צ'אטבוט הבינה המלאכותית ביקש מהמאמינים בכנסיית סנט פול המלאה לחלוטין בעיירה Fuerth שבבוואריה, גרמניה, לקום מהספסלים ולהלל את האל. הצ'אטבוט ChatGPT, המגולם על ידי דמות דיגיטלית של איש שחור מזוקן על מסך ענק, החל לדרוש ליותר מ-300 אנשים שהגיעו לכנסיה ביום שישי בבוקר לטקס ניסיוני שנוצר כמעט כולו על ידי בינה מלאכותית.
"חברים יקרים, זה כבוד עבורי לעמוד כאן ולדרוש לכם בתור הבינה המלאכותית הראשונה בכנס הפרוטסטנטים השנתי בגרמניה", אמר האווטאר בפנים חסרות הבעה ובקול מונוטוני. הטקס שנמשך 40 דקות – כולל הדרשה, התפילות והמוזיקה – נוצר על ידי ChatGPT ויונאס סימרליין, תאולוג ופילוסוף מאוניברסיטת וינה.
"הגיתי את הטקס הזה, אבל למעשה רק ליוויתי אותו, כי הייתי אומר שכ-98 אחוזים ממנו יצרה התוכנה", אומר החוקר בן ה-29 ל-Associated Press. טקס הבינה המלאכותית היה אחד ממאות אירועים בכנס הפרוטסטנטים בעיירה נירנברג שבבוואריה ובפירת' השכנה, והוא משך עניין כה גדול שאנשים יצרו תור ארוך מחוץ לבניין הניאו-גותי מהמאה ה-19 לקראת הפתיחה.
הכינוס עצמו – Deutscher Evangelischer Kirchentag בגרמנית – מתקיים כל שנתיים בקיץ במקום אחר בגרמניה ומושך עשרות אלפי מאמינים להתפלל, לשיר ולדון באמונתם. הם גם מדברים על אקטואליה עולמית ומחפשים פתרונות לסוגיות מרכזיות, שכללו השנה את התחממות כדור הארץ, המלחמה באוקראינה – ובינה מלאכותית.
הכנס השנה מתקיים תחת המוטו "עכשיו זה הזמן". הסלוגן הזה היה אחד המשפטים שסימרליין הזין ל-ChatGPT כשביקש מהצ'טבוט לכתוב את הדרשה. "אמרתי לבינה המלאכותית 'אנחנו בכנס הכנסייה, אתה מטיף… איך ייראה הטקס בכנסייה?'", אומר סימרליין. כמו כן, הוא ביקש לכלול פרקי תהילים, וכן תפילות וברכה בסיום.
"אתה מקבל טקס כנסייתי די סולידי," אומר סימרליין, ונשמע כמעט מופתע מהצלחת הניסוי שלו. ואכן, המאמינים בכנסייה הקשיבו בתשומת לב כשהבינה המלאכותית הטיפה על השארת העבר מאחור, התמקדות באתגרי ההווה, התגברות על פחד המוות, ולעולם לא לאבד את האמון בישו המשיח.
הטקס כולו "הובל" על ידי ארבעה אווטרים (דמויות דיגיטליות) שונים על המסך, שתי נשים צעירות ושני צעירים. לפעמים, האווטאר שנוצר בבינה מלאכותית גרר בלי משים צחוק, לדוגמה כשאמר לבאי הכנסייה בהבעה קשוחה שכדי "לשמור על אמונתנו, עלינו להתפלל וללכת לכנסייה באופן קבוע". חלק מהאנשים צילמו את האירוע בהתלהבות עם הטלפונים הסלולריים שלהם, בעוד שאחרים הסתכלו בצורה ביקורתית יותר וסירבו לשיר יחד בקול רם במהלך התפילה.
היידרוז שמידט, אישה בת 54, אמרה שהיא הייתה נרגשת ומסוקרנת כשהטקס התחיל, אבל מצאה שזה יותר ויותר מפריע לה ככל שהטקס התקדם. "לא היה לב ולא נשמה", אמרה. "האווטרים לא הראו רגשות בכלל, לא היו להם שפת גוף והם דיברו כל כך מהר ומונוטוני שהיה לי מאוד קשה להתרכז במה שהם אמרו. אבל אולי זה שונה עבור הדור הצעיר שגדל עם כל זה", הוסיפה שמידט.
מארק יאנסן, כומר לותרני בן 31 מטרויסדורף ליד העיר קלן שבמערב גרמניה, הביא קבוצת בני נוער מהקהילה שלו לסנט פול. הוא התרשם יותר מהניסוי. "למעשה דמיינתי שזה יהיה גרוע יותר. אבל הופתעתי לטובה עד כמה זה עובד טוב. גם שפת הבינה המלאכותית עבדה טוב, למרות שהיא עדיין הייתה קצת צולעת לפעמים", אומר יאנסן. מה שבכל זאת היה חסר לכומר הצעיר היה כל סוג של רגש או רוחניות, שלדבריו חיוניים בשבילו כשהוא כותב את הדרשות שלו.
אנה פוזיו, בת 28, חוקרת אתיקה של טכנולוגיה מאוניברסיטת טוונטה בהולנד, השתתפה גם היא בטקס. היא אמרה שהיא רואה הזדמנויות רבות בשימוש בבינה מלאכותית בדת – כמו הפיכת שירותי דת לזמינים ומכילים יותר עבור מאמינים שמסיבות שונות אולי לא יוכלו לחוות את אמונתם באופן אישי עם אחרים בבתי תפילה. עם זאת, היא ציינה שיש גם סכנות כשמדובר בשימוש בבינה מלאכותית בדת. "האתגר שאני רואה הוא שבינה מלאכותית מאוד דומה לאדם ושקל ללכת שולל על ידה", אמרה. "כמו כן, אין לנו רק דעה נוצרית אחת, וזה מה שגם בינה מלאכותית צריכה לייצג", אמרה. "עלינו להיזהר שלא יעשה בה שימוש לרעה למטרות כגון הפצת דעה אחת בלבד".
סימרליין אומר שאין בכוונתו להחליף מנהיגים דתיים עם בינה מלאכותית. במקום זאת, הוא רואה בשימוש בבינה מלאכותית דרך לעזור להם בעבודתם היומיומית בקהילות שלהם. יש כמרים שמחפשים השראה בספרות, הוא אומר, אז למה לא לבקש גם מ-AI רעיונות לגבי הדרשה הקרובה. אחרים היו רוצים לקבל יותר זמן להדרכה רוחנית פרטנית של בני הקהילה שלהם, אז למה לא להאיץ את תהליך כתיבת הדרשה בעזרת צ'טבוט כדי לפנות זמן לחובות חשובות אחרות. "בינה מלאכותית תשתלט יותר ויותר על חיינו, על כל היבטיה", אומר סימרליין. "ובגלל זה חשוב ללמוד להתמודד איתה".
עם זאת, הטקס הניסיוני הראה גם את גבולות השימוש בבינה מלאכותית בכנסייה, או בדת. לא הייתה אינטראקציה אמיתית בין המאמינים והצ'אטבוט, שלא היה מסוגל להגיב לצחוק או לתגובות אחרות של המבקרים בכנסייה כפי שכומר אנושי היה יכול לעשות. "הכומר נמצא בקהילה, הוא גר איתם, הוא עורך לוויות, הוא מכירה אותם מלידה", אומר סימרליין. "בינה מלאכותית לא יכולה לעשות את זה. היא לא מכירה את הקהילה".