
משקיעים מסתכלים על הפוטנציאל של מחר, ולא על ההפסדים של אתמול. הוכחה מצוינת לכך קיבלנו בימים האחרונים, כאשר חברת 'פייבר' הישראלית, שסיימה את שנת 2018 בהפסד של 36 מיליון דולר, כמעט כפליים מההפסד בשנת 2017 (19 מיליון דולר), הנפיקה את מניותיה בוול־סטריט לפי שווי של 650 מיליון דולר. החברה גייסה 110 מיליון דולר, תמורת 17% מהמניות שהפכו לסחירות בבורסה של ניו־יורק.
פייבר, שהוקמה בשנת 2010, היא עוד אחת מהחברות שמניחות ובונות היום עולם חדש. במקרה של פייבר מדובר בעולם שבו גדל משקלם של הפרילנסרים, שעושים עבודות במיקור חוץ – מכל מקום ולכל מקום בעולם. אתר האינטרנט של החברה מפגיש חברות עם גרפיקאים, עורכי וידאו, מתרגמים, מפתחי תוכנה, מייעצים ועוד ועוד – והיא רק גוזרת את קופון העמלה הצנוע משני הצדדים. ברבעון הראשון של 2019 כבר היו לה 255 אלף פרילנסרים כאלו ו־2.1 מיליון קונים. בשנת 2018 היא רשמה הכנסות של 75 מיליון דולר משידוך בין עסקים לפרילנסרים, שכבר לא לוקחים רק חמישה דולרים לכל שירות – הגימיק המוצלח שעליו המריאה החברה בתחילת דרכה, והיום אפשר לקנות ולמכור שם שירות במחיר של עד 10,000 דולר.
ועם כל זאת, ההפסדים בהווה, התחרות מצד אתרים רבים אחרים שזיהו גם הם את הטרנד וכן התלות בעובדים פרילנסרים (נעדרי כל זכויות פנסיוניות וכדומה) – צריכים להזכיר לנו שהעסקים בעולם החדש עוד לא ממש בטוחים וברורים מבחינת המודל הכלכלי שלהם. זו כנראה גם הסיבה לכך שמניית החברה קפצה ביום הראשון של המסחר ב־90%, לשווי של 1.2 מיליארד דולר, אולם יום לאחר מכן היא כבר ירדה בחזרה ב־21%, לשווי של 980 מיליון דולר "בלבד". מאניה דיפרסיה אף פעם לא טובה לשוק.

בזמן שהפוליטיקאים מבטיחים לנו השכם והערב מלחמה ביוקר המחיה, האינפלציה מרימה ראש. בחודש מאי עלה המדד ב־0.7%, והעליות הבולטות נרשמו במחירי הפירות (10.2%), הבגדים והנעליים (7.8%).
הנתונים על התייקרות הפירות והירקות לא הפתיעו אף ישראלי שביקר בסופר בשבועות האחרונים. השיאנים היו הענבים (40% לעומת אוקטובר 2018), האבטיח (30% מול אוגוסט) והמשמשים (15%). בגזרת הירקות השיאנים היו הפלפלים והחצילים, שמחיריהם קפצו במאי ב־21% ו־19%, בהתאמה.
בחישוב שנתי מדובר באינפלציה של 1.5%, עוד לפני שהגירעון יאלץ את הממשלה להעלות מע"מ ולחפש מקורות להגדלת הכנסה במוצרי צריכה נוספים (בין היתר נזרק לאוויר הרעיון הקבוע לבטל את הפטור ממע"מ על ירקות ופירות, אולם קשה לראות פוליטיקאי אמיץ דיו לעשות זאת). בנוסף, בחודשים הקרובים נראה התייקרות במוצרי החלב, במחירי המים והחשמל ובארנונה, שתעלה בינואר 2019 בשיעור של 2.6%.