שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

חמשת ימי הפורים: המפתח להבנת מהות החג

פתיחת מסכת מגילה, הקובעת את קריאת המגילה בין י"א לט"ו באדר, מלמדת על השינוי התפיסתי שביקשו חכמים לעשות - לציין בפורים לא רק את הניצחון אלא גם את ימי הקושי והצער שקדמו לו

מאת  שי נוה
י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ט (17/03/2019 16:15)
צילום: רויטרס

ילד בחברון, פורים 2006. צילום: רויטרס

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מסכת מגילה פותחת במשפט תמוה ביותר: "מגילה נקראת באחד עשר, בשנים עשר, בשלשה עשר, בארבעה עשר, בחמשה עשר, לא פחות ולא יותר". התמיהה על משפט זה כפולה, הן בהיבט הפורמלי והן בהיבט הלוגי. מבחינה פורמלית, מגילת אסתר קובעת תאריכים מוגדרים לפורים: "לקיים עליהם להיות עושים את יום ארבעה עשר לחדש אדר ואת יום חמישה עשר בו בכל שנה ושנה" (ט, כא). כיצד יכולים חכמים מאוחרים לעקור את ההלכה הקדומה הזו ולקבוע ימים נוספים לפורים? אכן, לדעת התלמוד, את כל הזמנים הללו תיקנו אנשי הכנסת הגדולה. ואולם, הדבר לכאורה נסתר מן המגילה עצמה.

קושי נוסף הוא הקושי הלוגי. כיצד נחוג את פורים ונקרא את המגילה בימים י"א, י"ב וי"ג באדר, ימים של קושי וחשש? הלא מקרא המגילה הוא זכר למהפך, לניצחון ולמנוחה, כפי שכתב מרדכי עצמו (ט, כב): "כימים אשר נחו בהם היהודים מאויביהם והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב". הניצחון הוכרע רק במעבר מיום י"ג ליום י"ד. ביום י"ג עצמו נערכה מלחמה עקובה מדם, ובימים י"א־י"ב שטפו החרדה וההכנות את העם. כיצד, אם כן, ניתן לקרוא את המגילה בימים הללו?

צילום: רויטרס
אנו זוכרים את התנועה מהשואה לעצמאות ולשאיפה לקומה נוספת של קדושה. ילד בחברון, פורים 2006. צילום: רויטרס

נדבך נוסף לחג

הפתרון לשתי השאלות נעוץ בשינוי תפיסתי נרחב ועמוק שחכמים ביקשו לעשות ביחס למגילת אסתר ולפורים. התלמוד בתחילת מסכת מגילה מפנה אותנו לפסוק אחד מסוף המגילה, פסוק שמרמז לכך שלקריאת המגילה ישנם תאריכים נוספים: "לקים את ימי הפורים האלה בזמניהם". פסוק זה לקוח מאיגרת שכתבה אסתר המלכה, איגרת מפתיעה שהמניע לכתיבתה לא ברור כלל ועיקר. שכן ממש לפני כתיבת האיגרת הזו מעידה המגילה שחג פורים התקבל כבר בכל תפוצות ישראל: "קימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם… להיות עושים את שני הימים האלה ככתבם וכזמנם בכל שנה ושנה". אלא שעיון בדברי האיגרת של אסתר יבאר היטב מדוע היא נכתבה ומה היא ביקשה להוסיף ולחדש ביחס למקרא מגילה ולפורים.

כך מובא באיגרת ששלחה אסתר (ט, כט־לב):

ותכתב אסתר המלכה בת אביחיל ומרדכי היהודי את כל תקף לקים את אגרת הפורים הזאת השנית. וישלח ספרים אל כל היהודים אל שבע ועשרים ומאה מדינה מלכות אחשורוש דברי שלום ואמת. לקים את ימי הפרים האלה בזמניהם כאשר קים עליהם מרדכי היהודי ואסתר המלכה וכאשר קימו על נפשם ועל זרעם דברי הצמות וזעקתם. ומאמר אסתר קים דברי הפרים האלה ונכתב בספר.

מספר שנים בלתי ידוע לאחר התרחשות האירועים וקבלת החג, אסתר טורחת לכתוב איגרת נוספת. באיגרת זו היא מבקשת להוסיף לחג נדבך נוסף, היבט שהושמט מהזיכרון הלאומי ומהאיגרת של מרדכי. מרדכי ציין באיגרתו שני ימים בלבד לפורים – י"ד ו־ט"ו. אלו ימי המהפך והניצחון. אסתר מבקשת לזכור ולהזכיר פן נוסף, את "דברי הצומות וזעקתם", את ימי הקושי והעינוי, האימה והמלחמה. וכדי לכלול את כל הימים הללו בחג, אסתר מעלימה באיגרת השנייה את התאריכים של פורים ורק סותמת ואומרת: "בזמניהם". מכאן ניתן לומר שכשהתלמוד מפנה אותנו למילה "בזמניהם" כמקור להקדמת הקריאה לימים י"א־י"ג באדר, הוא מלמד אותנו שהמקור להקדמת הקריאה הוא האיגרת של אסתר.

קריאה של צער ושל שמחה

על מנת לסבר את האוזן ברוחב המשמעות של פורים נראה מקור נוסף ממסכת מגילה. התלמוד מביא שתי דעות מנין לומדים שיש לכפול את קריאת המגילה בערב וביום (ד ע"א):

ואמר רבי יהושע בן לוי: חייב אדם לקרות את המגילה בלילה ולשנותה ביום, שנאמר "א־לוהי אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דמיה לי"…
אמר רבי חלבו אמר עולא ביראה: חייב אדם לקרות את המגילה בלילה ולשנותה ביום, שנאמר "למען יזמרך כבוד ולא ידם ה' א־לוהי לעולם אודך".

רבי יהושע בן לוי מקבל השראה להכפלת מקרא מגילה ממזמור כ"ב בתהילים (מזמור שמקושר במספר מקומות בדברי חז"ל לאסתר המלכה). מזמור זה הינו פרק של זעקה אל ה', קריאה שבאה ממצב של דחק וקושי: "למנצח על אילת השחר מזמור לדוד. אלי אלי למה עזבתני רחוק מישועתי דברי שאגתי. אלוהי אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי". כפילות קריאת המגילה מבטאת, בעיני רבי יהושע בן לוי, את הזעקה הבלתי פוסקת של עם ישראל, קריאה להתגלות ולהצלה בעולם של הסתר פנים, קריאה מן המרחק, קריאה שנותרת ללא מענה (ובלשונו של רש"י שם: "שהיו זועקין בימי צרתן יום ולילה").

אך רבי חלבו מצטט פסוק שונה בתכלית, ממזמור ל' בתהילים. האווירה של קריאת המגילה לדעתו היא אווירה חגיגית של שמחה והודאה, ובלשון רש"י: "וקריאת מגילה שבח הוא, שמפרסמין את הנס, והכל מקלסין להקדוש ברוך הוא". ניתן לומר ששתי הדעות הללו, של רבי יהושע בן לוי ושל רבי חלבו, מקבילות לשתי האיגרות שראינו בפרק ט' של המגילה – של מרדכי ושל אסתר.

כפילות פנים זו של החג נמצאת במקומות נוספים במסכת, ודי אם נפנה למקור חשוב נוסף אחד. במענה לשאלה מדוע אין אומרים הלל בפורים (יד ע"א) מובאות שלוש תשובות, כאשר שתיים מהן קשורות קשר הדוק לשתי הפנים של החג שפגשנו עד כה. רב נחמן אומר שאין צורך לומר הלל משום שקריאת המגילה שקולה כאמירת הלל – "קריאתה זו הללא", ודי באמירת הלל אחד. מנגד, רבא אומר שאי אפשר לומר הלל משום שאנו עדיין עבדי אחשוורוש – "אכתי עבדי אחשורוש אנן". כלומר סיפור המגילה איננו סוף פסוק ואיננו תיאור שמח וחגיגי של גאולה שלמה.

 

ימים של גאולה

הבנה עמוקה יותר של חמשת ימי פורים אנו יכולים לקבל לאור המאורעות והמועדים שנקבעו מאז קום המדינה. כולנו חווים ומכירים היטב את המעבר מיום השואה, דרך יום הזיכרון ויום העצמאות, ליום ירושלים. ניתן להקביל ולומר שארבעת המועדים הללו מקבילים לחמשת ימי הפורים:

יום השואה – י"א, י"ב באדר (גלות)
יום הזיכרון – י"ג באדר (מלחמה)
יום העצמאות – י"ד באדר (ניצחון)
יום ירושלים – ט"ו באדר (גאולה שלמה)

בימים י"א ו־י"ב באדר אנו חווים את הגלות, את האימה של חוסר הוודאות ואובדן הביטחון. יום י"ג באדר הוא יום המלחמה שמקביל ליום הזיכרון (וזהו היום של תענית אסתר, שלמעשה איננו הקדמה לפורים אלא חלק מהמסכת השלמה של "ימי הפורים", כשם שיום הזיכרון שלנו הוא חלק מיום העצמאות). יום י"ד הוא יום המנוחה והניצחון, השקול ליום העצמאות, ויום ט"ו, שבו חוגגים את פורים בירושלים ובערים המוקפות חומה, מקביל ליום ירושלים שלנו. יום ט"ו מבטא את הקומה השנייה, את חוסר ההסתפקות של אסתר בניצחון, בהישרדות ובמלחמת אין־ברֵרה. אסתר מבקשת מהמלך שיינתן ליהודים יום נוסף למלחמה דווקא בעיר הבירה, ובכך היא מבטאת את שאיפתה למשהו שהוא מעבר לחיים נורמליים של ביטחון, כלכלה ואיכות חיים. מבט לעבר עתיד של גאולה שלמה ומלאה.

מעתה מסתבר שהפתיחה של המסכת, "מגילה נקראת באחד עשר, בשנים עשר, בשלשה עשר, בארבעה עשר, בחמשה עשר, לא פחות ולא יותר", היא מפתח להבנת מהותו של החג. התאריכים שבהם המגילה נקראת מבטאים את הפנים השונות של קריאת המגילה ושל הזיכרון של פורים. ואולי ההקבלה למועדי אייר איננה מקרית, שכן פורים מבטא את ראשית ימי הבית השני, וחגי אייר את ראשית ימי הבית השלישי. וכאז כן היום, אנו זוכרים את המעבר, את התנועה מהשואה לעצמאות ולשאיפה לקומה נוספת של קדושה, של ירושלים.

תגיות: מגילת אסתרמוסף שבתפורים

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    שנת מאסר אחת לגבאי בית כנסת בירושלים שפגע בקטין

    הידיעה הבאה

    נידודי שינה: זיכרון ושכחה במגילת אסתר

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: גטי אימג'ס

    נידודי שינה: זיכרון ושכחה במגילת אסתר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD