"יום הרווקים הסיני", שנחגג בשבוע שעבר ברחבי הגלובוס בשלל רכישות אונליין, שבר שיא של כל הזמנים. אירוע המכירות הענק של חג הקניות הסיני מתאפיין בהנחות של עשרות אחוזים על מוצרים המוצעים בפלטפורמות שונות, בעיקר בעליאקספרס. נכון ל-11 בנובמבר, האירוע הניב לתאגיד אליבאבא 74 מיליארד דולר.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– האם ישראל חיסלה את בכיר אל־קעידה על אדמת איראן?
– פייסבוק, טוויטר והמזימה הסודית שלא קיימת
– המוח העולמי: הפוליטיקלי-קורקט הלך צעד אחד קדימה
אמנם השנה הורחבה חגיגת הקניות, מ-24 שעות ליותר מ-11 ימים, אך עדיין, בתקופה הזו שווי המכירות שהוזמנו בעליבאבא הסתכמו ב-498.2 מיליארד יואן (74.1 מיליארד דולר), יותר מכפול בהשוואה ל"חג הקניות" בשנה שעברה.

על פי דיווחי עליבאבא, בניגוד לשנים קודמות, הצרכנים התמקדו השנה במותגים זרים, לנוכח העובדה שהגבלות התנועה שיצרה מגפת הקורונה מנעו מהם לרכוש את המותגים מחוץ לסין. על פי הנתונים שפרסמה, 250 אלף מותגים השתתפו השנה ביום המכירות הגדול, ומתוכם 31 אלף היו מותגים זרים. אפילו ארה"ב, "אויבת הסחר" הגדולה של סין, נהתה, על פי פרסומי החברה, ממקום של כבוד בכמות המוצרים ובהיקפי הרכישות שהתבצעו בפלטפורמות של עליבאבא.
גם מספר מותגי היוקרה שהשתתפו השנה באירוע גדל. מותגי על בינלאומיים השתתפו, בפעם הראשונה השנה, במכירות יום הרווקים. עד כה, מותגי היוקרה העדיפו להימנע מהמכירות בהנחות גדולות כדי לא לפגוע במוניטין שלהן, אך לנוכח הירידה במכירות במערב הם החליטו להצטרף. זו גם הייתה ההזדמנות שלהם למכור את המלאי שנותר מהאביב, שלא נמכר בשל הסגרים שהוטלו ברחבי העולם.
היקפי הקניות וההכנסות שהן מניבות ביום הזה, הפותח את חודש חגי הקניות המקוונים, לא פוסחות גם על שאר חברות הסחר המקוון בסין. כך למשל החברה המתחרה של עליבאבא, JD-COM דיווחה על מכירות בשווי 271.5 מיליארד יואן (40.97 מיליארד דולר) באותה התקופה, לעומת 204.4 מיליארד יואן ב-2019.
הזינוק בהיקפי הקניות משקף את המשך סימני ההתאוששות שמראה הכלכלה הסינית לאחר שנראה כי הצליחה להשתלט על מגפת הקורונה, בעוד חלק ניכר ממדינות העולם עסוקות בהתמודדות עם הגל השני הגואה.
לממשל קשה לעכל
יום הרווקים הסיני נוסד כחג קניות על ידי עליבאבא לפני 11 שנים, והפך להיות מועד הקניות העוצמתי ביותר, שממחיש את כוח הקניה העצום, בעיקר של מעמד הביניים הסיני. לשם השוואה, בשנה שעברה היקפי המכירות של ימי "סייבר מאנדי" ו"בלאק פרידיי", שהם חגי הקניות של אמריקה, הסתכמו ב-17 מיליארד דולר "בלבד".
קבוצת עליבאבא היא גורם דומיננטי מאוד בכלכלה הסינית, שחולשת על מגוון תחומים בהם סחר מקוון, שירותי תשלומים ופיננסים, שרותי מחשוב ענן, בידור, תקשורת ועוד.
לאחרונה התרחבה החברה, ששווי השוק שלה עומד על יותר מ-700 מיליארד דולר, גם לתחומי קמעונאות המזון, באמצעות רכישת רשתות מזון וחנויות כלבו. בחנויות האלה הושם דגש, בין היתר, על שילוב אמצעים טכנולוגיים שישמשו את הקונים. רק לאחרונה הודיעה החברה כי בכוונתה לרכוש את רשת הסופרמרקטים הגדולה בסין תמורת 3.6 מיליארד דולר.

עליבאבא לא שונה במהותה מחברות הטכנולוגיה והמסחר המקוון הגדולות כגון אפל, גוגל מייקרוסופט ואמזון. להיפך, רבים מהאנליסטים טוענים שהפוטנציאל שלה גדול הרבה יותר, דווקא בגלל כוח הקנייה העצום של האוכלוסייה הסינית, וכניסתה למגוון כה רחב של תחומים, גם מחוץ לסין.
ואמנם, ההצלחה הזו ניצבת כיום בפני אתגר, דווקא מצד הממשל הסיני. בתחילת נובמבר אמורה הייתה עליבאבא להנפיק בבורסה את חברת אנט-גרופ, שהיא למעשה הזרוע הפיננסית שלה. קבוצת אנט שהוקמה בשנת 2004 תחת השם Alipay היא הצלחה מסחררת עם 80 מיליון סוחרים המשתמשים בפלטפורמה כדי להגיע ל־711 מיליון משתמשים פעילים. מדובר במגוון עסקים רחב הכולל משלוחי מזון, מוניות, הארחה קמעונאות ועוד. באמצעות אנט מבוצעות מדי שנה עסקאות ב־17 טריליון דולר. במחצית הראשונה של 2020 היא רשמה הכנסות של 10.5 מיליארד דולר מחיובי עמלות על העסקאות הללו.
ההנפקה של אנט תוכננה להיות הגדולה ביותר היסטוריה, כך לפחות לפי הערכות האנליסטים. הנפקה בסכום של כ-35 מיליארד דולר, לפי שווי חברה של כ-225 מיליארד דולר. אלא שברגע האחרון השלטונות בסין עצרו את המהלך. ההסבר הרשמי לכך היה: "אי עמידה בדרישות הרגולטוריות". הבעלים ומייסד החברה, ג'ק מא, זומן יום קודם לשיחת בירור ברשויות.
אלא שההסבר האמיתי כנראה קצת שונה. מעט לפני מועד ההנפקה, התבטא מא, על פי פרסומים שונים, בצורה קצת ביקורתית על המוסדות הפיננסיים בסין. לכך יש להוסיף את הדאגה הקיימת גם כך במוסדות הפיננסיים בסין, על רקע שינויים דרמטיים שמשנים את כללי המשחק בתחום הבנקאות. אנט ועליבאבא הופכים למעשה למתחרים ישירים של הבנקאות המסורתית, המתקשה לעמוד בקצב השינוי הטכנולוגי. היקף עסקאות הענק והמגוון העצום של השירותים הפיננסיים שמציעה אנט, הם סיוט עבור המערכת הפיננסים המסורתית.
לפי הנראה, גם הרשויות בסין לא אוהבות את ההתפתחות הזאת. לפני מספר ימים רשות התחרות הסינית הודיעה כי תבחן כניסת נהלים חדשים למניעת "מונופוליזם של ענקיות האינטרנט המקומיות", כלשונה.
למרות ההכרזות הללו מצד הרגולטור, אי אפשר להתעלם מכך שעליבאבא היא מעצמת קניות גלובלית שכנראה גם תישאר כזו בעתיד, ואין כמו יום הרווקים כדי להוכיח זאת. בסופו של דבר גם לממשל הסיני יש אינטרס חזק מאוד שעליבאבא, כמו חברות דומות לה בסין, יישארו חזקות.