שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת ויקהל: מתגייסים באהבה

במבט לאחור, חטא העגל הוביל להתעלות רוחנית של ישראל ושל משה. ההתגייסות הסוחפת לבניית המשכן היא הביטוי החגיגי לכך

מאת  אורי הולצמן
כ״ב באדר א׳ ה׳תשע״ט (27/02/2019 13:27)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לאחר הטלטלה הגדולה שעברה על בני ישראל בחטא העגל, ולאחר שהצליח משה רבנו להשיב את חמת אלוהים מעליהם, מקהיל משה את כל העם על מנת לצוותם על בניית המשכן (שמות לה, א־ה):

וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם… קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַה' כֹּל נְדִיב לִבּוֹ יְבִיאֶהָ אֵת תְּרוּמַת ה'…

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

בצל החטא שקדם לפרשה זו, נראה לכאורה שהאווירה האופפת את המעמד היא שלילית וקשה. משה מצווה את ישראל על בניית המשכן, אבל רושם החטא, והעונש שבא בעקבותיו, עדיין טבועים בעם. ואולם, מבט מעמיק על התהליכים שעברו על עם ישראל לאחר חטא העגל מלמד שההפך הוא הנכון.

שותפות בתהליך התשובה

ההחלטה להמשיך בתוכנית האלוהית ולבנות את המשכן למרות החטא הגיעה רק לאחר משא ומתן ארוך בין משה ובין הקב"ה. תחילה הודיע הקב"ה למשה על שינוי בדרך ההנהגה: "וְשָׁלַחְתִּי לְפָנֶיךָ מַלְאָךְ… כִּי לֹא אֶעֱלֶה בְּקִרְבְּךָ כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אַתָּה" (לג, ב־ג). משה לא קיבל את הדין, והתחנן: "אִם אֵין פָּנֶיךָ הֹלְכִים אַל תַּעֲלֵנוּ מִזֶּה" (לג, טו). הקב"ה התרצה, וכאשר עולה משה להר עם הלוחות אשר הכין הוא מבקש שוב "אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲדֹנָי יֵלֶךְ נָא אֲדֹנָי בְּקִרְבֵּנוּ… וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנֵנוּ וּלְחַטָּאתֵנוּ וּנְחַלְתָּנוּ" (לד, ט). רוצה לומר, משה מבקש שאלוהים לא רק ילך "עמנו" אלא ממש "בקרבנו", ועל כך הקב"ה מתחייב ואומר "הִנֵּה אָנֹכִי כֹּרֵת בְּרִית" (לד, י).

לא רק זכותו של משה עמדה לו להעביר את רוע הגזרה. גם העם היה שותף פעיל לתהליך הסליחה וההתפייסות, ונראה שלמעשי העם הייתה השפעה מכרעת על שינוי ההחלטה. התורה מדגישה שהעם הצטער לשמוע על ההחלטה של הקב"ה שלא לעלות בקרבו: "וַיִּשְׁמַע הָעָם אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה וַיִּתְאַבָּלוּ וְלֹא שָׁתוּ אִישׁ עֶדְיוֹ עָלָיו… וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב" (לג, ד־ו). כמו כן מספרת התורה על השתוקקות העם לכבוד ה': "וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה… וְרָאָה כָל הָעָם אֶת עַמּוּד הֶעָנָן עֹמֵד פֶּתַח הָאֹהֶל וְקָם כָּל הָעָם וְהִשְׁתַּחֲווּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ" (לג, ז, י). תיאור זה מלמד כי העם כולו מעוניין בהשראת שכינה בתוכו, והיו בהם רבים שהיו "מבקשי ה'".

רמז לקיומם של אותם "מבקשי ה' באהל מועד" אנו מוצאים בפרשתנו בתיאור בניית הכיור: "וַיַּעַשׂ אֵת הַכִּיּוֹר נְחֹשֶׁת וְאֵת כַּנּוֹ נְחֹשֶׁת בְּמַרְאֹת הַצֹּבְאֹת אֲשֶׁר צָבְאוּ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" (לח, ח) – כלומר, הנשים אשר היו בין מבקשי ה' ב"אהל מועד" הזמני אשר עשה משה תרמו את המראות שלהן, ובכך הוכיחו את רצונן לשוב בתשובה שלמה ולזנוח את מחולות העגל ואת הצחוק אשר היו בו (ראו רמב"ם הלכות עדות יב, ה־י).

עם של מבקשי ה'

מלבד תהליך התשובה שעבר העם לאחר חטא העגל, גם משה רבנו זכה לכמה הישגים רוחניים לאחר החטא. תוך כדי המשא ומתן על סליחת החטא מבקש משה מהקב"ה: "וְעַתָּה אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ לְמַעַן אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ" (לג, יג), ועל כך נענה בחיוב וזכה למעמד המיוחד בנקרת הצור שבו נתגלו לו י"ג מידות של רחמים. כמו כן, כאשר ירד משה מן ההר עם הלוחות השניים קרן עור פניו והוא נאלץ לשים על פניו מסווה (לד, כט־לה) – מה שלא קרה כאשר ירד משה מן ההר בפעם הראשונה.

על פי כל זה נראה לומר שחטא העגל, על אף הפגם הגדול שהיה בו, ועל אף חרון האף הגדול שהביא על ישראל, העלה את בני ישראל ואת משה עצמו במעלתם הרוחנית, והביא בסופו של דבר להשראת שכינה גדולה יותר בעם ישראל. עם ישראל הפך להיות עם של מבקשי ה', ועתה הם משתוקקים ומצפים להשראת השכינה בתוכם.

עובדה זו מסבירה את ההתגייסות הנפלאה של כל העם, האנשים והנשים, להתנדב ולתרום למלאכת המשכן עוד ועוד – "וְהֵם הֵבִיאוּ אֵלָיו עוֹד נְדָבָה בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר" (לו, ג) – עד אשר נאלץ משה לבקש מהם שיחדלו מלהביא. התורה מאריכה בעניין זה במשך חמישה פסוקים (לו, ג־ז) כדי ללמדנו על הנכונות הגדולה של העם ועל השמחה שהייתה בהם לקראת בניית המשכן. העם אינו חש עוד נזוף ומרוחק וכמי שאינו רצוי, ואינו רואה את מלאכת בניית המשכן כניסיון לרצות ולפייס את הקב"ה הכועס, אלא להיפך: העם חש ויודע שהקב"ה רוצה להשרות שכינתו בתוכו והוא שש ושמח לקראת כך. משום כך, נראה שיש לקרוא את הפסוקים בהם מצַווה משה את העם על בניית המשכן בשמחה והתרגשות של ציפייה ולא בכעס ובנוקשות ובאווירת נכאים.

משהו שחייך אותי בפרשה

א. בתרומת העם למשכן נאמר (לה, כב): "כל נדיב לב הביאו חח ונזם וטבעת וכומז כל כלי זהב". בפסוק דומה בתורה שבו מופיעה רשימת תכשיטים, לאחר מלחמת מדיין, מופיע עגיל בין טבעת לכומז: "איש אשר מצא כלי זהב, אצעדה וצמיד טבעת עגיל וכומז" (במדבר לא, נ). מדוע לא מוזכר "עגיל" ברשימה בפרשתנו? (וראו מדרש שמות רבה פמ"ח, ו, שקורא את הפסוק כאילו נאמר בו עגיל!).
מסתבר לומר שהתורה נמנעה בכוונה מלהזכיר "עגיל" משום שהוא מזכיר את המילה "עגל". כלומר, המקרא אשר משתמש פעמים רבות בקישוט של "לשון נופל על לשון" נמנע כאן משימוש במילה מסוימת דווקא משום כך.

ב. אֶת קְרָסָיו וְאֶת קְרָשָׁיו (לה, יא) – אין קשר בין הקרסים של היריעות לקרשים, אבל אלה מילים דומות ונאה לשלבן ברשימה זו אחר זו.

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    על המשמר: סל תרבות עם שמוליק צברי

    הידיעה הבאה

    ובראש הגדוד צועד

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: AFP

    ובראש הגדוד צועד

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD