים שפרסם אתמול משרד התחבורה כחלק ממהלך כולל לשדרוג שוק התחבורה הציבורית בירושלים.
בעיר הגדולה בישראל, שבה כ־900 אלף תושבים ועוד מאות אלפים שעובדים, קונים ומבלים בה, פועלת כיום בעיקר חברת אגד, אך המכרזים החדשים אמורים לשלב עוד חברה אחת לפחות בתחום האוטובוסים העירוניים, ולשכלל את האפשרויות המוצעות לצרכנים. לפי הודעת משרד התחבורה, לאחר השלמת המהלך ייוותרו בידי אגד כ־40 אחוזים מפעילות התחבורה הציבורית בעיר.
החברות שיזכו במכרז יידרשו לתת את השירות באוטובוסים חדישים ובאופן שיקל על הנוסעים ויאפשר לנהגים לעצור בתחנות לזמנים קצרים ביותר. הם יהיו בעלי רמת זיהום נמוכה, חלקם בהנעה חשמלית, ויאפשרו עלייה מכל דלתות האוטובוס. "המכרז מאוד גדול, והוא יכול לאפשר גם לחברות בינלאומיות להגיש לו הצעות, או לחברות אוטובוסים ישראליות שלא נמצאות בתחום", אומר אלעד מלכא, חבר מועצת העיר ירושלים שפעל רבות בשנים האחרונות לשיפור התחבורה הציבורית בעיר. לדבריו, אגד יכולה לנסות לזכות בחלקים מהמכרזים החדשים, אולם הדבר אינו סביר: "אחד הפרמטרים הוא יכולת ההפעלה שנרשמה בעבר, ולאגד יש 12 אחוזי אי ביצוע של נסיעות, ו־40 אחוזים של יציאה באיחור".
יוסי סעידוב, מייסד ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", אומר שהמצב חמור אפילו יותר. "ב־2017 אנחנו מדברים על בין 10 ל־20 אחוז מהנסיעות שפשוט לא יצאו, תלוי באיזה חודש. היו חודשים שאחד מחמישה אוטובוסים לא יצא", הוא אומר.
במסגרת המהלך של משרד התחבורה יצטרפו עשרות קווים חדשים למערך התנועה העירונית, וחלקם יעברו במסלולים מהירים ביותר, דרך עורקי תחבורה דוגמת כביש בגין, ויאפשרו חיבור מהיר בין השכונות למוקדי התעסוקה ולתחנת הרכבת החדשה. לראשונה, אומר מלכא, יופעלו קווים לאורך מסלולי הנסיעה של הרכבת הקלה – ברחוב הרצל למשל – לאחר שסעיף מניעת התחרות הוסר מהמכרז להפעלת הקו. "יתווספו גם הרבה מאוד קווים שיחברו במהירות אזורי מגורים ותעסוקה", אומר מלכא. "אם היום נסיעה מהשכונה לעבודה בבוקר יכולה להימשך שעה ועשרים, המסלול יקוצר ל־30־40 דקות. זה הרבה יותר יעיל ומושך לבעלי מכונית פרטית".
ארגון "15 דקות" דוחף כבר שנים לתכנון מחודש של מערך האוטובוסים והקווים, וזאת בעבודה מול מועצת העיר, מנהלי "תוכנית אב לתחבורה" והכנסת, גם בנושאי תחבורה שמחוץ לירושלים. "יחד עם ועדת הכלכלה בראשות איתן כבל קידמנו שימועים בנושא התחבורה בישראל כולה, היו חמש או שש ישיבות. אחת מהן עסקה בתחבורה הציבורית בירושלים". חלק גדול מהתכנון המחודש מכיר בצרכים של קבוצות תושבים ברחבי העיר, שפעילותם רוכזה בידי "15 דקות": "יש לנו קבוצה בגילה שמקדמת קו מהיר לתחנה המרכזית דרך בגין. אנחנו עובדים עם קבוצת תושבים מרשימה בשכונת רמות, חרדים ולא חרדים, שמשאירים את חילוקי הדעות בצד ופועלים יחד לקידום תחבורה ציבורית. אנחנו גם מפרסמים באופן קבוע את דו"ח תלונות הציבור בפילוח לפי קווים – קו 19 מהר הצופים להדסה עין -כרם וקו 15 מקטמון לתחנה המרכזית מככבים בדו"חות האלו".
באגד סירבו לשוחח עמנו, אבל מסרו שהפעלת התחבורה הציבורית בירושלים מורכבת וסבוכה ביותר, התשתית רעועה, אין עדיפות לנתיבי תחבורה ציבורית וחסרים מאות נהגים.
"אגד צודקים בכל מה שהם אומרים. קו 19, למשל, הוא 20 ק"מ בתוך ירושלים. זה בכלל לא קו עירוני, בנתונים האלה. יש גם בעיה של מסופי קצה: נהג נמצא שעה וחצי בנהיגה, וכשהוא מגיע לתחנת הסיום אין מסוף להתרעננות. איזה נהג ירצה בכלל לעבוד ככה? אוטובוסים תקועים בפקקים, באגריפס ואפילו בבגין. בדרך חברון, נתיב התחבורה הציבורית קטוע באמצע ומשתלב בתנועה הכללית. אוטובוסים עומדים בפקקים".
מאגד נמסר שבהסכם החדש שלה עם המדינה, החברה "ניאותה לוותר על חלק מקווי השירות לטובת הכנסת מפעילים נוספים, אך יש לצפות שאותם קשיים תפעוליים שבהם נתקלה אגד יאפיינו גם את הפעלת התחבורה הציבורית בעיר באמצעות מפעיל אחר".
"הבעיה היא לא אגד, אלא תכנון לקוי של המערכת. השיפור של המערכת הוא אינטרס משותף של הנוסעים והנהגים. כרגע כביש בגין וכבישים נוספים הם בלעדית של הרכב הפרטי, וזה לא הגיוני ולא נורמלי. כל עוד זה לא משתנה, אנשים פשוט יעברו עוד ועוד למכוניות משלהם. צריך לברך את משרד התחבורה על מהלך יוצא דופן שנועד לשנות את מפת התחבורה הציבורית של ירושלים ולהפוך אותה לרלוונטית לנוסעים. אנחנו עוד לא יודעים מתי זה יושלם, ומה יקרה לתחנות, ומה יהיה עם הפקקים, אבל זה מהלך שחייב לקרות".
להערכת מלכא, מכרז גדול כזה יימשך שנה לפחות. "עד שמגישים הצעות, עד שבוחרים זוכה, עד שהוא רוכש אוטובוסים וציוד, שוכר נהגים ונערך לגשת להפעלה – זה הרבה מאוד זמן. יש גם מרכיבים של הכשרת מסופים, שהעירייה צריכה להכין".
סעידוב מביע חשש שהתהליך כולו יושהה ויתעכב, דווקא מצד הממשלה. "משרד התחבורה אלוף בהשהיית מיזמי תחבורה ציבורית. הוא משלים פרויקטים של רכב פרטי לפני הזמן, ומיזמי תחבורה ציבורית באיחור ניכר. אנחנו מקווים שזה לא יקרה. בינתיים יש דברים קצרי טווח, לא יקרים, שיכולים לשפר באופן דרמטי את חוויית הנסיעה: עלייה מכל הדלתות חייבת להתקיים בכל הקווים ובכל האוטובוסים, בטח כשממילא אין הטענה אצל הנהג. עמדות הטענה בתוך האוטובוס – זה קיים בתל־אביב בקו 1, בחלק מהקווים בבאר־שבע. זה צריך לקרות גם בירושלים".