כשמומחים דנים בעתיד המכוניות, הם מתמקדים בדרך כלל בשתי שיטות תחבורה מקוריות: הרכב האוטונומי והרכב המעופף. בתערוכת הטכנולוגיה CES בלאס־וגאס הציגה בשבוע שעבר חברת יונדאי חזון שלישי לדרך שבה ינועו כלי רכב בעולם: תנועה שלא תהיה תלויה רק בגלגלים.
עוד כותרות באתר מקור ראשון
–מטות ערים: ההתיישבות היא מרכז עירוני בעצמה
–נבי סמואל? מקום קדוש. הר הבית – לא
–הסיפור הנשכח על המתחרה של הרצל
–עורך הדין של נוער הגבעות ששם את יו"ש על מפת העולם
למעלה מאלפיים שנה לאחר שהופיעה המריצה לראשונה ביוון העתיקה, ופתחה את עידן התנועה על גלגלים, הרעיון החדשני של יונדאי מציג מכונית שתוכל ללכת באותה קלות שבה היא תוכל לנסוע. מכונית שכינויה Elevate ("להרים"), ודומה בצורתה לעכביש "אבא ארך רגליים", נעזרת ברגליים רובוטיות שבקצותיהן גלגלים ש"יאפשרו למשתמשים לנסוע, ללכת ואפילו לטפס, גם בשטח הקשה ביותר".

ההשראה מגיעה מהצורך ב"תחבורה עמידה" באזורי אסון. "כאשר יש צונמי או רעידת אדמה, כלי רכב יכולים להסיע כוחות סיוע רק עד מרחב ההרס. המחלצים צריכים ללכת את שאר הדרך ברגל", כתב ג'ון סו, סגן נשיא יונדאי, באתר החברה. "ה־Elevate תוכל לנסוע לזירה ולטפס מעל הריסות". שימושיותו של כלי הרכב לא תוגבל למצבי חירום: הוא יוכל לשמש גם נכים שאין להם גישה לכבש. "גרסה אוטונומית של כלי הרכב תוכל לצעוד לכניסה של בניין, ולהציב עצמה כך שכיסא הגלגלים יוכל להתגלגל פנימה", הסביר סו.
עד כמה מציאותי הרעיון? דיוויד ביילי, מרצה בבית הספר לעסקים אסטון באנגליה, אמר ל־BBC שאף שסביר שכלי הרכב שהוצג לא יגיע לבתי החרושת, הוא מעלה רעיונות חשובים חדשים. "רובנו נמשיך להתגלגל על הכבישים, אבל במצבי חירום ייתכן שיש מקום לזה", הסביר ביילי. "סביר מאוד שיהיה שימוש לכלי רכב כזה בשירותי החירום, אך עוד נותרו אתגרים טכנולוגיים גדולים מאוד לפני שנוכל לייצר דבר כזה".
אין ספק שהחזון של יונדאי שאפתני מאוד. החברה מדמיינת מציאות שבה חלקים ב־Elevate יוחלפו כך שהמכונית תוכל להשתמש "הן בהליכת יונקים הן בהליכת זוחלים", מה שיאפשר התניידות לכל כיוון. הרגליים, שיוכלו לטפס מעל קירות בגובה 2.5 מטרים, יתקפלו במצב נסיעה רגיל כדי לחסוך בכוח. סרטון שהפיקה החברה מראה את כלי הרכב כשהוא משלב נסיעה והליכה. במישור שטוח, המכונית נעזרת בגלגלים הרגילים; כשהשטח נעשה קשה, גלגלי הרכב ננעלים במקומם והוא פושט את רגליו וצועד קדימה. כשהוא מוקף בגושי בטון גדולים, דוגמת בניין שקרס, ה־Elevate הוצג כשהוא מיישר את עצמו על מדרון כדי שכוחות הצלה יוכלו להכניס לתוכו אלונקה.
"תארו לעצמכם מכונית תקועה בתעלה במרחק של שלושה מטרים בלבד מהכביש המהיר, שיכולה לטפס בחזרה לכביש, ובכך להציל את הנוסעים הפצועים. זהו עתיד הניידות בכלי רכב", אמר דיוויד ביירון, מנהל העיצוב התעשייתי ב־Sundberg-Ferar, חברת עיצוב מדטרויט ששיתפה פעולה עם יונדאי כדי ליצור את ה־Elevate.
תרגום: אלחנן שפייזר