בפאנל שעסק בשאלה כיצד דור העתיד רואה את ההנהגה הנוכחית של מדינת ישראל, השתתפו יו"ר ועדת החינוך של הכנסת – ח"כ רם שפע מכחול לבן, ח"כ משה ארבל מש"ס, ח"כ אורלי פרומן מיש עתיד-תל"ם וח"כ מתן כהנא מימינה.
מאמרים נוספים באתר מקור ראשון:
"ההורים והמורים מחויבים להבין שהחינוך הוא הכול"
הקרב על התקציב: במשרד הביטחון שכחו מה חשוב
נורת אזהרה: הצבא חתר תחת החלטות הדרג המדיני
חברי הכנסת הסכימו כולם כי המציאות הנוכחית בה רוב תלמידי בתי הספר עדיין יושבים בבתיהם וטרם חזרו לספסל הלימודים, אינה תקינה. לדבריהם, המחיר שגובה היום הישיבה בבית מהילדים, מחיר שחלק גדול ממנו הוא גם נפשי וחברתי, כבר כמעט ועולה על הסכנה הבריאותית הישירה מהמגפה, ויש צורך להביא את פתיחת מערכת החינוך לראש סדר העדיפויות.
ח"כ שפע הצביע על כך שהקושי היום לנהל את מערכת החינוך תחת מגבלות, מבוסס על כשלי העבר: הכתות במדינת ישראל גדולות מדי והתשתיות בחלק מהמגזרים כמו זה הערבי והבדואי רעועות. הוא הזכיר את ניסיונו של נפתלי בנט כשר חינוך לצמצם את הכתות, שלא הצליח להיתרגם למציאות. "זו משימה מאתגרת אבל קריטית. אם בנט היה מצליח, היינו יכולים לפתוח היום את מערכת החינוך, כי החשיפה הייתה קטנה יותר".
ח"כ ארבל אמר שהלימוד מרחוק מטיל אחריות גדולה על כתפי ההורים, ובכך מחדד פערים – כי לא בכל הבתים ההורים זמינים באותה המידה לסיוע. הוא דיבר על החשיפה לאינטרנט כאיום קיומי, ועל הזהירות הנדרשת ממנו בחינוך החרדי והדתי. ארבל הזכיר את נושא לימודי הליבה, ואמר כי בעיניו, מושגי יסוד ביהדות – גם הם לימודי ליבה נדרשים לא פחות מאשר מקצועות כלליים. אך כאשר מדובר בהם, השיח מיד חושש מ"הדתה".
ח"כ פרומן, דיברה על מעמדם הנשחק של עובדי ההוראה, וכי המדינה צריכה להביא את מיטב הכוחות לתוך מערכת החינוך, בין היתר על ידי דאגה לשכר הולם ותנאים הולמים כדי שמורים לא יצטרכו לעבוד בכמה משרות.
ח"כ כהנא דיבר על חופש הפעולה שצריך להינתן למנהלי בתי הספר ולמורים, ותיאר יוזמות שעלו בימי הקורונה, כמו ביקורי בית אצל התלמידים, שנבלמו בידי משרד החינוך.
חברי הכנסת הסכימו, כי צורך לאפשר מרחב תמרון גדול יותר לכוחות החינוך הפועלים בשטח, לרשויות המקומיות ולמנהלים, כדי להגיע לפתרונות יצירתיים וגמישים יותר שיחזירו את התלמידים בהקדם לבתי הספר.