כיצד נכין את הילדים לכיתה א'?
לקראת העלייה לכיתה א' ישנם לא מעט מכונים, קורסים וחוגים של הכנה לכיתה א' בכל רחבי הארץ, שיכינו את ילדיכם מבחינה קוגניטיבית, מוטורית ורגשית. בשל הקורונה נאלצו הילדים להיות בהסגר והפסידו ימי לימוד במוסדות החינוך. לפיכך, החשיבות של הכנה לכיתה א' היא משמעותית וניתן גם לעשות אותה בדרכים יצירתיות ולא רק באמצעות קורסים.
בבית ניתן לרכוש חוברות עבודה המתאימות לאישיות ילדיכם ולהתקדם לפי הקצב שלהם, להדפיס דפי עבודה ואף להיכנס למשחקים חינוכיים ברשת המכינים אותם לכיתה א'. לילדים המתקשים ללמוד בצורה כזו ישנן גם אפשרויות אחרות.

הכנה באמצעות הצגות ומופעים
משרד החינוך מוציא מדי שנה סל תרבות מתוקצב ובו הצגות העוסקות בנושא הכנה לכיתה א. תיאטרון החברים של יעל יצא בהצגה "המסע המופלא לכיתה א" והצגה נוספת בשם "תום עולה לכיתה א"'. כמו כן, בית אביחי בירושלים יעלה באוגוסט למשך יומיים, פסטיבל אותיות בשם "שלום כיתה א'" בו ישולבו מופעי סיפור, ליצנות, יצירה, תזמורת, איפור ופעילויות משותפות להורים ולילדים.
ידוע שילדים לומדים הכי טוב בשיר ובשמחה, ועל כן המופעים וההצגות הם פתרון אידיאלי להכנה לכיתה א'. על אף זאת, רצוי לקדם את הלמידה גם בבית במשחקים פשוטים שכל אחד יכול לשחק עם ילדיו.
הצעות לפעילויות חווייתיות בבית
כדי שהילדים יעלו לכיתה א' מוכנים בעיקר מבחינה רגשית, שפתית ומתמטית, ניתן לשחק איתם ולערוך פעילויות המקדמות את המודעות הפונולוגית, האוריינית, החשבונאית וכן את המיומנויות החברתיות.
פעילויות בנושא שפה – תוכלו לאפות עם הילדים אותיות מתוקות באמצעות שבלונות, לשיים אותן ולשיר שירי אותיות שונים. כמו כן, בקשו מהילדים לכתוב לפי שמיעה את הרשימה לסופרמרקט או מתכון שאהבו, וכך ישפרו את המודעות הפונולוגית המשמעותית ביותר לקריאה. ספרו להם הרבה סיפורים ובקשו מהם לספר לכם ולשחזר את הסיפור וכך תשפרו את האוריינות והמכוונות לספר.
פעילויות מתמטיות – בקשו מהילדים להכין רשימת טלפונים של ילדי הגן כדי שיוכלו ליצור עימם קשר בחופשה. כך יתרגלו הילדים כתיבת מספרים והפעילות תהיה משמעותית בשבילם. בנוסף, שחקו איתם ב"חנות" עם שטרות וכסף מפלסטיק כאשר אתם המוכרים והם הקונים ולהיפך. כך יתרגלו הילדים חיבור וחיסור ויהיו מאוד מרוצים לעשות זאת גם במכולת השכונתית בכסף אמיתי. כמו כן, במשך היום בקשו מהם למנות חפצים, תמרורים ועוד המשמעותיים להם, לפחות עד 30, כדי לתרגל את יכולת המנייה.
פעילויות רגשיות – צרו סיטואציות במשפחה בהן הילדים יצטרכו לפתור את הבעיה ללא צורך בעזרתכם, או לפחות לבחור פתרון מתוך פתרונות שאתם תציעו להם. בנוסף, עבדו איתם על דחיית סיפוקים, המתנה בתור וכיו"ב.