רובוטים יכולים להציל חיים ומפעלים בשעה שהמגע הבין-אישי נדרש להצטמצם; אך כאשר משבר הקורונה ייגמר, האם מגמת האוטומציה תעצים עוד יותר את האבטלה?
זרוע מכנית שמוזגת בירה בבר בסביליה, מכשיר לטפטוף חומר חיטוי שדומה לכלב בקניון בבנגקוק, צידנית על גלגלים שמחלקת מצרכים מהסופר בוושינגטון, או רובוט דמוי אדם בבית חולים בלגי, שמוודא שאין לכם חום לפני שתוכלו להיכנס: אלה רק כמה מהעבודות החדשות שקיבלו רובוטים, בזמן שהמלחמה למיגור הקורונה שלחה בני אדם להסתגר בבתיהם.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– קנסות ואיומים דתיים: המאבק לחבישת מסכות מחריף
– חוות החיות: עולם הדימויים של אויבי נתניהו
– בתנועות הנוער יוצאים למאבק בהחלטה לבטל את מחנות הקיץ

"ברגע שיש סכנה כלשהי לבני אדם, אתה צריך לשלוח רובוט", אומר סיריל קברה, ממקימי חברת ההזנק הצרפתית "שארק רובוטיקס". הרובוט "קולוסוס" של החברה עזר להציל את קתדרלת נוטרדאם בפריז כאשר להבות אפפו אותה ב-2019, והותאם כדי לסלק את העופרת הרעילה שזיהמה את הכנסייה לאחר כיבוי השרפה.
"לפני ארבע או חמש שנים, כשהצגנו את קולוסוס, צחקו עלינו. הכבאים אמרו: 'האנשים האלה הולכים לקחת לנו את העבודה'", אומר היזם. קולוסוס אכן שולב בהצלחה בשירותי הכבאות של פריז ומרסיי: "ככל שאנחנו מתקדמים, כך ההתנגדות אלינו מתפוררת".
לדבריו, טכנולוגיית הרובוטיקה לא התקדמה רק בתחומי ההיגיינה והבריאות. "המשבר הנוכחי הדגים שיש לנו יכולת להמשיך לפעול גם בשעת משבר בריאותי או אחר", הסביר קברה. "יש כמה וכמה יצרנים שאמרו לנו שהרובוטים אפשרו להם להמשיך לפעול. אם לא היו להם רובוטים, העסקים שלהם היו משותקים".
מעסיקים אוהבים רובוטים המאפשרים להם להמשיך להפעיל את עסקיהם; עובדים רואים בהם איום. לפי מארק מורו, חוקר במכון ברוקינגס, יש להם סיבה טובה לחשוש. "מחקר שפורסם לאחרונה הראה שמיתון יביא ככל הנראה להתפרצות בשימוש באוטומציה שמחליפה עובדים", כתב מורו באקונומיסט.
"אנשים שטוענים שאוטומציה לא גוזלת משרות בתחום התעשייה פשוט טועים", אומר קארל פריי, כלכלן מאוניברסיטת אוקספורד. למשל, בסין מותקנים רובוטים תעשייתיים בקצב מהיר – 650 אלף מהם החלו לפעול ב-2018 בלבד, ו-12.5 מיליון עובדים בתעשייה איבדו את משרתם בין 2013 ל-2017. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת IE בספרד, סין חוותה התפרצות של "רובופוביה" במהלך משבר הקורונה: רק 27 אחוז מהאזרחים תמכו בהגבלת אוטומציה לפני שפרץ המשבר, אך מאז השיעור הוכפל ועומד על 54 אחוז. סין מתקרבת לצרפתים, שמחזיקים בשיא ההתנגדות לרובוטים, 59 אחוזים.
עוינות לאוטומציה קשורה לגיל ולחינוך. אנשים צעירים יותר או מחונכים פחות מגלים עוינות רבה יותר לרובוטים. "הטכנולוגיה גם יוצרת משרות רבות, אך אתה לא רואה את זה קורה הרבה בעידן הדיגיטלי", אומר פריי. יצרניות רכב וחברות ענק כמו ג'נרל אלקטריק מעסיקות עובדים רבים גם אחרי שאימצו אוטומציה במפעלי הייצור, אבל "חוץ מאמזון, חברות הטכנולוגיה הגדולות של היום לא יוצרות משרות רבות".
בעידן של התקדמות מהירה בתחום הבינה המלאכותית, עובדי צווארון לבן נמצאים בסכנה הולכת וגוברת, מזהירים מומחים. "הפעם ייתכן שלא תהיה אף קבוצה של עובדים שתהיה מוגנת", כתב מורו.
ובכל זאת, רמות גבוהות של אוטומציה יכולות להתקיים לצד שיעור אבטלה נמוך. סינגפור ודרום קוריאה נמצאות בצמרת הבינלאומית מבחינת שילוב רובוטים בתעשייה, אולם שיעור האבטלה בהן עדיין נמוך.
ובכל זאת, פריי מזהיר מעלייה בדאגה שרובוטים "יגנבו משרות" ברגע שמשבר הקורונה יסתיים. אך הוא מטיל ספק בכך שתנועה בינלאומית נגד אוטומציה תצליח, שכן אובדן משרות הוא עניין מקומי וקורה בדרך כלל באזורים שסובלים שנים רבות מהיעלמותן של משרות בתעשייה.
תרגום: אלחנן שפייזר