תלמידי העברית ברשת "אולפן שלי", כ־800 במספר, צפויים להישאר ללא מסגרת לימוד שפה לאחר סגירתה הקרבה והולכת של הרשת. זאת בעקבות החלטת משרד העלייה והקליטה להפסיק את מימון הלימודים באולפני העברית הללו "עקב תלונות רבות שהגיעו לידי המשרד", כך נמסר, ובשל ביקורת מקיפה בחברות האולפנים שהמשרד תומך בפעילותן.
ההודעה על הביקורת ועל החלטת הפסקת המימון פורסמה בפייסבוק לפני כחודש, לאחר התפטרותה של השרה סופה לנדבר מתפקידה בזמן פרישת מפלגתה מהקואליציה. מאות תגובות חיוביות במגוון שפות נרשמו בתגובה לפרסום. האולפן, שבו למעלה מ־100 מורי עברית ועובדים רבים נוספים, הוקם בשנת 2015 בעקבות תוכנית "צרפת תחילה", שהציעה לחברות ועמותות ישראליות להציע שירותי אולפן ולקבל על כל תלמיד 7,500 שקלים. האולפנים החלו כמוסדות ללימוד עברית לעולי צרפת בלבד, אך לאחר כשנתיים נפתחו לכלל אוכלוסיית העולים. "אולפן שלי" פועל ב־25 מרכזים ברחבי הארץ, ומוצאם של כ־65 אחוזים מהתלמידים ברשת כיום הוא ממדינות דוברות רוסית.

"עשו לנו בחודש אוגוסט ביקורת פתע במרכזים בערים הגדולות", מספר מנכ"ל "אולפן שלי", רודי חיון, בעצמו עולה מצרפת. "ביקשו ממני שאשלח את תעודות ההוראה של המורים, וחשבתי שבזה הסתיימה הפרשה. כמה חודשים לאחר מכן, לפני כחודש, הודיעו שגורעים אותנו ממאגר הספקים, כי באחת הכיתות היה תלמיד אחד יותר משאמור להיות לפי התקנון. הם גם אמרו שיש לנו נציג בטבריה, והאשימו אותו שסחטנו תלמידים וחייבנו אותם להירשם לקורסים אחרים ברשת, אך אין לנו כלל נציג בטבריה".
לטענתו של חיון לא נערך כל שימוע לחברה לפני ההחלטה לעצור את מימון התלמידים באולפניה. "אני לא יודע אם יש קשר להתפטרות השרה לנדבר", הוא אומר. "העולים שעברו אצלנו היו בהלם. גם הפקידים במשרד הקליטה היו בשוק. כולם מכירים אותנו ומעריכים את עבודתנו. פיטרנו כבר 15 עובדים, ויש 150 מורים ו־30 אנשי צוות שיאבדו את העבודה כשיסיימו את הקורסים שכבר החלו לפני ההחלטה. אנחנו מעריכים שיש 500 תלמידים ללא אולפן, ויש ערים רבות שהיינו היחידים שהעניקו בהן שירותי אולפן, כגון אשדוד ואילת". ב"אולפן שלי" החליטו לא להגיש תביעה נגד המשרד עד לאחר קיום דיון בנושא בוועדת העלייה והקליטה בכנסת, ביום שלישי.
ממשרד העלייה והקליטה נמסר: "במהלך השנים הללו התקבלו תלונות רבות מעולים בנוגע לאופן התנהלות האולפנים של החברה, וכן בנוגע לרמת ולאיכות ההוראה. התלונות היו בין השאר על שיבוץ עולים בכיתות שלא בהתאם לרמת העברית שלהם, מורים ברמה לא נאותה, קבלת תעודת סיום טרם מעבר מבחן סיום קורס, אי מתן הקורס בהיקף השעות הנדרש וכן הלאה. בכל פעם שהגיעה תלונה כזו, המשרד פנה לבירור הנושא. בחלק המקרים המשרד נענה כי הליקוי יתוקן, ובחלק מהמקרים לא נענה כלל. לאחר הצטברות תלונות, החליט המשרד בשנת 2017 שאין ברירה אלא לגרוע את 'אולפן שלי' ממאגר הספקים באופן זמני. לאחר כשבועיים חזר האולפן למאגר, תוך שהובהר שאם יתקבלו תלונות נוספות, הוא יוצא שוב. ואכן כך קרה".
במשרד מפרטים כמה הליכים לשמיעת תגובת החברה לטענות ולתלונות, כולל פגישה בין מנכ"ל המשרד אלכס קושניר ובין בעלי החברה אלכס ללוש, אך כל הסיכומים והמתווים להשבת החברה לפעילות מלאה לא קוימו והדרישות לא נענו: "'אולפן שלי' בחרה לנהל קמפיין תקשורתי וציבורי נגד המשרד, האמון על טובתם של העולים החדשים. המשרד דוחה את כל טענותיה של החברה ומזמין אותה שוב להשיב לו ישירות על הטענות המקצועיות, ככל שיש לה אכן עניין להיות שוב חלק מהמאגר ולפעול כמתחייב על פי תנאיו, שנועדו להבטיח שהעולים יקבלו שירות מקצועי וטוב".