פעילי זכויות עובדים חגגו בשבוע שעבר את החלטת קליפורניה לדרוש מחברות נסיעות שיתופיות דוגמת "אובר" ו"ליפט" להעסיק ישירות את עובדיהן. זאת אף שהצעד עלול לפגוע בפלטפורמות הדיגיטליות של "כלכלת החלטורה" (Gig economy).
החוק אושר בסנאט של קליפורניה ברוב של 29 לעומת 11 ביום שלישי שעבר, אושר באספת הנבחרים, והוא צפוי להגיע בשבוע הבא לשולחן המושל גאווין ניוסום. מדינות רבות בארה"ב עקבו אחר החקיקה, שמשיבה לביקורת שנמתחה על חברות הנסיעות השיתופיות. נטען כי הן משלמות לנהגים פחות בכך שהן מונעות מהם הטבות סוציאליות.

החוק יערער את המודל העסקי של פלטפורמות הנסיעה השיתופית ומודלים אחרים המבוססים על עובדי "חלטורה" הנוטלים עבודות פה ושם כקבלנים פרטיים. "זהו ניצחון לעובדים בכל הארץ", נכתב בחשבון הטוויטר של פדרציית העבודה של קליפורניה. "זהו הזמן לבנות מחדש את מעמד הביניים ולוודא שכל העובדים זוכים בהגנות הבסיסיות שהם ראויים להן".
לאובר אין עדיין תוכניות לשכור את העובדים בינואר, עם כניסתו הצפויה של החוק לתוקף. החוק "אינו מספק לעובדים הטבות, או נותן להם את הזכות להתארגן, או מגדיר אותם כמועסקים", קבע היועץ המשפטי הראשי של אובר, טוני וסט, בשיחה עם כתבים. אובר תפעל לקדם הגדרה חדשה לעובדים, שתכנה אותם "עצמאים" ותבטיח להם תנאי תעסוקה. החברה כבר הקצתה מיליוני דולרים להעלאת חוק להצבעה כללית בקליפורניה בבחירות הקרובות, שיאפשר לנהגים להישאר עצמאיים אך גם יעניק להם רשת ביטחון כלכלית. "קליפורניה פספסה הזדמנות להנהיג, להוביל את הדרך השלישית שמתאימה לכלכלת המאה ה־21", אמר וסט.
לורנה גונזלס, הנציגה הדמוקרטית שהגישה את הצעת החוק, אמרה שהחקיקה מסייעת להגן על הנהגים ולמנוע מהפלטפורמות לחסוך את העלויות החברתיות. "אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שחברות מעמיסות את העלות החברתית של העסקים שלהן על שכמו של משלם המס בקליפורניה ועל שכמן של חברות אחראיות, בעודן שוללות ממיליוני עובדים את הגנות התעסוקה שהם זכאים להן", אמרה גונזלס לאחרונה.
ארון סנדררג'אן, מרצה באוניברסיטת ניו־יורק ומחבר "כלכלת השיתוף", אמר שהמחוקקים בקליפורניה לא שקלו את הדרכים לאפשר הטבות סוציאליות תוך תמיכה בעבודה גמישה יותר. "החוק יפגע בפלטפורמות דרך הגדלת מבנה העלויות", אמר סנדררג'אן. "אבל הוא יפגע יותר בפלטפורמות הקטנות, שיתקשו לפזר את הביקוש על פני כוח העבודה שלהן".
הוא הביע אכזבה מכך שהמחוקקים כשלו למצוא דרך להעניק ביטוח רפואי והטבות לגיל הפרישה שאינן תלויות בתעסוקה במשרה מלאה. "אין סיבה לתקוע אנשים רק בקטגוריית התעסוקה המלאה", הוא אמר. הוא מאמין שהמודלים השיתופיים ימשיכו לצמוח למרות צעדי החקיקה, "אבל יש הרבה לעשות כדי לעצב רשת ביטחון חברתית בכלכלה החדשה", הוא אמר.