
בשבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על רמת ההוצאה בערים הגדולות בישראל, בין השאר גם בעבור מגורים בשכירות. שלא במפתיע, תל־אביב – שמחצית מאוכלוסייתה מתגוררת בשכירות – ניצבה בראש. גובהה של שכירות חודשית ממוצעת בעיר העברית הראשונה עומד על 4,964 שקלים, לעומת 3,307 שקלים בלבד בממוצע הארצי, ורק 1,980 שקלים באשקלון לדוגמה.
אבל לפני שנבהלים מהמחיר השערורייתי ב"מדינת תל־אביב", כדאי לשים לב לעוד נתון שהתחבא בטבלאות: בתל־אביב, רק ל־15.6% ממשקי הבית יש שתי מכוניות או יותר. זאת לעומת 26.5% בממוצע ארצי (שכלל את 16 הערים הגדולות בישראל, וברור שמי שגר ביישוב מרוחק תלוי פי כמה במכונית הפרטית), ושיעור של 23.4% ממשקי הבית באשקלון – שוב, לצורך הדוגמה – המחזיקים לפחות שתי מכוניות למשפחה. מנגד, ל־20.8% ממשקי הבית בתל־אביב יש אופניים או קורקינט חשמליים – לעומת 9% בממוצע ארצי ורק 6.2% ממשקי הבית באשקלון.
אתם מוזמנים לערוך בעצמכם את החשבון הפשוט בנוגע לעלות אחזקת רכב שני, הוצאה שנחסכת מתושבים רבים בתל־אביב, שכן זו עיר שיודעת להציע מקומות עבודה הרבה יותר זמינים ונגישים גם לתחבורה ציבורית או לרוכבים על שני גלגלים. וכאשר אלה פני הדברים, תוספת של פחות מ־1,700 שקל בדמי השכירות החודשיים מול הממוצע הארצי כבר לא נראית פתאום גבוהה במיוחד. אולי אפילו די כלכלי לגור דווקא בתל־אביב.

והנה עוד נתון שלא ממש מסתדר עם הקונספציה הישנה: לאחר סגירת שדה התעופה דב בתל־אביב בתחילת יולי 2019, חצי שנה לאחר שגם שדה התעופה באילת נסגר והמטוסים עברו לנחות בשדה התעופה רמון המרוחק לא מעט קילומטרים מהעיר, הזהירו כולם מירידה חדה בתפוסת בתי המלון באילת. "יהיה הרבה יותר נוח וזול לטוס לחו"ל", טענו בין השאר.
בינתיים מתברר שלא ממש כצעקתה. אפילו בתקופת ההסתגלות, הנתונים לא ממש מבהילים. לפי הנתונים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש נובמבר האחרון עמד שיעור התפוסה במלונות אילת על 76.3%, לעומת תפוסה של 71.6% בנובמבר אשתקד, כשהמוני בית ישראל עדיין המריאו מצפון תל־אביב ונחתו ממש ליד המלונות בעיר הדרומית.
בחודשי הקיץ נרשמה אמנם פה ושם ירידה בתפוסה בבתי המלון, אבל גם היא לא הייתה חריפה כמו שאולי היה אפשר לצפות: באוגוסט עמד שיעור התפוסה על 85.3%, לעומת 89.6% בשנה שעברה. ביולי האחרון המצב היה הפוך: 87.9% השנה, לעומת תפוסה של 81.9% ביולי אשתקד. במילים אחרות: מתברר שאילת והים האדום עדיין בעניינים.