"משרד החינוך עמל להקנות בתלמידים ערכים, אמונה בעצמם וביכולת שלהם ולתת למחנכים את הכלים לעשות את זה", כך אמר היום (א') מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק במהלך ועידת החינוך של מקור ראשון ומרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא.
אורלי גולדקלנג: יש לנו שרת חינוך שהיא דוקטור לחינוך, אבל הרבה פעמים הרגישו שדווקא שרים מתוך המערכת לא היו הצלחה. יש כאן פוטנציאל לשבור את זה?
סלוביק: "שרת החינוך יכולה לשבור את הקונספציה עליה את מדברת. היא באה עם אמירות חדשות, תפיסה חינוכית פדגוגית מתקדת עם הבנה שמה שחשוב זה לפתח ולטפח את התלמידים שיוכלו להתממשק ולצאת ממערכת החינוך בריאים יותר בנפשם, ערכיים יותר וגם שעתניים יותר. מתוך ההבנה שההצטרפות לשוקק העבודה, האקדמיה ואפילו למערכות הביטחון חייבת לייצר אנשים דעתניים, חכמים, עם ספקטרום רחב של ידע, יכולת למצוא ידע מהר. אנחנו בהחלט מובילים על ידי השרה לשם".
גולדקלנג: אתה איש צבא מוצלח, מה הביא אותך לעולם החינוך?
סלוביק: "לפניי היה גם איש צבא, אבל זו שאלה טובה. כשהשרה הודיעה שאני המועמד שלה, הבן שלי שהוא קצין בפיקוד העורף קרא ביקורות שכתבו שאביא טרור למשרד. והוא שאל אותי איך זה יכול להיות, הרי ידוע שקצין עוסק בלי סוף בפדגוגיה ובטח כשמתעסקים בהדרכה הוכשרה. מי שניהל ופיקד בצה"ל על מערכות גדולות הוא יכול להוביל שינויים. אני מחכה שיפסיקו לשאול את השאלה למה איש צבא מגיע לחינוך אלא שיתייחסו אליי כמנכ"ל משרד החינוך – חובת ההוכחה עלי.
"הצבא נותן כלים – קודם כל בצבא אתה פוגש את כל עם ישראל ואת התוצר של מערכת החינוך. אבל חוץ מזה בוגר קריירה צבאית יודע לקחת דברים מופשטים ולייצר מהם תוכנית עבודה".
עוד אמר מנכ"ל משרד החינוך: "אנחנו צריכים לקרב את הפריפרייה הפדגוגית ולדאוג שגם מי שנמצא בבתי הספר החלשים מקבל את אותם הזדמנויות על מנת להצליח במידה שווה כמו מי שלומד בבית ספר מוצלח. גם לפריפרייה הגיאוגריפית אנחנו נותנים את הדעת".
לסיום, צריך לתרגם אידיאלים גדולים לבירוקרטיה ולעבור הרבה צעדים. בסוף מה שהורה או תלמיד מעניין אותם זה המחנכת. איך דואגים שהמסרים יגיעו אליה?
סלוביק: "הייתי בבית ספר של הבת שלי, שלומדת בחמ"ד וכולם מתכוננים שם לחודש ארגון, וכשראני פוגש את המנהלת או המחנכת אני רואה אנשים שנושמים חינוך. האמונה בדרך ובעשייה היא זאת שצריכה להביא אנשים למערכת הזאת. אנחנו צריכים לדאוג למעמד, לתנאים, לכבוד. אנחנו צריכים לתמוך את המורים מהמטה בירושלים ולתת להם לעשות את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב תוך פיקוח".