מהי הכשרתו של פסיכולוג חינוכי?
פסיכולוג באופן כללי לומד חלק תיאורטי וחלק מעשי בהכשרתו לתואר הראשון בתקופה של 3 שנים ועוד 2-3 שנים בהכשרתו כמתמחה בתחום ספציפי, ולמעשה רק בסיום התואר השני הוא יכול להיקרא פסיכולוג חינוכי או פסיכולוג קליני בהתאם להכשרתו. במידה והפסיכולוג החליט להתמחות בתחום של פסיכולוגיה חינוכית, הוא יקבל גם ידע רפואי וקליני ולצד זה ידע בפסיכולוגיה התפתחותית ורב מערכתית. בנוסף, בלימודי התואר השני הוא ילמד שיטות אבחון וטיפול אינדיבידואליות, משפחתיות ורב קהילתיות ומערכתיות שיתנו לו כלים בעבודתו בהמשך. בסיום הלימודים יוכל הפסיכולוג החינוכי לעבוד וללוות מוסדות חינוכיים יסודיים ועל יסודיים או לפתוח קליניקה פרטית. כפי שנאמר, תנאי הקבלה ללימודי התואר השני מצריכים תואר ראשון בפסיכולוגיה או במדעי ההתנהגות במוסד אקדמאי מוכר בממוצע של 85 ובחינת מתא"ם למי שלא עשה תואר ראשון בפסיכולוגיה.
תפקידיו של הפסיכולוג החינוכי
עיקר תפקידו של הפסיכולוג החינוכי הוא לקדם ולשלב את הילדים במוסד החינוכי בו הם לומדים מבחינה חברתית, תפקודית ולימודית. ראשית הפסיכולוג החינוכי מבצע אבחון בהמלצת המוסד החינוכי ומגלה את מקור הקשיים של הילד. האבחון יכול להיות אבחון פסיכו דידקטי, תצפיות ועוד לצד שיחה עם הילד, הוריו והצוות החינוכי. לאחר מכן הוא בונה תכנית התערבות מותאמת לילד. בנוסף, עליו להשתתף בוועדות ההשמה של התלמידים המופנים אליהם. כחלק מתוכנית ההתערבות, הפסיכולוג עושה הדרכת הורים ומייעץ להורים בנושאים של סמכות הורית, גבולות, חיזוק הקשר ההורי וכדומה, ומעניק להם כלים להתמודדות עם הילד. במקביל הוא מלווה את הצוות החינוכי ומסייע להם בהתמודדות עם ילדים שזקוקים לחיזוקים חיוביים או תמיכה אחרת. כמו כן, ליווי הצוות נעשה גם בעתות משבר כמו מלחמה, מוות ואסון או משבר חברתי כמו חרם והטרדה.
ההבדלים בין פסיכולוגיה חינוכית לפסיכולוגיה קלינית
בדומה לפסיכולוגיה הקלינית, לפסיכולוגים החינוכיים יש רישיון לתת טיפול נפשי אך הם אינם מטפלים בילד במוסדות לאשפוז על רקע נפשי. בנוסף, בשני המקרים ניתנת הדרכה להורים אך הפסיכולוגיה החינוכית מטפלת בילדים ובנוער בשיתוף רב מערכתי של צוות ההוראה בגן הילדים או בבית הספר. גם ההכשרה שלהם דומה בתחומים של טראומה נפשית, אובדנות, התפתחות הילד, לקויות למידה ועוד. בפועל ובשונה מפסיכולוגים קליניים המלווים את הילדים בקשיים נפשיים בקליניקה הפרטית או במרפאות לבריאות הנפש, הפסיכולוגיים החינוכיים מלווים אותם בקשיים לימודיים בקליניקה הפרטית או במוסד החינוכי. לפיכך, הגיוס הרב מערכתי עוזר יותר בטיפול בכל הקשור לפסיכולוגיה של הלמידה והטיפול הקליני בפסיכולוגיה הנפשית.