מבקש אני מקוראיי סליחה על חוצפתי לנסות להוסיף לטקסטים היהודיים הקלאסיים מעין פירושי המשך נוספים. כפתיחה לניסיון זה, אתייחס לדיון, או נכון יותר לוויכוח תיאולוגי או פילוסופי, בין שתי דמויות המובילות אותנו לעולם המסתורין. כוונתי לוויכוח בין האלוהים (לפעמים אשתמש בביטוי הקרוב יותר ללבי: הקב"ה) לבין השטן, המובא במקרא כמבוא לספר איוב (א, ח־יב):
וַיֹּאמֶר ה' אֶל הַשָּׂטָן: הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל עַבְדִּי אִיּוֹב כִּי אֵין כָּמֹהוּ בָּאָרֶץ אִישׁ תָּם וְיָשָׁר יְרֵא אֱ־לֹהִים וְסָר מֵרָע. וַיַּעַן הַשָּׂטָן… וַיֹּאמַר: הַחִנָּם יָרֵא אִיּוֹב אֱ־לֹהִים. הֲלֹא אַתָּה שַׂכְתָּ בַעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ וּבְעַד כָּל אֲשֶׁר לוֹ מִסָּבִיב מַעֲשֵׂה יָדָיו בֵּרַכְתָּ… וְאוּלָם שְׁלַח נָא יָדְךָ וְגַע בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ אִם לֹא עַל פָּנֶיךָ יְבָרְכֶךָּ. וַיֹּאמֶר ה' אל הַשָּׂטָן הִנֵּה כָל אֲשֶׁר לוֹ בְּיָדֶךָ… וַיֵּצֵא הַשָּׂטָן מֵעִם פְּנֵי ה'.

הבה ננסה להבין את מהות הוויכוח. חשיבותו היא בכך שהוא מלמד אותנו כי כאשר הקב"ה יצר את האדם הוא עשה את הניסוי המסוכן ביותר: הוא העניק לאדם חירות וחופש אפילו מהא־לוהים עצמו. אין אף תופעה דומה לכך בקוסמוס, ואפילו לא בעולם המלאכים. ומה עם השטן? אני מתלבט עדיין, אבל נראה לי שגם הוא רק כלי ולא יותר. אך נשאיר זאת בצריך קצת עיון. החופש עשה מן האדם ישות מופלאה ומסתורית, וכך מתגלה בפנינו קצת ממשמעות הניסוי והוויכוח. אלא שעדיין לא הוכחנו שניסוי שמימי זה בכלל אפשרי, ואף אין אנו יודעים כלל מי ניצח בוויכוח, הקב"ה או השטן? דבר אחד ברור, דבר שעלינו לזכור תמיד: הקב"ה מאמין באדם! ודאי שלא בכל אדם, הרבה הכזיבו אותו, אבל אם אפשר שיימצא נח אחד, ואפילו רק צדיק אחד יהיה "אִישׁ תָּם וְיָשָׁר יְרֵא אֱ־לֹהִים וְסָר מֵרָע", הקב"ה ניצח. האמנם? על כך מאוחר יותר.
הסתרת העתיד מעצמו
אנא ננסה להוכיח שניסוי כזה, ניסוי שבו אלוהים משתתף, הוא בכלל אפשרי. לכאורה נוכל להיווכח שלפנינו אבסורד; בלתי אפשרי לערוך ניסוי כזה. אסביר זאת. מבחינתו של הקב"ה הזמן לא קיים. עבורו, עבר, הווה ועתיד חד הם. לפיכך הדיבור על האפשרות לעשות ניסוי כדי לבדוק את הפעילות האנושית בעתיד הוא חסר משמעות. הרי העתיד כולו גלוי ופתוח לפניו. כיצד, אם כך, ניתן לדבר בכלל על ניסוי מעין זה, קל וחומר הימור בין שניים!
לפילוסופים היהודים הקלאסיים ברור היה שלפנינו מסתורין של פרדוקס, אך עם פרדוקסים ניתן היה לדעתם לחיות. אני מתאר לעצמי שזה נכון. אבל האם לגיבורינו מספר איוב לא היה פתרון אחר?! לדעתי, מי שהגיע לפתרון שוודאי הדריך גם את גיבורינו היה אחד המקובלים האיטלקים, רבי רפאל עמנואל חי ריקי (1688־1743). אך כדי שנבין זאת, עלינו להבין קודם כול את מושג הנס.
לדעתי ניתן להבחין עקרונית בין שלושה סוגים שונים של ניסים. הראשון הוא נס הטבע: למשל, נס בקיעת הים, המתגבר על החוקים הטבעיים. מעבר לכך קיימת המדרגה השנייה של ניסים, הפועלת מעבר לחוקי הלוגיקה: נניח כמשל היפוטתי שהאדם יכול היה לשחק שח נגד הקב"ה (אולי באמצעות נביא) והנה יתברר אחרי שבעים מהלכים של המשחק ששני הרצים של השחקן נמצאים על אותו צבע. כשנבדוק מהלך אחר מהלך נראה שכולם היו תקינים. כך גם אולי יכול הקב"ה לברוא אבן שאינו יכול להרימה. ועדיין, קיימת מדרגה שלישית, גבוהה יותר, זו של הניסים התיאולוגיים. זו היתה הצעתו של המקובל רבי רפאל עמנואל. לדעתו, הפרדוקס נעלם מכיוון שאחד מהניסים שהקב"ה "עשה על עצמו" הוא שהקב"ה הסתיר מעצמו את כוחו הנבואי לראות את העתיד ולדעת מראש כיצד יפעל האדם. כן, העתיד נסתר מהקב"ה. כך חוזרת ומתאפשרת האפשרות לשאול את השאלה הגדולה והחשובה ביותר: האמנם תצליח האנושות לבנות עולם שלא יסתיים בחורבן של אש?
מאבק מתמשך
אסיים את רשימתי זאת בשאלה על סיום הוויכוח. הוויכוח שבספר איוב הסתיים בניצחונו של הקב"ה כאשר איוב לא סר מאמונתו. אבל הוויכוח שבין הקב"ה לשטן לא באמת הסתיים אלא המשיך להתרחש במשך הדורות, כשבמשך הזמן השתנו הנסיבות, בעקבות התפתחות העולם בהיבטים הדתיים, הפילוסופיים, וכמובן המוסריים.
המערכה הראשונה בוויכוח זה נשמרה כמבוא לספר איוב, שכידוע דן בסבל האנושי, ובמרכזו הסבל הנראה בלתי צודק. אך בחוצפתי כי רבה אבקש להוסיף לאיוב פרקי המשך ולהציג את דעתי שקיימים סבבים וגילגולים נוספים של ויכוח זה. ההיסטוריה היהודית כולה מלאה בסבבים כאלו ויכולה ללמד אותנו על גורלם של המאבקים עם השטן. בפרקי המשך אלו, המאבק הראשון של א־להים והשטן נוצח על ידי א־להים בצורה מוחצת. זה היה הסיבוב הראשון, כאשר אמונת ישראל הייתה חייבת להילחם בתרבות היוונית. המאבק התבטא בכך שיותר מאיוב אחד החליט למות ולא לעזוב את אמונתו. ובודאי, לאורך כל ההיסטוריה, כל אלו שבחרו למות בייסורים קשים ולא לבגוד בנאמנותם להקב"ה.
כעת כבר צר המקום מלהמשיך ולדון בתוצאות סבבי הוויכוחים שבין הקב"ה לבין השטן לאורך ההיסטוריה של המאבק היהודי לנאמנות לקב"ה. עוד קצת מזה בע"ה בהזדמנות אחרת.