שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי בעולם

תעשיית הרכב האוטונומי: ההבטחות היו מופרזות

בעקבות תאונות אחדות שקיבלו פרסום נרחב ופגעו בהתלהבות הציבור מהרכב האוטונומי, בכירים בתעשייה קוראים לשינוי כיוון

מאת  דרו הרוול - וושינגטון פוסט
כ״ג במרחשוון ה׳תשע״ט (01/11/2018 10:59)
בתוך בעולם
צילום: וושינגטון פוסט

הגביעה הקדוש של עמק הסיליקון. מכונית אוטונומית באורורה. צילום: וושינגטון פוסט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

שלושה בכירים לשעבר בגוגל, טסלה ואובר, שבעבר היו במרוץ להיות הראשונים לפתח מכוניות אוטונומיות, אימצו אסטרטגיה חדשה: להאט, ולשתוק.

ב"אורורה אינוביישן", חברה חדשה שמפתחת טכנולוגיה אוטונומית ליצרני מכוניות ובהם פולקסווגן ויונדאי, החוקים פשוטים: אין פרסומים מנצנצים, לוחות זמן מפוצצים או מבחני ביצוע במסלולים סגורים. "בלי סוכריות הדגמה", אומר כריס אורמסון, ממקימי החברה ובעבר ראש צוות רכבים אוטונומיים בגוגל.

טכניקת המשחק הארוך של אורורה משקפת שלב חדש בפיתוח מכוניות־ העל הממוחשבות שהובטחו בהתלהבות: גישה שקטה ופרגמטית יותר, הנובעת מהמציאות הקשוחה שניצבת מול המערכות הרובוטיות המורכבות ביותר שפותחו אי־פעם. בעקבות כמה תאונות שקיבלו לאחרונה פרסום נרחב ופגעו בהתלהבות הציבור מהרכב האוטונומי, הבכירים באורורה מפצירים בתעשייה לערוך חשבון נפש. לדבריהם, הבטחות נשגבות עלולות לבלבל נוסעים ולחרוץ את גורל הטכנולוגיה לפני שהיא מצליחה להתרומם.

"התעשייה צריכה להיות אמיתית יותר לגבי היכולות שלנו", אומר סטרלינג אנדרסון, ממקימי אורורה ובעבר ראש מערכת "אוטופיילוט" של טסלה. "אנחנו מדברים על בניית אמון מול הציבור. אתה לא עושה את זה כשאתה מגזים במה שהמערכת מסוגלת לעשות".

צילום: וושינגטון פוסט
מקימי אורורה. משמאל: סטרלינג אנדרסון, כריס אורמסון ודרו באגנל. צילום: וושינגטון פוסט

מכונית אוטונומית בטוחה וזמינה לציבור הפכה לגביע הקדוש של עמק הסיליקון. הפעלת מערכת אוטונומית בשבריר אחוז מתוך 5 טריליוני הקילומטרים שאמריקנים נוסעים בכל שנה על הכבישים עשויה להפחית מאוד את מספר התאונות הנובעות מטעויות אנוש, וליצור עסק ששווה מיליארדים. ל־57 חברות כיום יש רישיון לנסות את המערכות האוטונומיות שלהן בכבישי קליפורניה, והתחרות על כישרון, חומרה ותוכנות הציתה מרוץ חימוש אפילו בין יצרניות רכב מסורתיות: פורד ו־GM השקיעו כל אחת כמיליארד דולר בחברות הנהיגה האוטונומית שלהן, "ארגו אל" ו"קרוז", בהתאמה.

מומחים בתעשייה מעריכים שרוב החברות בתחום ייכשלו, בגלל עלות הפיתוח הגבוהה והתחרות הרבה. הם חוששים שהתעשייה מציבה עצמה בפני כישלון כאשר היא מגבירה ציפיות גם בשעה שמתרחשות תקלות קשות, כולל תאונה במארס שבמהלכה מכונית אוטונומית של "אובר" פגעה באישה באריזונה והרגה אותה. "יש סיכון ביצירת התלהבות רבה כל כך אם לא לעמוד במטרות שנקבעו", אמרה מיסי קאמינגז, מנהלת מעבדת "בני אדם ואוטונומיה" באוניברסיטת דיוק, שלימדה את אנדרסון כשהייתה מרצה ב־MIT. "הם תחת לחץ רב להצליח, והתאונה הזו גרמה לכולם לקחת צעד אחורה ולהגיד 'אנחנו דוחפים נושא שאנחנו לא מבינים'".

יש הטוענים שלחששות אין מקום, שכן עשרות אלפי אמריקנים כבר נהרגים בתאונות דרכים בכל שנה, ואם אפשר להציל אותם במחיר תאונות ספורות – אין ספק במה יש לבחור. ובכל זאת, אורמסון אומר שסביר כי הנהגים יחששו מהטכנולוגיה החדשה. "זה לא שיש לנו כיום תחבורה בטוחה בדרכים, אך חשוב שנהיה ישירים ככל האפשר לגבי מה שהמשתמשים בטכנולוגיה יכולים לצפות לו, ולגבי מגבלותיה. אסור לנו למכור יותר מדי".

צילום: וושינגטון פוסט
נסיעת מבחן ברכב של אורורה. צילום: וושינגטון פוסט

פריצות דרך מוקדמות בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, כמו שימוש במצלמות ובמחשבים שמוודאים שהמכונית נשארת בנתיב הנכון, הביאו לסיקור תקשורתי נרגש וגרמו למשווקים לטעון שאוטונומיה מלאה כבר קרובה. אך מהנדסים ומתכננים בתחום נאבקים באתגרים קשים הרבה יותר, כולל כיצד להימנע מפגיעה בהולכי רגל, לאותת לנהגים אחרים, לנווט במזג אוויר בעייתי ועוד. המכשולים החדשים דורשים צורה מורכבת בהרבה של אינטליגנציה – שילוב של ערנות בכביש, יציבות פיזית ופסיכולוגיה אנושית – שייתכן שיידרשו שנים לחקור ולהבין אותם.

הדרך לרכב האוטונומי מתחלקת לרמות שונות. מערכות פשוטות של סיוע לנהג נמצאות ברמה 1, מכוניות עצמאיות לחלוטין נמצאות ברמה 5. רוב הטכנולוגיות של היום נמצאות ברמה 2, ודורשות הרבה פיקוח אנושי. מומחים חוששים שהשלב הבא, שיכלול שיפורים מצטברים הנדרשים כדי להגיע לאוטונומיה מלאה, עלול להותיר רבים מאוכזבים או חסרי עניין.

חברות כמו טסלה דחפו להשקת הטכנולוגיה האוטונומית בהדרגה. הבכירים באורורה טוענים שהגישה הזו בעייתית: היא דורשת מהנהגים לתת למכונית לנהוג בעצמה, אבל גם להיות מוכנים למנוע אסון בהתראה של שבריר שנייה. "לא נפיץ מערכת שמטעה נהגים לגבי יכולותיה, וכך מעלה את הסיכון הגבוה שבנהיגה", אומרים אנשי אורורה.

החברה הפכה במהרה לאחת המתמודדות הרציניות ביותר בתעשייה, עם שלישיית מייסדים בעלי ניסיון נרחב בתחום הנהיגה האוטונומית. מאז נוסדה ב־2016 גייסה 90 מיליון דולר, וכעת היא מעסיקה יותר מ־150 עובדים בפאלו־אלטו, סן־פרנסיסקו ופיטסבורג, שבה החברה מפעילה ניסויי כביש במכוניות בעלות מכ"ם לייזר מסתובב על גגן. המודל העסקי של אורורה, שכולל שיתופי פעולה עם יצרני מכוניות כמו פולקסווגן, יונדאי ובייטון, סייע לה להימנע מהלחץ שטמון בניסיון למכור מוצרים ללקוחות הקצה. שותפיה מרוצים: יוהאן יונגוירט, מנהל הקבוצה שמובילה את מאמצי הנהיגה האוטונומית בפולקסווגן, אמר שהוא "רגוע לחלוטין", אף שהמידע על ההתקדמות הטכנולוגית אינו נבחן מול עיני הציבור.

תרגום: אלחנן שפייזר

תגיות: מדע וטכנולוגיה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הבאה

    השני לשמו: שחר אריאל יוצא מהצל של אביו

    כתבות קשורות

    צילום: שאטרסטוק

    משימת הלווין החדש: "לשקול" את כל היערות בעולם

    הוושינגטון פוסט
    02-05-2025

    “הוא בעצם ישקול את היערות וימדוד כמה עץ יש בהם”, אמר שאון קיגן, המדען הראשי של המשימה. “כשמסתכלים מלמעלה, רואים...

    הבצורת הקשה בדרום־מערב סין משנה כבר את הנוף

    סוף לטרסות המוצפות? השיטה החדשה לגידול אורז

    AFP
    30-04-2025

    זן אורז חדש בשם "חספה" שפותח על ידי מומחים, משתמש בהשקייה במקום בהצפה, דבר אשר חוסף באופן משמעותי בצריכת המים...

    "כמו בהוקי, ננצח את ארה"ב": הכירו את ראש ממשלת קנדה החדש

    השמאל ניצח בבחירות בקנדה – האחראי: טראמפ

    AFP
    29-04-2025

    המפלגה השמרנית בראשות פייר פוליבר הייתה בדרכה לזכות בבחירות, אך התקפות טראמפ, יחד עם עזיבתו של ראש הממשלה הלא פופולרי...

    הידיעה הבאה
    צילום: אבישג שאר–יישוב

    השני לשמו: שחר אריאל יוצא מהצל של אביו

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD