מושב "משתלבים זה בזה" שהתקיים היום (א') בוועידת החינוך של מקור ראשון ומרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא ועוסק במהפכת השילוב של ילדים בעלי מוגבלויות במערכת החינוך ובחברה בהנחיית העיתונאית ריקי רט, נפתח בדיון בקשיי הרפורמה.
מירי נבון, מנהלת אגף בכיר יישום רפורמת ההכלה וההשתלבות במשרד החינוך, ציינה כי במשרד לא נבהלים למרות הקשיים ביישום הרפורמה: "אחד העקרונות שאנחנו מובילים בתפיסת ההכלה, אומר שהזכות של ההורים היא לבחור מה מתאים לילד שלהם. כפי שלכל ההורים יש זכות לבחור לאיזה גן הילד ילך, גם להורים עם מוגבלויות יש את הזכות לקבוע. אנחנו לא ניקח מההורים את האחריות ואת הזכות. המהלך של השילוב הוא מהלך רווי אתגרים. הוא לא פשוט לצוותים, הוא לא פשוט לילדים, אני ואנשים רבים שהולכים אתי יד ביד, אנחנו כולנו חושבים שהערך של המהלך של זה גדול מהמחירים שלו".

תהילה ווילף, ראש אולפנת "טל רמות" בירושלים ואם לבן הסובל מלקות שמיעה על הרצף האוטיסטי, מציינת, "צריך להתבונן בכל ילד, לעשות עבודת אומץ ולהגיד 'זה מה שמתאים לבן או לבת שלי'. זו הנקודה, אין פה מקום להכללה. האולפנה שלנו, טל רמות, יש לנו כ-200 תלמידות שזקוקות לרגע הזה של ההסתכלות פנימה, זו לא אולפנה של חינוך מיוחד אבל זו אולפנה של בנות עם צרכים מיוחדים. לתת לכל אחת את המקום של ההכלה והשילוב, כדי שהן תוכלנה לפרוץ החוצה".

ח"כ שירלי פינטו, ציינה, "אני גם אמא לילד חרש וגם גדלתי במסגרות חינוך, כך שאני זוכרת את מה שהיה אצלי וחווה את זה שוב גם עם הילד שלי. אני כבר מהימים הראשונים הייתי בבית ספר עם שילוב כיתתי, בכל כיתה היתה מורה שיודעת שפת סימנים, לכל ילד נתנו להתפתח לפי הקצב שלו והיכולות שלו. למדתי בכיתת החרשים אבל השתלבתי בכיתת השומעים עם מתורגמנית. עם השנים הפערים נסגרים, מכילים אחד את השני, הזר כבר לא זר, מכילים את בעלי המוגבלויות, ולומדים לחיות אחד עם השני".

אורן הלמן מייסד מיזם "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ובחברה, "בישראל, בניגוד לעולם המערבי הנאור, יש שילוב, אין הכלה. הבת שלי למדה בכיתה קטנה בבית ספר רגיל, זו כיתה קטנה בקצה המסדרון. זה לא הכלה, זה חרטא. הצוותים החינוכיים מדהימים, אין מורות חינוך מיוחד יותר טובות מאשר בישראל, הבעיה היא מערכתית. עכשיו קם לראשונה בית ספר מכיל, לראשונה ב-73 שנות המדינה. מי שמרוויח מזה שילדים עם מצרכים מיוחדים ובלי צרכים מיוחדים לומדים יחד זה הילדים שלכם ולא הילדים שלי כי הם יוצאים יותר מחונכים ויותר מכילים. מי שלומדים בחינוך מיוחד, מוסללים לתעסוקה מוגנת שהיא עבדות מודרנית ומי שלומדים בחינוך הרגיל משתלבים בשוק העבודה ועולים למדינה, לכם, הרבה פחות כסף. תסתכלו על הרפורמה, אמרו את זה מראש, זה כישלון".
