רישמו לפניכם
48,242 – זוהי כמות הרכבים החדשים שנמסרו בחודש ינואר 2021. לצורך השוואה, בינואר אשתקד, כשהקורונה טרם הגיעה לישראל – נמסרו 41,542 רכבים חדשים וב-2019, הסתיים חודש ינואר עם מסירה של 38,475 רכבים. כלומר אין מדובר בהתאוששות מרשימה בלבד אלא גם בשיא מרהיב של מסירות רכב בכל הזמנים בישראל – עליה של 16% מבשנה שעברה. לנתון מרשים זה יש כמה וכמה סיבות שאת חלקן העיקרי נפרט מיד אך מעבר לכך – מדובר בזריקת עידוד לכלכלה החבוטה יחסית בארץ, ואולי גם בסימן חיובי להמשך הדרך.

אחרי החגים
עם ירידה מעט מעמיקה יותר לפרטים, נוכל למצוא מספר נקודות שהביאו לתוצאה שנרשמה בחודש ינואר כדי להבין אותה. ראשית, חודש דצמבר האחרון הוגדר כחלש יחסית במונחי מסירות הרכב. הציבור הישראלי העדיף לדחות רכישתם של רכבים חדשים לתקופה שלאחר החגים, תוך ידיעה כי נכנס שנתון חדש המעלה את ערך הרכב או לחלופין מוזיל אותו, אם קונים אחד מהשנתון הקודם. בחודש דצמבר נכנסו בשערי הנמלים בישראל כ-60,000 רכבים חדשים אשר רובם כבר נמסר ללקוחות חדשים ומרוצים.
נקודה נוספת שתרמה אף היא למסירות הרבות היא התחזקות מטבע השקל מול היחלשות הדולר. המטבע האמריקני שהגיע לשיאים חדשים של צניחה הפך עסקאות רכישה גדולות וייבוא מאסיבי למשתלמים במיוחד עבור אלו שהייתה פרוטה בכיסם וחיפשו אחר הזדמנות. יבואני הרכב ניצלו הזדמנות זו והפער במחיר התגלגל לא אחת אל הצרכנים המאושרים. נוסף על כך, חברות ותאגידים גדולים המחזיקים בצי רכב משל עצמן ניצלו גם הם את הפער וביצעו רכישה משמעותית של כלי רכב חדשים, שהמתינו במגרשי החניה לעובדים שחזרו אט אט לשגרה. נתוני מסירת הרכב שראינו כוללים גם את המסירות לציי החברות, ובישראל מדובר באחוזים גדולים מאוד מסך הרכבים שנמסרו.
שחקני מסירות
בגזרת מותגי הרכב לא נרשם שינוי מגמה מפתיע. האסייאתיות ממשיכות להוביל את שוק הרכב הישראלי, עם יתרון ברור לקוריאניות: יונדאי מובילה את הטבלה עם 7,354 מסירות המהוות עלייה של כ-9% מינואר 2020, שבו היא גם שלטה. אחריה בפער יחסי נמצאת טויוטה עם 6,010 מסירות ועלייה של 16% מאותה התקופה אשתקד – גידול מרשים יותר משל יונדאי אך עדיין לא קרוב מספיק בכדי לעקוף אותה. את המקום השלישי תופסת האחות הקוריאנית הקטנה, קיה, עם 5,010 מסירות ועלייה זניחה יחסית מהתקופה המקבילה ב-2020, מאזדה כובשת את המקום הרביעי עם עלייה מרשימה של מעל 50% ו-3,317 מסירות ובסוף החמישייה הפותחת, ייצוג ראשון למכוניות האירופאיות מגיע מסקודה. 3,256 מסירות הן אמנם נתון מכובד ויפה אך בהשוואה לינואר 2020 מדובר בירידה של כ-6%. לא משהו כואב במיוחד לתאגיד בסדר גודל שכזה אך כן מהווה נקודה למחשבה לקראת המשך הדרך.
באופן יחסי לשנה שעברה עלינו, נוצר הרושם שהמדינה והעולם במגמת שיפור. החיסונים החלו לפעול ולהגיע לקהל רחב יותר, המשק מתחיל להיפתח והעסקים חוזרים לחיים. עם זאת, ענן אי הודאות המרחף מעל לראשינו עדיין גדול ומאיים במידת מה שכן הקורונה עדיין כאן וככל הנראה, תישאר פה לאורך זמן רב. המצב הכלכלי והפוליטי עודנו לא יציב ונוסף על כך זוהי שנת בחירות, שגם לה השפעה אדירה על הכלכלה הישראלית בטווח המיידי והארוך. עלינו להוסיף לשמור על הנתונים המעודדים באמונה ובאחריות ולקוות שהם אכן נושאי בשורה לשנה זו, וגם לשנים הבאות.
האמור בכתבה כולל תוכן ומידע מסחרי/שיווקי, ומערכת מקור ראשון אינה אחראית למהימנותו. פרסום התכנים והמידע המסחרי בכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה מצד מערכת מקור ראשון לרכוש ו/או להשתמש בשירותים או המוצרים בכתבה.