חברת BYD הסינית רשמה שיא היסטורי בהכנסותיה בשנת 2024 ועקפה את טסלה לראשונה בהכנסות שנתיות, כך עולה מדו"ח רשמי שהוגש לבורסה ופורסם ביום שני (24.3) בבייג'ינג.
על פי הנתונים, BYD – יצרנית הסוללות והרכבים החשמליים משנז'ן – רשמה בשנת 2024 הכנסות בגובה של 777.1 מיליארד יואן, שהם כ-107.2 מיליארד דולר, ובכך חצתה לראשונה את רף ה-100 מיליארד דולר. לשם השוואה, טסלה, שהובילה את שוק הרכב החשמלי בשנים האחרונות, דיווחה על הכנסות בגובה 97.7 מיליארד דולר בלבד באותה שנה – פער של כמעט 10 מיליארד דולר.
הנתונים מצביעים על מגמה ברורה: BYD מתבססת כמובילה עולמית בתחום הרכב החשמלי, לא רק בכמות מכירות אלא גם ברווחיות וצמיחה. החברה נהנית מתמיכה ממשלתית מסיבית מצד סין, קווי ייצור אוטונומיים ואינטגרציה אנכית שמעניקה לה יתרון משמעותי לעומת מתחרות מערביות.

הצלחה גם מחוץ לסין
BYD לא מסתפקת בשוק המקומי. בשנים האחרונות החברה האיצה את התרחבותה לשווקים הבינלאומיים – כולל פתיחת מפעלים בברזיל, הונגריה, תאילנד ומקסיקו, והשקת דגמים פופולריים באירופה ובאמריקה הלטינית. אסטרטגיית המחיר האטרקטיבי שלה, יחד עם מוצרים אמינים, מאפשרת לה לכבוש פלחי שוק חדשים במהירות.
על פי הדיווח, BYD כבר עקפה את טסלה ברבעון האחרון של 2023 גם בכמות רכבים חשמליים מלאים שנמכרו, אך עתה היא מצליחה לגבור עליה גם במדד ההכנסות השנתי — הישג סמלי וכלכלי משמעותי.
הסינים עוקפים את האמריקאים?
הנתונים הללו מצטרפים לשורת תחזיות קודרות ולדאגה גוברת בתעשיית הרכב בארה"ב. בשעה שטסלה מתמודדת עם ירידה בביקוש, עיכובים בפיתוחים חדשים וביקורת גוברת כלפי המנכ"ל אילון מאסק, BYD ממשיכה לנסוק. האם העולם עובר ל"הגמוניה סינית" בתחום הרכב החשמלי? עדיין מוקדם לקבוע, אך הנתונים מדברים בעד עצמם.

BYD הוקמה בשנת 1995 כחברה לייצור סוללות נטענות, בעיקר לטלפונים ניידים. עם השנים, החברה התפתחה במהירות והתרחבה לתחום התחבורה החשמלית – רכבים, אוטובוסים ורכבות קלות – תוך שהיא מנצלת את מומחיותה בסוללות ליתיום-יון. החברה נחשבת לחלוצה עולמית בתחום הרכב החשמלי ההיברידי (PHEV) וגם החשמלי המלא (BEV), ומשנת 2022 הפסיקה לחלוטין לייצר רכבים עם מנועי בעירה פנימית. בין המשקיעים הבולטים שלה ניתן למצוא את וורן באפט, שהשקיע בחברה כבר ב-2008 דרך חברת ההשקעות Berkshire Hathaway. כיום, BYD פועלת בלמעלה מ-70 מדינות, עם אלפי תחנות שירות ופריסה רחבה של מפעלי ייצור ברחבי העולם.