מגפת הקורונה גרמה לטלטלה במערכת החינוך, אך לטענת אלחנן גלט, מנכ"ל ישיבות ואולפנות בני עקיבא, ישנם חידושים שנולדו כתוצאה מהמשבר, שיאומצו לחיק המערכת גם אחרי שהקורונה תיעלם. "יש הרבה מוסדות חינוך שהם קטנים, ולא יכולים לפתוח את כל מגמות הבגרות שהם היו רוצים. אנחנו מייצרים היום מגמות שמאחדות מוסדות. אתה יכול ללמוד באילת או בנהריה ותהיה לך גם מגמת פיזיקה או צרפתית, כי הכלים הטכנולוגיים מאפשרים למידה מרחוק. את זה אפשר יהיה להמשיך גם אחרי הקורונה, בעצם מגמות מאוחדות ותלמידים ירוויחו מזה".
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– פרויקטור הקורונה החדש: העלו את גובה הקנסות
– הניצחון הדמוקרטי חשף את השקר של האחדות הפלסטינית
– מתווכי החדשות רוצים להפוך לצנזורים שלהן
את הדברים אמר גלט לרגל ועידת החינוך השנייה של מקור ראשון ומרכז ישיבות בני עקיבא, בריאיון שערכה סגנית עורך מקור ראשון ועורכת האתר אורלי גולדקלנג. בשנה שעברה התקיימה הוועידה באירוע גדול בבנייני האומה, אך בשל מגבלות הקורונה הפעם היא תיערך באופן מקוון. במהלך שלושת הימים הקרובים ישודרו באתר ובעמוד הפייסבוק של מקור ראשון ראיונות עם אנשי ציבור בכירים ודיונים מגוונים בנושאי חינוך.
ההתמודדות בשנה האחרונה, כך מתאר גלט, הייתה כזו שחייבה היערכות מחדש של המערכת ושל צוותי ההוראה: "המגפה הזו אתגרה את כולנו ומצאה אותנו מופתעים. שנה שעברה נחתנו לתוך הסוגיה והמורים למדו תוך כדי תנועה איך מתמודדים. המורים והמורות עשו סוויצ' מדהים של הכשרה מקצועית, של הבנה שלא מעתיקים את הלמידה הרגילה ללמידה מרחוק ולזום, אלא כל השיח משתנה וכל דרכי ההוראה עוברות שינוי משימה גדול".
גלט מדגיש כי לקיחת האחריות של המורים והמורות היא שאפשרה את ההסתגלות למצב: "מלבד הלמידה של הכלים הטכנולוגיים מדובר בהקשבה לתלמידים שבפרונט, ולכאלה שנמצאים בקצוות. יש כאלה שבולטים יותר ויש כאלה שנעלמים, וצריך לשים לב שאף אחד לא יילך לאיבוד. להקשיב להם גם כשאתה לא מולם. להעביר הרבה מהאחריות ללמידה עצמית, לחקר, הטלת משימות ופיתוח סקרנות של התלמידים. את זה ניקח מהקורונה גם לעתיד. צוותי המחנכים למדו את היתרונות האלה בזכות הקורונה".
במרכז ישיבות בני עקיבא לומדים 24 אלף תלמידים ב-74 מוסדות. "אנחנו לא רק בית ספר שלומד", מדגיש גלט. "74 מוסדות לקחו אחריות גם בתקופה הזו על סט הערכים שאנחנו חייבים לתת לתלמידים שלנו. לא במקרה היינו הראשונים שהמורים הגיעו גם לתלמידים הביתה. זה ביטוי להבנה שהוראה זה הרבה יותר מהשיעור בכיתה. רוח תנועת הנוער, המפגש הבלתי אמצעי והאהבה הגדולה בין המחנכים לתלמידים, זו הערובה שהשיח הזה נמשך גם בתקופה הזו".
גלט סיפר על האתגר המשמעותי בלמידה מרחוק, ועל כך שישנם תלמידים שלא יכולים להרשות לעצמם לרכוש מחשב. "ככל שאנחנו עוסקים בשיתוף פעולה בין הבית למוסד החינוכי אנחנו מבינים את האחריות שלנו לא לאבד אף תלמיד מאף קצה. יש בתים שמערכת המחשוב לא מאפשרת לנו להיות בשליטה כל הזמן. אגף המחשוב גייס מאות מחשבים כדי לתת מענה למי שצריך".