מערכת חדשה שהוטמעה בבנקים תאפשר ללקוחות לעבור מבנק לבנק באופן מקוון ובקלות, בתוך 7 ימי עסקים החל מהיום (ד').
מדובר בפיתוח שנמשך יותר מ-3 שנים ומטרתו לפשט בצורה משמעותית את תהליך המעבר הקיים כיום, תוך שיפור תנאי ההתקשרות של הלקוחות מול הבנקים.
המערכת בנויה כך שלאחר העברת הפעילות וסגירה אוטומטית של החשבון בבנק הישן, ככל שלא נותרה בו פעילות נוספת, החיובים והזיכויים שיגיעו לחשבון הישן יעברו אוטומטית לחשבון החדש בשיטת "עקוב אחרי".
מערכת הבנקאות סובלת מחוסר תחרותיות מתמשכת כשהסיבה המרכזית לכך היא הקושי הקיים במעבר בין בנק לבנק. מעבר לחסם הפסיכולוגי, קיימים גם חסמים טכניים שמקשים על מעבר כזה. כשבמערכת הפיננסית יודעים שללקוח קשה לעזוב, הם לא מתאמצים לשפר את תנאי החשבון בהוזלת עמלות והצעת ריבית אטרקטיבית יותר בהלוואות. כך, גם לאחר שיפורים ותיקונים שנעשו במרוצת השנים בתחום הזה, עדיין כמות הניודים בין הבנקים נשארה נמוכה.
בהיבט הזה יש בהחלט בשורה משמעותית לשיפור התחרותיות והקלה על ציבור הלקוחות, בתהליך המעבר החדש שיחל לפעול כאמור כבר השבוע. הלקוח יכול להגיש בקשת העברה בבנק שאליו הוא מבקש לעבור, ללא צורך להגיע לסניף. הבנק אליו מוגשת בקשת המעבר (הבנק החדש) יוצר קשר עם הבנק המקורי (הבנק הישן) ומנהל מולו במישרין את תהליך העברת הפעילות.
אז מה בדיוק אומר המהלך החדש, ומה חשוב שהלקוח ידע? הנה כל מה שחשוב לדעת על המערכת שתקל על המעבר בין בנקים.
איך מגישים את הבקשה להעברת הפעילות?
על מנת להעביר את הפעילות מבנק אחד לבנק אחר, יש לוודא כי בבנק אליו מעוניינים לעבור קיים חשבון פעיל . לאחר מכן, יש להיכנס לאתר האינטרנט או לאפליקציה של הבנק אליו מעוניינים להעביר את הפעילות ולהגיש בקשה בהתאם.
אילו חשבונות ניתן יהיה להעביר באמצעות המערכת המקוונת?
מרבית מחשבונות העו"ש (עובר ושב) למשקי הבית יהיו ניתנים לניוד.
אילו חשבונות לא ניתן יהיה להעביר באמצעות המערכת המקוונת?
חשבונות תאגיד או חשבונות שקיימת לגביהם מורכבות / מניעה משפטית, כגון: חשבונות מעוקלים, חשבונות נאמנות חשבונות המנוהלים על ידי אפוטרופוס וכדומה.
האם הרכב הבעלים בחשבון החדש חייב להיות זהה לזהות הבעלים בחשבון הישן?
ניתן יהיה להעביר פעילות מחשבון אחד לחשבון אחר, במקרים הבאים:
כאשר יש זהות מוחלטת בין בעלי החשבון (יחיד לאותו יחיד; שותפים לאותם שותפים);
כאשר מתווספים בעלים לחשבון (יחיד לשותפים שהוא אחד מהם; שותפים לאותם שותפים ועוד נוספים). במקרה זה נדרשת הסכמה של הבעלים הנוספים לתהליך.
עם זאת, לא ניתן יהיה לנייד בין חשבונות כאשר יש גריעת בעלים.
אילו פעילויות פיננסיות ינוידו אוטומטית?
יתרות זכות וחובה בשקלים (לעניין יתרות חובה, בכפוף להסכמת הבנק החדש). יתרות זכות וחובה במטבע חוץ (ההעברה תתבצע במט"ח כאשר החשבון בבנק החדש הוא חשבון מט"ח ובתנאי שהבנק החדש מנהל יתרות באותו המטבע). הרשאות לחיוב חשבון עובר ושב. הוראות קבע. צ'קים שניתנו מפנקסים שהונפקו על ידי הבנק הישן ואשר יוצגו לאחר מועד המעבר – יוצגו ישירות לחשבון החדש. צ'קים שהופקדו למשמרת עם תאריך פירעון עתידי. ניירות ערך (ישראליים וזרים) הניתנים להעברה. הרשאות לחיוב בכרטיס חיוב בנקאי וחוץ בנקאי.
אילו פעולות לא ינוידו אוטומטית?
הלוואות ואשראי (לרבות הלוואות לדיור). פיקדונות ותוכניות חיסכון. ניירות ערך שאינם ניתנים להעברה וכספות ומוצרים פיננסיים המשועבדים לטובת הבנק להבטחת אשראי.
לגבי מוצרים שאינם מתניידים אוטומטית, על הלקוח ועל הבנק הישן להגיע להסכמות לגבי אופן ההתנהלות וההתחשבנות לאחר מועד המעבר.
האם ניתן להעביר רק חלק מהפעילות הפיננסית שמתנהלת בחשבון?
שירות הניוד המקוון נועד לסייע ללקוח להעביר את מכלול פעילותו לבנק חדש, בצורה פשוטה וללא עלות. לא ניתן להעביר רק חלק מהפעילות הפיננסית בחשבון. כך לדוגמא לא ניתן להעביר רק יתרות זכות, ללא צ'קים, או רק הרשאות לחיוב חשבון ללא ניירות ערך הניתנים להעברה.
תוך כמה זמן החשבון יועבר מהבנק הישן לבנק החדש?
ככלל, הניוד יתבצע תוך 7 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה לניוד. ניתן לבחור מועד מאוחר מ – 7 ימי עסקים להשלמת תהליך הניוד, ובתנאי שהעברת הפעילות תתבצע עד 30 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה.
בחירה של מועד מאוחר יותר יכולה להתבצע, למשל, על מנת לוודא כי עד להשלמת התהליך התקבל אמצעי תשלום חלופי, כמו כרטיס אשראי מהבנק החדש.
האם לאחר הגשת בקשה למעבר חשבון באמצעות המערכת המקוונת הלקוח יכול לבקש לבטל את הבקשה?
כן, הלקוח יכול לבטל את הבקשה לניוד עד לסוף היום ה-6 של תהליך ההעברה.
אם הגשתי בקשה למעבר חשבון באמצעות המערכת המקוונת, האם הבנק אליו ביקשתי לעבור יכול לסרב לבקשה?
הבנק יכול לסרב לבקשת הניוד רק במקרים הבאים: קיימת יתרת חוב בחשבון הישן שהבנק החדש לא מוכן לקבל. קיימת יתרת זכות בחשבון הישן שלא עומדת במגבלות הבנק החדש. טרם חלפו 3 חודשים ממועד ביצוע ניוד קודם. הלקוח החל תהליך סגירת חשבון בבנק הישן.
האם יש הגבלה לכמות בקשות המעבר של הלקוח באמצעות המערכת המקוונת?
אין מגבלה על מספר הבקשות שיכול להגיש הלקוח, אך חייבת לחלוף תקופה מינימאלית של 3 חודשים בין ביצוע בקשת העברה אחת לאחרת. כמו כן, הלקוח לא יכול להגיש בקשה במקרה בו קיימת בקשת העברה אחרת באמצע תהליך.
במידה וקיימת בעיה במהלך תהליך המעבר, למי פונים?
הבנק החדש ישמש כתובת לכל פניות הלקוח המתנייד. עם זאת, גם הבנק הישן מחויב לתת מענה לפניות הנוגעות לפעילות שנותרה אצלו.
מה קורה לתנאים שהיו לי בבנק הישן עד למועד המעבר בפועל?
הלקוח זכאי שההטבות וההנחות בבנק הישן ישמרו לו לפחות למשך 3 חודשים ממועד הגשת הבקשה אלא אם נקבע אחרת בהסכם בינו לבין הבנק, כך שגם אם התחרטתי וביטלתי את הניוד, לא תהיה פגיעה בהטבות ובהנחות שניתנו לי.
הגשתי בקשה להעברת חשבון, האם מותר לבנק ממנו ביקשתי לעבור לנסות לשכנע אותי להישאר אצלו?
כן ובלבד שניסיונות שימור אלו יעשו מבלי שיופעלו על הלקוח לחצים לקבלת החלטה כאמור. על הבנק הישן להבהיר ללקוח כבר בתחילת הפנייה כי מטרת הפנייה היא לנסות לשמרו כלקוח בבנק זה.
האם במהלך 7 ימי העסקים של המעבר אני אוכל להמשיך לפעול בחשבון הישן שלי כרגיל?
מהיום השני, לא ניתן לשנות את בעלי החשבון וליזום פעולות חדשות בחשבון הנושאות אופי מתמשך שיש בהן כדי לחייב את החשבון החל מיום המעבר. בין היתר, פעולות בנושאי הרשאות לחיוב חשבון, הלוואות, צ'קים וכדומה. כמו כן, לא ניתן להמשיך ולבצע שימוש בכרטיס חיוב בנקאי.
ביום המעבר, לא ניתן לבצע פעולות בחשבון הישן, לרבות משיכת מזומן. למרות זאת, הבנק הישן רשאי לאפשר ללקוח לבצע פעולות יזומות חדשות בחשבון, בתנאי שאלו נדרשות לצורך המשך הפעילות שנותרת בבנק הישן לאחר הניוד, והבנק המתחייב לאפשר המשך קיומן לאחר יום המעבר.
אם עברתי מבנק אחד לבנק אחר, האם אני יכול לחזור בעתיד להשתמש במספר החשבון הישן שלי?
עם השלמת המעבר של הלקוח בין הבנקים, ובמידה ולא נותרה כל פעילות בבנק הישן, החשבון ייסגר. במקרה בו תיוותר פעילות שאינה ניתנת להעברה ייסגר החשבון הישן לפעילויות חדשות מסוג הפעילות שהועברה. אם לקוח מעוניין לחזור לפעילות פיננסית שוטפת בבנק הקודם שלו, הבנק הקודם שלו יפתח לו חשבון חדש והוא יקבל מספר חשבון חדש.
מה ההבדל בין ניוד לניתוב?
ניוד הוא השלב של העברת הפעילות הפיננסית של הלקוח מהחשבון בבנק הישן לחשבון בבנק החדש באמצעות המערכת המקוונת. שלב הניוד מושלם ביום המעבר בהתאם לכללי הנגיד.
ניתוב הוא שירות "עקוב אחריי" המאפשר העברה אוטומטית של הפעילות הפיננסית של הלקוח מהבנק הישן לבנק החדש, במשך שנתיים מיום המעבר.
ניתוב הפעילות מקנה ללקוח את הביטחון שכל חיוב או זיכוי שהוצגו בחשבונו הישן ינותבו אוטומטית לחשבונו החדש, כך שניתן לשמור על רציפות בניהול החשבון, ללא צורך ביצירת קשר עם הגורמים המחייבים את החשבון הישן (כגון חברת חשמל או חברת תקשורת) או מזכים אותו (כגון מעסיק המזכה את החשבון במשכורת או המוסד לביטוח לאומי המזכה אותו בקצבאות למיניהן) ועדכונם בפרטי החשבון החדש שלו במהלך תקופת הניתוב.
אילו פעולות ינותבו מהחשבון הישן לחשבון החדש ("עקוב אחריי") במשך שנתיים?
זיכויים עתידיים בשקלים וחיובים עתידיים בשקלים.
האם ניתן לבקש לעצור את פעולת הניתוב ("עקוב אחריי"), כך שיתרות זכות/חובה לא יעברו מהחשבון הישן לחשבון החדש?
כן. לקוח יכול בכל שלב לבקש לעצור את ניתוב הזיכויים והחיובים מהחשבון הישן לחשבון החדש.