שלוחת לה"ב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל – נפתחה בשבוע החולף לראשונה מעבר לקו הירוק, בשומרון. מלבד היותה מנוף לקידום עסקים קטנים, הלשכה תנסה לסייע לעסקים הקטנים להתמודד עם האתגרים הייחודיים לאזור, כמו התמודדות עם אפליה ואי מתן שירות מעבר לקו הירוק.
"כתושבי יו"ש, התרגלנו כבר לכל מיני עוולות קטנות", אומר יובל מורגנשטרן, יועץ תקשורת מהיישוב לשם, שהגיש תביעה נגד חברה שסירבה לשרת אותו בשל מקום מגוריו. "אתה מתרגל שאומרים לך לא, אתה מתרגל שמבקשים תוספת מחיר לא מוצדקת על מרחק של עשרה קילומטרים בין יישוב שבגבולות הקו הירוק ליישוב שמחוצה לו, אתה מתרגל לזה שלפעמים צריך לחכות שבועיים לשירות.

"אבל מעבר להיותנו אזרחים שמרגישים סוג ב', בעלי עסקים יותר פגיעים. אי מתן שירות, לפעמים אלמנטרי ביותר, עלול לפגוע בניהול היומיומי והתקין של הפעילות העסקית שלנו. העסק שלי בנוי על טלפון ואינטרנט, וזה חלק מהותי שבלעדיו אני לא יכול לעבוד. אם חברה לא מסכימה לספק לי שירות כי אני גר כביכול 'מעבר להרי החושך', מרחק רבע שעה מראש־העין – אני נפגע באופן ישיר".
לפני כחודשיים הגיש מורגנשטרן תביעה נגד הוט מובייל, שסירבה לשלוח אליו כרטיס סים לטלפון סלולרי. מורגנשטרן הגיש תביעה לבית המשפט, בהתאם לחוק שקידמה ויזמה ח"כ שולי מועלם־רפאלי, האוסר על בתי עסק להפלות לקוחות בגין מקום מגוריהם.
תביעתו של מורגנשטרן היא הראשונה בנושא, והדיון צפוי להתקיים ביום ראשון הקרוב. "רוב האנשים שולחים מכתב התרעה, והחברות בדרך כלל מעדיפות לשלוח פיצוי", הוא אומר. "אבל אני החלטתי ללכת על הנושא בכל הכוח, כי מי שמפלה צריך לתת את הדין".
לשכת לה"ב החדשה אמורה לסייע גם בסוגיה הזו. נשיא לה"ב, עו"ד רועי כהן, אמר כי הוא רואה חשיבות רבה בקידום הגנת העצמאים ובעלי העסקים, בכל מקום שבו הם נמצאים. לדבריו, "בעזרת התערבותה של לה"ב טופלו כבר כמה מקרים של אי מתן שירות מעבר לקו הירוק, ויש חברות שאף שינו את מדיניותן בנושא. לעצמאים ולבעלי העסקים ביהודה ושומרון יש כתובת, והם מוזמנים לפנות אלינו".
בראש השלוחה החדשה בשומרון צפויה לעמוד עו"ד אפרת רוזנבלט. "מדובר בהיסטוריה", אמר בשבוע שעבר שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. "אחרי שבשנה האחרונה פתחנו את לשכת המסחר הראשונה בשומרון, כעת אנחנו פותחים את סניף לה"ב במטרה לעמוד לרשות כל פעילות שתגדיל את ההתיישבות ותפתח את הכלכלה".