חברת אפל חשפה את המוצר החדש הגדול הראשון שלה מזה כמעט עשור: משקפי מגן אינטראקטיביים בשם "Vision Pro".
מערכת המציאות הרבודה מבשרות את תחילתו של דור חדש בטכנולוגיה אישית, אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, במצגת בתערוכת ה-WWDC השנתית של החברה. תרכיבו אותו, ותראו עולמות וירטואליים על מסך ברזולוציה גבוהה שיושב ממש צמוד לעיניים שלכם. בלחיצת כפתור מצלמות חיצוניות משלבות את העולם האמיתי סביבך. מסך מבחוץ אפילו מאפשר לאנשים אחרים להציץ פנימה אל תוך העיניים שלך.
הדגמה מגניבה. אבל אחרי שההשקה של אפל תיעלם, שאלה קריטית אחת תישאר: למה שתרצה להתקין מחשב על הפנים שלך? למה שתבחר לחגור את Vision Pro במקום להחזיק ביד את הסמארטפון, הטאבלט, המחשב הנייד או השלט של הטלוויזיה?
אה, ועוד משהו: ה-Vision Pro יעלה 3,499 דולר כשהוא יגיע לחנויות בתחילת השנה הבאה.
היריבות גוגל, מיקרוסופט, מטא ואחרות ניסו כולן – ולא הצליחו – להציע תשובה משביעת רצון לשאלה עבור מה זה טוב, עם מכשירים וירטואליים ומציאות רבודה משלהן. טכנולוגיה זו, עד כה, הייתה פתרון שמחפש אחר בעיה, ולא פתרון לבעיה קיימת. מצגת ההשקה החלקלקה של אפל הציעה כמה מקרי שימוש חדשים וקסומים לטכנולוגיה שעוד לא ראינו בעבר.
התשובה לשאלה "בשביל מה זה טוב" של אפל מסתכמת ב"זו מציאות משופרת, לא איזה 'מרחב וירטואלי' חסר נשמה". אפל הראתה אנשים שמשתמשים במכשיר בבית, מסתובבים במשרד, שוכבים במיטה ומסתכלים על כוכבים ומצלמים סוג חדש של "תמונות מרחביות" של ילדים משחקים בקרבת מקום.
למעשה, אפל מעולם לא השתמשה במונח "Metaverse" המזוהה עם אוזניות ה-Quest של המתחרה Meta – ובמקום זאת תיארה את הטכנולוגיה שלה כ"מחשוב מרחבי" כדי להדגיש את ההתמקדות שלה בהשלמת העולם הסובב אותך, במקום רק לקחת אותך לעולם וירטואלי.
זו הצעה חכמה, אבל היא מניחה שאפל התגברה על כמה מכשולים עיקריים, כולל נוחות, בחילות בעקבות תנועה וממשקים בין אדם למחשב, שגרמו לכך שקשה להינות ממכשירים דומים קיימים למשך יותר מתקופת זמן קצרה.
– – –
עבודה וצפייה, זה מה שאפל אומרת שנעשה עם ה-Vision Pro.
איך אפל תגרום לנו לחשוב אחרת על הטכנולוגיה הזו? הצגתו של המכשיר מיקדה את עיקר תשומת הלב בשני סוגי שימוש: עבודה ובידור.
הזרקור הראשוני על העבודה מפתיע עבור אפל, שקהל היעד שלה בדרך כלל הוא הציבור הרחב, אבל אולי משקף את מחיר המכשיר – מה שהופך אותו מחוץ להישג ידם של רובו המכריע.
בתוך המערכת, אנחנו יכולים להקיף את עצמנו באפליקציות להפעלה ידנית, להקרין את מסך ה-Mac שלנו ולנהל שיחות FaceTime עם אווטאר קטן שלנו. הפעלה של יישומים תקרה עם הידיים שלנו – על ידי החלקה של היד כדי לגלול למעלה ולצבוט כדי לבחור באפשרות הרצויה. אנחנו יכולים להחליף אפליקציות על ידי הזזת העיניים בלבד, שחיישנים פנימיים עוקבים אחריהם.
אבל מה יגרום לנו לבחור ב-Vision Pro על פני ה-Mac שלנו? ואיך בדיוק נוכל להקליד בה? אפל אמרה שאפשר להקליד על מקלדת וירטואלית, על ידי דיבור בקול רם או על ידי שימוש במקלדת Bluetooth מחוברת. אבל חשוב לזכור כי המבט על העולם שבחוץ מתווך על ידי מצלמות ומסכים, כך שהטכנולוגיה תצטרך לעבוד מהר מספיק כדי שלא נרגיש פיגור בחוויית ההקלדה (דמיינו שאתם מקלידים דרך המצלמה באייפון).
השימוש הגדול השני של אפל ב-Vision Pro הוא בידור. התצוגה הראתה אנשים צופים בסרטים בחלל סוחף מבחינה ויזואלית וקולית – הצגה פרטית בתיאטרון מוביל או אפילו צופים במלחמת הכוכבים בחלל. ייתכן שהשימוש הטוב ביותר שאפל הציגה למכשיר הוא שימוש בו במטוס כדי לחסום את כל המטרדים של הטיסה.
אבל אז נותרו עוד שאלות: האם באמת נרגיש בנוח להרכיב את המערכת עלינו במשך כל 3 השעות ו-14 הדקות של הסרט "טיטאניק"? והאם המכשיר יכול לעמוד באילוצי הסוללה? (שאמורה לשרוד במשך שעתיים בלבד, אם כי ניתן להשתמש בה גם כאשר היא מחוברת לחשמל)
המשקל הוא גם שאלה גדולה. בשיפור לעומת מתחרותיה, אפל העבירה את ערכת הסוללות ללבנה קשורה נפרדת, כך שלא נצטרך להרכיב אותה גם כן על הפנים. נאמר כי המכשיר עשוי ממתכת קלה, זכוכית ובד, אבל עד כה אפל לא אמרה שהמשקל הכולל של האוזניות וכמות הלחץ שהיא מפעילה על האף יהיו גורם קריטי.
עם זאת, לשימושי בידור, נראה שאפל נכנסה לסוגיה אחרת שעכבה את טכנולוגיית ה-VR עד עתה: הרגשה של בידוד ופגיעות בעקבות הניתוק מהעולם החיצוני, כי יש ב-Vision Pro חוגה פיזית המאפשרת למשתמש להתחבר ולהתנתק מהסביבה הקרובה שלו.
וכשמישהו מתקרב אלינו בזמן שאנחנו מרכיבים את המכשיר, הוא יופיע לפנינו כדי שלא ניתפס עם המכנסיים למטה. מסך בצד החיצוני של המכשיר מעניק לאנשים סביבנו מבט על העיניים שלנו ואינדיקציה למה אנחנו זוממים – כך שהם גם לא מרגישים כאילו הם נותרו בחוץ.