ההוכחה האחרונה לקרבה יוצאת הדופן של האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיעה השבוע כאשר האבא והאמא של טסלה הופיע במשרד הסגלגל בבית הלבן עם בנו על הכתפיים וכובע בייסבול על ראשו, עומד לצד הנשיא שישב מאחורי שולחנו. כזכור, מאסק הוא לא רק האיש שעמד מאחורי טראמפ, אלא משמש היום כראש המחלקה ליעילות הממשלתית בממשל האמריקני החדש – תפקיד חדש שהומצא במיוחד עבורו.
תפקיד זה מאפשר לו להשפיע על ההחלטות הפוליטיות של הנשיא טראמפ בדרכים רבות, החל מקיצוצים בהוצאות ציבוריות ועד סוגיות מדיניות חוץ שלא בהכרח שייכות לתחומו. תפקידו כשחקן חיצוני שמשפיע מבפנים על הממשל, מהווה עבור יתרון כלכלי ניכר. העיתון הבריטי "פייננשיאל טיימס" בדק מה האיש העשיר בעולם מרוויח בפועל מהקשר הצמוד עם נשיא ארצות הברית ומצא כי 250 מיליון הדולרים שהוא תרם לקמפיין הנשיאותי שלו, התגלו כאחת ההשקעות הטובות של חייו.

X
מאסק הוציא מכיסו לא פחות מ-44 מיליארד דולר כדי לרכוש את הרשת החברתית שנקראה בזמנה טוויטר והפכה ל־X, כשהוא עצמו אמר כי בזבז עליה יותר מדי. החוב שצבר כדי לרכוש את הרשת החברתית והבריחה ההומנית של אותם הגולשים שלא הסכימו עם עמדותיו הלאומניות של מאסק, גרמו לירידה דרמטית של הרשת, עד כדי שברגע מסוים הבעלים החדש שקל להכריז על פשיטת רגל ולסגור אותה. הקרבה לטראמפ ובמיוחד כניסתו לבית הלבן, החזירו את X למגרש המשחקים. למעשה, כל ההחברות הגדולות שנטשו את הפלטפורמה שבו לפרסם את מוצריהם, כולל אמזון של ג'ף בזוס.
טסלה
החברה המובילה בעולם בענף המכוניות חשמליות היא עמוד התווך של האימפריה הכלכלית של מאסק, המוערכת בשווי של 150 מיליארד דולר – כשליש מהונו האישי. ההחלטה של טראמפ לבטל את המטרה שהציב קודמו לתפקיד ג'ו ביידן, לפיה חצי מהרכבים החדשים שיימכרו בארצות הברית עד 2030 חייבים להיות חשמליים, עשויה לפגוע בטסלה, אף שמאסק טוען כי הצעד מהווה בעיה בעיקר לחברות רכב מתחרות. עם זאת, בשנה שעברה, לראשונה מזה עשור, מכירות הטסלה ירדו, במיוחד באירופה, לטענת רבים כתגובה לעמדות הפוליטיות הרפובליקניות של מאסק. במילים אחרות, הפרוגרסיביים לא קונים יותר טסלה כאקט מחאתי נגד הבעלים של החברה. אל דאגה: משרד החוץ האמריקני הקצה 400 מיליון דולר לרכישת משאיות סייבר ממוגנות מבית טסלה.

ספייסX
החברה שהקים מאסק המפעילה שירותי שיגור לחלל והמייצרת חלליות מטען וחלליות מאוישות, הפכה במהרה לחברת ענק בשווי 350 מיליארד דולר. הממשל האמריקני כבר השקיע מיליארדים רבים בספייסX, אך החברה צפויה לגדול אף יותר בזכות תוכניתו של מאסק לשלוח אסטרונאוטים למאדים. ג'ארד אייזקמן, המנהל החדש של נאס"א שנבחר על ידי טראמפ, מתחזק חברות פורייה עם אילון מאסק – מה שמהווה עבורו יתרון משמעותי. יתרונות נוספים יתגלו אם יוזמתו של הנשיא הנכנס לפיתוח לוויינים שיכולים ליירט טילים בחלל תימשך, הרי ספייסX היא החברה היחידה שיכולה להתקין אותם במהירות.
סטארלינק
ספייסX מכיל בתוכו גם את סטארלינק, רשת שסופרת יותר מ־7,000 לוויינים במסלול נמוך סביב כדור הארץ, כשמטרתו של מאסק היא להחליף את מערכת סיבי האופטיקה הגלובלית כולה. תחת ממשלת ביידן, סטארלינק נתקל בהתנגדות מצד רשויות התקשורת בבקשתו של הטייקון להגדיל את מספר הלוויינים עד 30 אלף. עם בחירתו של טראמפ, מכשולים אלו צפויים להיעלם. עם זאת, הברית בין השניים כבר הביאה לתוצאות שליליות בתחום זה: קנדה ביטלה חוזה עם סטארלינק בתגובה להעלאת שיעורי המיסים שהחליט להטיל הבית הלבן. כמו כן, גם בברזיל הממשלה אסרה זמנית את החברה המדוברת במסגרת ההתנגדויות המשפטיות כלפי הרשת החברתית X לאחר שהבעלים שלה התערב בתמיכה למפלגת הימין בפוליטיקה המקומית. גם במקומות אחרים השימוש האפשרי ברשת הלוויינים של מאסק מהווה מקור למחלוקות, חלקן קשורות למעורבותו הפוליטית בממשל הרפובליקני.

xAI
הנשיא האמריקני היוצא ג'ו ביידן הורה על קיום בדיקות ביטחוניות מעמיקות בתעשיית הבינה המלאכותית הצומחת. טראמפ מיהר לבטל את הבדיקות הללו, תוך הבטחה להקים שליטה אמריקנית עולמית בתחום. מינויו של דייויד סאקס, חבר קרוב של אילון מאסק, לאחראי על הבינה המלאכותית והקריפטו, עשוי להועיל ל־xAI שהקים הטייקון לפני כשנתיים. ולא הכול. ממש בימים האחרונים, מאסק ניסה לרכוש בסכום של כמעט 100 מיליארד דולר את OpenAI – החברה המתחרה שנוסדה על ידי סאם אלטמן. אלטמן סירב והזהיר כי זה יהיה "נגד האתיקה האמריקנית" אם אילון מאסק ישתמש בהשפעתו על טראמפ ובמעמדו הפוליטי החדש כדי להקשות על חברה מתחרה.