
רינת ויספיש | אולפנת בני עקיבא "מבשרת ברוך" חדרה
נשואה לאלון ואם לחמישה, גדלתי בקריית־שמואל בחיפה וכיום אני גרה במצפה־אילן, יישוב מקסים ליד חריש
01 / לפני כמה שנים עשית הסבה, ומאיזה מקצוע?
עשיתי הסבה לפני שש שנים. אני בעלת תואר ראשון במדעי החברה והתמחות בתקשורת חזותית, שילוב בין תקשורת ועיצוב גרפי. את התואר הראשון ולימודי התעודה סיימתי לפני 20 שנה. לפני ההסבה עבדתי כמעצבת גרפית בחצי משרה במפעל שלטים בקיבוץ מענית. הכנתי מדבקות ושלטים משלב המחשב ועד שנתלו והותקנו בכל רחבי הארץ.
02 / למה עשית הסבה להוראה?
עברתי מספר שנים מאתגרות בחיי האישיים. הרגשתי שאני חייבת שינוי, ואחרי לידתו של בני הצעיר אביהו לא חזרתי למפעל השלטים ועברתי תהליך פנימי של מחשבה והעמקה במה אני רוצה להמשיך, ואיפה אני רוצה להיות (וגם איפה לא…). זו הייתה תקופה מאוד מבלבלת ולא הצלחתי להחליט באיזה כיוון להמשיך. בסוף החלטתי שתעודת הוראה תפתח לי אופציות ונרשמתי למסלול להסבת אקדמאים להוראת תקשורת במכללת אורנים. תוך כדי הלימודים התאהבתי בעניין. במסגרת המסלול היה עלינו לתאם שיעורי צפייה ולהתנסות בהוראה. כך התגלגלתי לאולפנית מבשרת־ברוך בחדרה.
03 / הסביבה מפרגנת, תוהה, מתנגדת?
הסביבה מפרגנת מאוד. הילדים שזוכים לאמא בבית בחודשי הקיץ והאיש שלצידי, שראה את השינוי שהייתי צריכה.
04 / הרגע שבו החלטת לעשות הסבה.
לא היה רגע מדויק, זה היה יותר תהליך. לקח לי בערך שנתיים לאזור אומץ לעזוב את העבודה שהייתה במרחק עשר דקות נסיעה מהבית והסתיימה בשעות הצהריים המוקדמות, ולחשוב בכלל מה עושים הלאה.
05 / רגע אחד שבגללו היה שווה לעשות את ההסבה.
הרגע שבו קיבלתי הודעת תודה מִבוגרת שלי, שהודתה לי על מה שלימדתי אותה וסיפרה כמה זה משמעותי עבורה ועוזר לה יום־יום בחייה האישיים.
06 / האם התלמידים שלך יודעים שעשית הסבה?
האם לדעתך צריך לשתף אותם בעניין? כן. אני תמיד מספרת את זה בשיעור הראשון כשאני מציגה את עצמי. אני מלמדת עיצוב גרפי, ובגלל שעסקתי בזה יש לי המון טיפים, עצות וניסיון. אני נותנת הכול לבנות, מכל הלב.
07 / האם קורה שאת מתחרטת על המהלך, גם אם באופן זמני?
אף פעם לא התחרטתי. לפעמים עמוס לי מאוד (במיוחד בתחילת תקופת הקורונה – כרכזת תקשוב) אבל אף פעם לא היו לי רגשות חרטה.
08 / האם הייתה ירידה בהכנסה לעומת המקצוע הקודם?
לא הייתה ירידה בהכנסה. לפני כן עבדתי בחצי משרה, ועם המעבר להוראה המשרה שלי גדלה, אז השכר גדל בהתאם. מצד שני עבודת ההוראה לא נגמרת כשמסתיימות שעות העבודה, וביחס לכמות ההשקעה השכר לא גבוה.
09 / אם לא היית מורה ולא במקצוע הקודם שלך, מה היית עושה בחיים?
אני מניחה שהייתי עוסקת במשהו טיפולי.
10 / טיפ אחד למי ששוקלים לעשות הסבה להוראה.
לבחור ללמד משהו שבאמת־באמת אוהבים, ולעשות זאת בלב שלם ובאהבה.
11 / כמי שבאה מחוץ למערכת, מה צריך עוד לתקן בה ומה הדבר הכי יפה שיש בה?
יש מקום לשיפור בקשר בין משרד החינוך והמורים והמנהלים שבשטח. הדבר היפה הוא שרוב המורים שאני מכירה מגיעים למקצוע באהבה ובמסירות ומשתדלים להגיע לכל תלמידה.
12 / השלימי – חשוב להיות מורה כי…
חשוב להשפיע על דור העתיד.

אורלי עינב־אופיר | ישיבת בני עקיבא כינור דוד
אם לשישה, גרושה. אני גרה בשבות־רחל, גדלתי בנתניה ולמדתי באולפנת הרב בהר"ן. עשיתי שירות לאומי במעלות וסיימתי לימודי אנגלית ותנ"ך במכללת "אורות" באלקנה
01 / לפני כמה שנים עשית הסבה, ומאיזה מקצוע?
תמיד רציתי להתעסק גם באופנה. סבתי הייתה מעצבת אופנה בתוניס וכנראה המקצוע הזה הוא חלק ממני. אחרי שהתגרשתי פתחתי עסק של עיצוב אופנה ושיווקתי שמלות לאירועים. יש משהו בודד בעיסוק כעצמאית וזה תמיד הפריע לי. באיזשהו שלב פנה אליי מנהל התיכון בישיבת "כינור דוד" והציע לי לקחת כמה שעות הוראת אנגלית. אט־אט הוספתי עוד ימים וכעת אני משלבת בין הוראת אנגלית בישיבה לבין עיצוב אופנה לנשים מלאות.
02 / הסביבה מפרגנת, תוהה, מתנגדת?
הסביבה לא הבינה מה נחת עליי ולמה אני צריכה ללכת להוראה אחרי שהייתי עמוק בתוך עולם עיצוב האופנה.
03 / האם התלמידים שלך יודעים שעשית הסבה, האם לדעתך צריך לשתף אותם בעניין?
חלק מהתלמידים בישיבה יודעים שיש לי עיסוק נוסף כי אמא או דודה שלהם קנו אצלי בגדים. אני משתדלת לעשות הפרדה מוחלטת בין היותי מורה בישיבה לבין היותי מעצבת אופנה, ולא רואה צורך לשתף את התלמידים בעיסוק הנוסף שלי.
04 / רגע אחד שבגללו היה שווה לעשות את ההסבה.
כשתלמיד שהיה אמור לגשת לארבע יחידות, אחרי עבודה קשה מסיים י"ב עם חמש יחידות בציון מצוין.
05 / האם קורה שאת מתחרטת על המהלך, גם אם באופן זמני?
אני ממש לא מתחרטת על התהליך, להפך. אני מרגישה סיפוק אדיר לראות את התהליך שעובר "חמשוש" עד שהוא מסיים שמינית. כיף לי לראות את השמיניסטים קוראים וכותבים באנגלית ומתמודדים עם טקסטים ברמה גבוהה.
06 / איך מתמודדים עם הירידה בהכנסה לעומת המקצוע הקודם?
אני עובדת בשני העיסוקים במקביל, כך שברוך השם יש איזון.
07 / אם לא היית מורה ולא במקצוע הקודם, מה היית עושים בחיים?
אוצרת במוזיאון. אני אוהבת אמנות ואוהבת להעביר חומר בשפות שונות, והעבודה הזו הייתה משלבת לי את שניהם.
08 / טיפ אחד למי ששוקלים לעשות הסבה להוראה.
התלמידים הם המחנכים הכי גדולים שיש, ואני לא מפסיקה ללמוד מהם. לכאורה הוראה נראית מקצוע קליל, אך זה ממש לא כך. הוראה זו עבודה קשה שדורשת את כל כולך. צריך ליהנות מהדרך. היא ארוכה ומלאה מהמורות, אבל מדהימה.
09 / כמי שבאה מחוץ למערכת, מה צריך עוד לתקן בה ומה הדבר הכי יפה שיש בה?
הדבר הכי יפה הוא לראות איך כל צוות הישיבה עושה כל שביכולתו על מנת לדייק את הצרכים של כל תלמיד ותלמיד מבחינה לימודית, חברתית וכו'. מה עוד צריך לתקן? לא תמיד יש סנכרון בין הצרכים של התלמיד לבין הדרישות. תקופת הקורונה, למשל, הייתה מאתגרת לימודית. הייתי רוצה שבתקופה הזאת תשודר יותר רגישות מהמערכת.
10 / השלימי – חשוב להיות מורה כי…
למורה יש המון כוח בעיצוב האישיות של התלמיד, גם למורים המקצועיים. המורה משפר את היכולות של התלמיד ומכוון אותו לעתיד. כשתלמיד חווה הצלחה, אני מרגישה שזו ההצלחה שלי.

דוד מואסיס | ישיבת בני עקיבא קריית־הרצוג בני־ברק
נשוי ואב לשלושה, מורה למתמטיקה 5 יח"ל, בעל תואר שני בהנדסה, עתודאי, קצין בדרגת רס"ן בחיל החימוש. עשיתי הסבת אקדמאים להוראה בשנת 2000. חלק מתלמידיי מגדירים אותי כ"אייל שני של המתמטיקה" ואני רואה בכך מחמאה גדולה
01 / לפני כמה שנים עשית הסבה, ומאיזה מקצוע?
עשיתי הסבה להוראה בשנת 2000 מהנדסת מכונות.
02 / למה עשית הסבה להוראה?
אהבת המקצוע, עשייה חינוכית, הנאה בעבודה והכי חשוב – ההערכה הרבה שאני מקבל מתלמידיי המוכשרים.
03 / הסביבה מפרגנת, תוהה, מתנגדת?
הסביבה מפרגנת בהחלט. בהקשר זה, חובה נעימה לי לציין את הזכות שנפלה בחלקי להיות בצוותים עם מורים מעולים ומצוינים שאוהבים לעזור אחד לשני.
04 / הרגע שבו החלטת לעשות הסבה.
תמיד חלמתי להיות מורה למתמטיקה.
05 / רגע אחד שבגללו היה שווה לעשות את ההסבה.
תלמידה שלי הייתה מאותגרת ומאוד רצתה להצליח. אני האמנתי בה, עודדתי אותה, היא נבחנה במועד ב' וכשיצאה מהבחינה אמרה "איזו בחינה קלה". למדתי שאסור לוותר על אף תלמיד שרוצה ומוכן להשקיע ולעשות הכול כדי להצליח.
06 / האם התלמידים שלך יודעים שעשית הסבה, האם לדעתך צריך לשתף אותם בעניין?
בהחלט, הם יודעים שאני מהנדס וגם פונים אליי כך.
07 / האם קורה שאתה מתחרט על המהלך, גם אם באופן זמני?
לחלוטין לא, להפך. במקצוע ההוראה ככל שהזמן עובר, האיכות משתבחת.
08 / איך מתמודדים עם הירידה בהכנסה לעומת המקצוע הקודם?
מוסכם שאני כבר לא אהיה מיליונר, וזה בסדר מבחינתי.
09 / אם לא היית מורה ולא במקצוע הקודם, מה היית עושה בחיים?
מדריך טיולים.
10 / טיפ אחד למי ששוקלים לעשות הסבה להוראה.
"חוטב עצים משקיע 90 אחוז מזמנו בהשחזת הגרזן" – הכנה טובה של המשימה גורמת להצלחתה.
11 / כמי שבא מחוץ למערכת, מה צריך עוד לתקן בה ומה הדבר הכי יפה שיש בה?
היופי בהוראה הוא היכולת שלי להשפיע על עתיד המדינה. אני רואה את עצמי כחוליה מקשרת בדרך להצלחתם, תלמידיי הם דור העתיד של המדינה. הבעיה העיקרית במערכת היא כיצד לייצר למידה משמעותית.
12 / השלם – חשוב להיות מורה כי…
תלמידים הם הדבר הכי טוב שהמדינה יודעת לגדל.

אירית כהן | אולפנת בני עקיבא פסגת־זאב
בת 41, תושבת שכונת פסגת־זאב בירושלים, נשואה לאסף ואם לחמש בנות. גדלתי והתחנכתי בעיר בני־ברק, למדתי באולפנת"אמונה" בעירי ועשיתי שירות לאומי באופקים, בתחום החינוך. למדתי באוניברסיטה העברית בחוג לכלכלה ותקשורת, ולאחר מכן נסעתי עם משפחתי לשליחות של מספר שנים במישיגן דרך ארגון כולל "תורה מציון"
01 / לפני כמה שנים עשית הסבה, ומאיזה מקצוע?
את ההסבה עשיתי מתחום הכלכלה לתחום ההוראה דרך מכללת ליפשיץ, לפני 12 שנים.
02 / למה עשית הסבה להוראה?
יצאתי לחופשת לידה ומילאתי מקום בתור מורה לתקשורת באולפנת פסגת־זאב. התחברתי מאוד לאווירה ולתחושת השליחות, והחלטתי לעבור להוראה.
03 / הסביבה מפרגנת, תוהה, מתנגדת?
הסביבה מפרגנת מאוד וטוענת שמאז שעשיתי הסבה יש לי אור בעיניים. אני מרגישה שאני עוסקת במקצוע חשוב ובעל השפעה והדבר מקרין לסביבה. בנוסף יש לציין שצוות הנהלת האולפנה (בראשות הרב רפי קופרשטוך) מאוד האמין בי ונתן לי את ההזדמנות להיות מורה למרות שעדיין לא הייתה לי תעודת הוראה.
04 / הרגע שבו החלטת לעשות הסבה.
השתתפתי במהלך חופשת הלידה בסדנת העצמה לנשים, והמרצה עזרה לי לקבל את ההחלטה ולהקשיב למה שהלב שלי אומר ורוצה. לא חזרתי למקום העבודה הקודם והחלטתי להישאר בהוראה, ובמיוחד באולפנה המיוחדת שבה התחלתי.
05 / רגע אחד שבגללו היה שווה לעשות את ההסבה.
היו הרבה רגעים שהמשותף לכולם הוא ההבנה שביכולתי להשפיע ולעצב את הדור הבא
06 / האם התלמידים שלך יודעים שעשית הסבה, האם לדעתך צריך לשתף אותם בעניין?
התלמידות בהחלט יודעות. המקצוע הקודם הוא חלק מהזהות שלי ומתחומי העניין שלי, ולעיתים אני משתמשת בידע מהמקצוע הקודם בשיעור ומסבירה את הרקע שממנו באתי. חשוב לספר לתלמידות כדי שיבינו שההוראה עבורי היא בחירה לכתחילה ולא בדיעבד.
07 / האם קורה שאת מתחרטת על המהלך, גם אם באופן זמני?
אף פעם לא התחרטתי על המהלך, אבל היו לי רגעים של חלישות הדעת. למשל, כשקיבלתי את המשכורות הראשונות והבנתי שאני משקיעה הרבה מעבר למה שאני מקבלת.
08 / איך מתמודדים עם הירידה בהכנסה לעומת המקצוע הקודם?
מחד הייתה ירידה במשכורת, אך מאידך עבדתי פחות שעות בהוראה ויצאתי לחופשות ויש יותר זמן איכות עם המשפחה והילדים, כך שהשינוי השתלם לי.
09 / אם לא היית מורה ולא במקצוע הקודם שלך, מה היית עושה בחיים?
מנהלת עמותה או עובדת סוציאלית.
10 / טיפ אחד למי ששוקלים לעשות הסבה להוראה.
להתנסות בהוראה לפני שמתחילים בתהליך ההסבה, ולראות אם אתם באמת מתחברים לסביבת העבודה ולעבודה הסיזיפית.
11 / כמי שבאה מחוץ למערכת, מה צריך עוד לתקן בה ומה הדבר הכי יפה שיש בה?
אני חושבת שצריך לדאוג למעמד המורה בארץ, לא רק במשכורת אלא בדרך שבה ההורים והתלמידים מתנהגים – צריך לייקר את המקצוע. הדבר הכי יפה שיש במקצוע הוא הדינמיות והחידוש. כל שנה נראית אחרת מקודמתה, התלמידים משתנים, יש רעיונות חדשים, הרבה חיות, עשייה ויצירה.
12 / השלימי – חשוב להיות מורה כי…
בזה טמון עתיד ילדינו. החינוך חשוב ליצירת חברה מתוקנת, מוסרית ומתקדמת.

יהודית לביאב | ישיבת בני עקיבא ראשון־לציון
בת 44, נשואה, אם לחמישה ילדים וסבתא לשני נכדים, תושבת ראשון־לציון. נולדתי בווינה להורים מהגרים מבוכרה. עליתי לארץ בגיל 17.5 טרם סיום כיתה י"ב. את תעודת הבגרות שלי עשיתי בארץ באופן אקסטרני. בגיל 30 החלטתי ללמוד תואר ראשון
01 / לפני כמה שנים עשית הסבה, ומאיזה מקצוע?
לפני 11 שנים עשיתי הסבה להוראת המתמטיקה מכלכלה וניהול.
02 / למה עשית הסבה להוראה?
עבודתי כמנהלת מכירות התנגשה עם חיי המשפחה ולכן התפטרתי מתפקידי. הייתי אז באמצע התואר הראשון והתחלתי לתת שיעורים פרטיים באנגלית לתלמיד בהקבצה ג'. תוך מספר שבועות הוא התקדם משמעותית ועבר להקבצה ב'. תהליך ההתקדמות שלו גרם לי להרגיש שזה מה שאני רוצה לעשות בחיי.
03 / הסביבה מפרגנת, תוהה, מתנגדת?
המשפחה מאוד תמכה ובתי הגדולה אף בחרה ללמוד הוראה, והיום היא מחנכת ומורה לספרות ותנ"ך.
04 / הרגע שבו החלטת לעשות הסבה.
לאחר שנתתי את השיעורים הפרטיים, הבנתי שהתהליך שהתלמיד עשה גרם לי תחושת סיפוק אדירה שאף עסקה שעשיתי אז במכירות לא הצליחה לעורר בי. תלמיד שמתחיל להאמין בעצמו ולהצליח עורר בי תחושת שליחות והבנה שמדובר בעבודה שתגרום לי להגיע בכל בוקר מחדש לעבודה עם תחושת סיפוק הולכת וגדלה.
05 / רגע אחד שבגללו היה שווה לעשות את ההסבה.
יש הרבה כאלה, ברוך השם. מקרה אחד היה עם תלמיד בכיתה י"א שלמד 4 יחידות לימוד במתמטיקה. הייתה זו השנה הראשונה שלימדתי אותו, הסברתי לו תרגיל מסוים והוא אמר: "וואו המורה, שנתיים לא הצלחתי להבין את זה, ועכשיו הבנתי! את מתלהבת כשאת מסבירה, אבל תמשיכי כך, כי רק ככה אני מבין".
06 / האם התלמידים שלך יודעים שעשית הסבה, האם לדעתך צריך לשתף אותם בעניין?
עם תלמידים בגיל התיכון יוצא לי לדבר על כך.
07 / האם קורה שאת מתחרטת על המהלך, גם אם באופן זמני?
אני לא מתחרטת שעשיתי הסבה ולא רואה את עצמי עוסקת במשהו אחר. יש רגעים שבהם קצת יותר קשה, והם נובעים בעיקר מעומס ומהרצון לעשות עוד ועוד.
08 / איך מתמודדים עם הירידה בהכנסה לעומת המקצוע הקודם?
לא פשוט. רוב המורים שעושים הסבה לא עושים זאת עקב השכר אלא ממקום של רצון לקדם תלמידים.
09 / אם לא היית מורה ולא במקצוע הקודם, מה היית עושים בחיים?
אני מאוד אוהבת לבשל, כנראה הייתי עוסקת בקולינריה.
10 / טיפ אחד למי ששוקלים לעשות הסבה להוראה.
לדעת שיש פה אלמנט של הקרבה – אם רוצים להיות מורה טוב, זה דורש השקעה והתמדה.
11 / כמי שבאה מחוץ למערכת, מה צריך עוד לתקן בה ומה הדבר הכי יפה שיש בה.
הכיתות יותר מדי גדולות. ככל שיהיו פחות תלמידים בכיתה, נוכל להגיע לכל אחד ואחד. חייבים לתגמל מורים שמצליחים לקדם תלמידים ולמקסם את יכולותיהם. החלטת התגמול צריכה להיות בידי המנהל.
12 / מה יפה במערכת:
"לתקן עולם במלכות שדי".
13 / השלימי – חשוב להיות מורה כי…
חשוב לי לעזור לכמה שיותר ילדים להאמין בעצמם, ללא קשר לרמת הלימוד, כל אחד יכול למקסם את עצמו. בהוראת המתמטיקה חשוב לי להראות לתלמידים שלי את היופי שמאחורי המתמטיקה, מקצוע שאילו היו מלמדים אותו אחרת מכיתה א', הוא לא היה נתפס כמקצוע מרתיע.

משה רוזנבלום | ישיבת בני עקיבא מטה בנימין
בן 41 מפסגות, נשוי לאפרת ואב לשישה, גדלתי ברמת־גן
01 / לפני כמה שנים עשית הסבה, ומאיזה מקצוע?
לפני כשנתיים עשיתי הסבה למקצוע הוראת החינוך הגופני. לפני כן עבדתי עם חמי בעסק משפחתי של שלטים וחותמות. התהליך שלי החל למעשה לפני שש שנים. הייתי במשקל עודף ובתהליך הדרגתי התחלתי לרוץ, לבצע תרגילי חיזוק ושיניתי את התזונה שלי, נרשמתי לחצאי מרתונים ובהמשך גם למרתונים, ולמעשה בשנה וחצי השלתי ממשקלי 20 ק"ג. בסופו של דבר בעקבות התעניינות של המון חברים בתהליך שלי ובעצתם של אשתי ואחי הבכור, נרשמתי לקורס מאמני ריצה וכושר רפואי במכון וקסלר. לאחר סיום הקורס פתחתי קבוצות ריצה וכושר במספר יישובים בבנימין, חוגי ילדים, קבוצת כושר קרבי ועוד.
02 / למה עשית הסבה להוראה?
אני חושב שהוראת החינוך הגופני היא כלי נפלא להעצמת התלמיד בכל תחומי החיים ואני רואה בכך שליחות של ממש. אני משתדל לתת לכל תלמיד את תחושת המסוגלות, וכל התלמידים משפרים את כושרם ומתקדמים נפלא. הם משתפים אותי בהודעות על הפעילות הגופנית שהם מבצעים גם מחוץ לשעות בית הספר, ואני נותן להם פידבקים חיוביים וטיפים להתקדמות.
03 / הסביבה מפרגנת, תוהה, מתנגדת?
הסביבה מפרגנת. המשפחה, החברים והצוות בחדר המורים מפרגנים מאוד, אני בא לעבודה בכל בוקר בחיוך גדול וחוזר הביתה בחיוך ובהנאה גדולה.
04 / הרגע שבו החלטת לעשות הסבה.
לאחר ארבע שנים של אימון קבוצות ריצה וכושר, חוגי ילדים וקבוצות כושר קרבי ביישובי בנימין ולאחר שהעברתי שיחה לתלמידים בישיבת בני עקיבא מטה בנימין על התהליך שעברתי, פנו אליי מההנהלה בבקשה שאחליף את המורה האגדי לחינוך גופני מאיר רבס, שהעמיד אלפי תלמידים ופרש לפנסיה. החלטתי שאני חייב לעשות את הצעד ולהתחיל ללמד את מקצוע החינוך הגופני החשוב כל כך, ולקבל את ההצעה שהוצעה לי.
05 / רגע אחד שבגללו היה שווה לעשות את ההסבה.
מרוץ יתמ"ב ה־1, שארגנתי בהוקרה למאיר רבס. למרוץ הגיעו בוגרים שלמדו אצל מאיר, וכל תלמידי הישיבה והמורים השתתפו באירוע. פתחתי השנה קבוצת כושר קרבי לתלמידי י'־י"ב כהכנה פיזית, מנטלית ורוחנית לצבא, וקבוצת ריצה וכושר לצוות המורים והמחנכים כדי שישפרו את אורח חייהם.
06 / האם התלמידים שלכם יודעים שעשית הסבה?
האם לדעתך צריך לשתף אותם בעניין? עדיין לא כולם יודעים, אך מדי פעם אני מעביר לשכבות השונות הרצאת השראה שבה אני מספר את סיפור חיי והמהפך שעברתי. את השיחה הזו אני מעביר לבתי ספר וקהלים נוספים.
07 / האם קורה שאתה מתחרט על המהלך, גם אם באופן זמני?
לא מתחרט, שמח כל בוקר לעבוד עם תלמידים נפלאים אלה.
08 / איך מתמודדים עם הירידה בהכנסה לעומת המקצוע הקודם?
אני רואה במקצוע זה שליחות, אני בא לעבודה שמח ויוצא בסוף היום שמח, מה יותר טוב מזה?
09 / אם לא היית מורה ולא במקצוע הקודם, מה היית עושה בחיים?
אין לי מושג, אולי פסיכולוג – אני אוהב להקשיב למתאמנים שמשתפים אותי במחשבותיהם ובקשיים שהם עוברים.
10 / טיפ אחד למי ששוקל לעשות הסבה להוראה.
הוראה זו שליחות, אנחנו כמורים יכולים להשפיע מאוד על כל תלמיד ותלמיד, לעזור לו לעצב את אישיותו, וזוהי חובתנו.
11 / כמי שבא מחוץ למערכת, מה צריך עוד לתקן בה ומה הדבר הכי יפה שיש בה?
חשוב שבמדינה יעריכו את מקצוע ההוראה החשוב כל כך, ויסתכלו פחות על כמות ימי החופש הגדולה ויותר על העשייה עצמה של המורים. בנוסף, צריך לעשות הכול כדי שהמורים לא יישחקו אחרי שנים רבות של הוראה.
הדבר הכי יפה במערכת החינוך הוא שתלמיד מצליח להתקדם ולהתפתח, ואתה יודע שאתה זה שנתת לו את כל הכלים והביטחון להאמין ביכולותיו. זה דבר שהתלמיד לא ישכח כל חייו.
12 / השלם – חשוב להיות מורה כי: בהוראה אני עוסק באנשים ונשמות. מחנך בישיבה תיכונית מעביר מסרים חינוכיים וערכיים דרך לימוד התורה, ואני כמורה לחינוך גופני מנסה להעביר את אותם תכנים של ערכיות, דבקות במטרה, רעות ועבודה רוחנית דרך הכלי הנפלא של פעילות גופנית. בקיצור: אפשר לחנך בכיתה ובבית המדרש ואפשר לחנך במגרש ובאולם הספורט, ולהצמיח בנים ערכיים עם תחושת שליחות.

צופיה הקר | אולפנת בני עקיבא הדר־גנים
בת 29, נשואה לאופיר ואם לשלושה בנים. גדלתי בכפר־פינס ולאחר מכן בהרצליה. היום אנחנו גרים בשכונת נווה־מנחם בקרני־שומרון
01 / לפני כמה שנים עשית הסבה, ומאיזה מקצוע?
לפני שנתיים, הייתי רואת חשבון.
02 / למה עשית הסבה להוראה?
הרבה דרכים הובילו למעבר הזה, שהיה מורכב מכמה סיבות ונסיבות. אפשר לומר שההיכרות העמוקה יותר עם עצמי ועם הרצונות והציפיות שלי מעבודה, הם שהביאו אותי למסקנה שזהו המקום בשבילי. הוראה לא הייתה אופציה שעלתה מבחינתי בזמן בחירת המקצוע בזמנו. באתי להוראה בחשש מסוים כי הדבר הכי משמעותי לי במקצוע זה לקום כל בוקר ולשמוח במקום ובתפקיד שלי, ולהרגיש שאני נותנת 100 אחוז מעצמי לידי ביטוי. היה לי טוב מאוד בראיית חשבון וידעתי שאם לא ארגיש סיפוק וכיף בהוראה – לא אמשיך שם.
03 / הסביבה מפרגנת, תוהה, מתנגדת?
התגובות מעורבות, אבל האנשים הקרובים אליי ושאני באמת מעריכה את דעתם שמחו בשבילי והסכימו איתי שזהו הדבר הנכון והאמיתי ביותר עבורי.
04 / הרגע שבו החלטת לעשות הסבה.
לא היה רגע אחד אלא רצף מחשבות שהלכו והתחזקו בחמש השנים האחרונות. לפני שנתיים ילדתי את הבן השלישי, ובחופשת הלידה היה לי הרבה זמן למחשבות שהמריצו את התהליך. הייתי בתקופה של הרבה שינויים אישיים ובירור עצמי. החלטתי שאני הולכת על זה והתחלתי את ההסבה תוך כדי חופשת הלידה מתוך מחשבה שבמקרה הכי גרוע, פשוט אחזור לעבודה הקודמת.
05 / רגע אחד שבגללו היה שווה לעשות את ההסבה.
רק אחד? יש אינספור רגעים כאלה בכל יום.
06 / האם התלמידים שלך יודעים שעשית הסבה, האם לדעתך צריך לשתף אותם בעניין?
חלק יודעים וחלק לא. אני לא עושה מזה עניין גדול מדי, אם הנושא רלוונטי לשיחה אני אספר, אבל לא אציג את עצמי מראש כמי שעשתה הסבה.
07 / האם קורה שאת מתחרטת על המהלך, גם אם באופן זמני?
בינתיים זה עוד לא קרה, אבל יש תמיד מחשבה של "מה היה אילו". אני מכירה את המחשבות האלה גם מראיית חשבון, אז יודעת שאין בהן משמעות. כל בחירה בדבר אחד היא ויתור על דבר אחר.
08 / איך מתמודדים עם הירידה בהכנסה לעומת המקצוע הקודם?
מי שבוחר לעשות הסבה כנראה מבין שיש דברים שלא קונים בכסף. זה בעיניי דווקא יתרון שיש לי על פני מורים שלא עשו הסבה ושלפעמים עלולים לחשוב שהשכר הוא חזות הכול. באופן כללי אני חושבת שמשכורות של מורים הן בסדר גמור.
09 / אם לא היית מורה ולא במקצוע הקודם, מה היית עושה בחיים?
ככל הנראה שילוב של אדריכלות ועיצוב פנים.
10 / טיפ אחד למי ששוקלים לעשות הסבה להוראה.
לבוא מאהבה, כמו בכל מקצוע.
11 / כמי שבאה מחוץ למערכת, מה צריך עוד לתקן בה ומה הדבר הכי יפה שיש בה?
מה שיפה זה בני האדם שיש במערכת, המורים והתלמידים גם יחד. בני אדם שחותרים ללא הרף לתקן את עצמם ואת עולמם, וגם את המערכת.
12 / השלימי – חשוב להיות מורה כי…
חשוב להיות אדם שעושה טוב. ומי שמרגיש שיכול לעשות טוב עם נוער וילדים, חשוב שיהיה מורה.