תחום המידע העסקי הינו תחום מורכב, ישנם אלמנטים שלגיטימי לעסוק בהם באופן גלוי ומכובד אך ישנו גם תחום שאינו לגיטימי וגובל בריגול תעשייתי ובפלילים. צריך לשמור טוב על הגבולות ולא לטשטש אותם בין מה שמותר ובין מה שבמהותו עבירה על החוק.
מודיעין עסקי תחרותי הוא כל מידע הנאסף אודות הענף, הלקוחות והמתחרים. בצורה נאותה וחוקית. כל מידע שהוא גלוי לעין וזמין לציבור, בין אם מדובר על מידע שיווקי שזמין ברשת, בגוגל או מנועי חיפוש אחרים, מידע שנדלה מתוך הרשתות החברתיות, כתבות, מאמרים או פרסומים.
מודיעין איכותי נתרם גם באמצעות כנסים עסקיים, אירועים מסחריים, תערוכות, ירידים, ועידות לוקאליות ובינ”ל וכד’ כל אלה מספקים מידע רב שניתן לנתח אותו ולהסיק מסקנות איכותיות אודות תנודות השוק, מגמות וטכנולוגיות חדשות ומוצרים עתידיים, וגם אינפורמציה אודות לקוחות, משקיעים, ספקים ומתחרים.
רוב הארגונים העסקיים, הקטנים והגדולים הבינו כבר מזמן את חשיבות המודיעין העסקי ורבים הקימו מחלקות שלמות ומערכים ייעודיים לפעילות של איסוף מידע וניתוחו. מנהל המודיעין העסקי אמון על הרפרנטים שאוספים את המידע ועל האנליסטים שמנתחים אותו במטרה להעביר להנהלה חומר כבסיס לקבלת החלטות עסקיות מושכלות והכל במטרה ליצור לארגון או לחברה מובילות ויתרון על פני מתחריה.
כאמור חברות רבות בונות in house מחלקות מודיעין עסקי ותחרותי, אך יש כאלה שנעזרות בחברות חיצוניות המעניקות שירותי איסוף וניתוח מידע בout sourcing. חברות בעלות מיומנות ייחודית אשר מצריכה היכרות עם עולם העסקים המורכב והדינאמי ושליטה במגוון הרחב של אמצעי המידע והמודיעין הקיימים
חברות חיצוניות אלה, כגון משרדי חקירות, נטלו שיטות וכלים מעולם הביון המדיני והצבאי ותרגמו אותם לעולם העסקים, תוך שמירה מוחלטת על החוק, האתיקה, המוסר והרגולציה הקיימת. משרדי חקירות בעלי ניסיון ומוניטין הסבו כח אדם לתחום חקירות מסחריות ואיתור מודיעין עסקי מגוון וניתן להיעזר בהם לקבלת מידע שיווקי ותחרותי מהוקצע ומדויק.
ללא ספק קיים קו דק ועדין בין מה שמכונה מודיעין עסקי ומה שהנו בפועל ריגול תעשייתי. חוקרים פרטים האמונים על שמירת החוק ולא יסתבכו בפלילים, יכולים להעניק את המענה הראוי והחוקי לכל מי שמעוניין באיתור מידע עסקי לגיטימי.
כאשר גורם עסקי פונה לחוקרים פרטים לאיסוף מידע מודיעיני מומלץ שיבדוק את ניסיונום המקצועי, הבנתם העסקית, ידע במקורות איסוף דוממים ויכולות המודיעין האנושי. מומחי איסוף מודיעין רואים דברים שלא כל אדם שם אליהם לב, הם יכולים להבחין בניואנסים דקים בהיבט השוק והתחרות וכמובן שהכל במסגרת פעילות חוקית ממידע פתוח וזמין.
בעידן הנוכחי זה קריטי לעסוק במודיעין עסקי הן מהצד האוסף והן מהצד המתגונן, למעשה כל חברה או גוף עסקי זקוקים לשני הכובעים הללו של המחפש ושל המתגונן. חברות המתמחות בשירותי מודיעין עסקי ואבטחת מידע מספקות ללקוחותיהם, מחד שקט נפשי והגנה על נכסיהם ומאידך מידע מבוסס המסייע להם לפעול בחכמה בשוק התחרותי והדינמי.
המאמר והתמונה באדיבות עמי ג’רבי ,מנכ”ל גל חקירות – https://gal-inv.com/