שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

כריזמה (לא) מקודשת

באופן תמוה, מדענים משתמשים לא מעט במושג הכריזמה למרות שהוא בלתי מדיד. הבעיה הרצינית היא שהם מתעלמים מן הסכנות החברתיות הגלומות בו

מאת  מרדכי רוטנברג
כ״ז בניסן ה׳תשע״ט (02/05/2019 17:33)
ציור: ליאו רוט, הרועה, שמן על עץ לבוד, 1984.

"ייחוס כוח כריזמטי למנהיג משתמע אוטומטית כחיובי". ציור: ליאו רוט, הרועה כסמל מנהיגות ביהדות, שמן על עץ לבוד, 1984. מתוך התערוכה "משא בזמן" שהוצגה בבית האמנים, ירושלים

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בשיח היומיומי ובכלי התקשורת אנו שומעים לא פעם כיצד מתארים פלוני או אלמוני כ"טיפוס כריזמטי". דומה כי מייחוס כוח כריזמטי למפקד, למנהיג, למורה או לדמות חברתית כלשהי משתמעת אוטומטית נימה חיובית האומרת כי תכונות כריזמטיות מהוות ערך מוסף, אשר ממנו נהנים בעל הכריזמה וסביבתו.

להלן ברצוני לטעון כי מהתכונות הקרויות "כריזמטיות" מפכה לעיתים קרובות כוח אדיר של אנרגיה חיובית, ודווקא משום כך יש להתייחס בכובד ראש לסכנות האורבות לבעל הכריזמה ולסביבתו החברתית, הנובעות מפריצות גדר והגדרה של תופעת הכריזמה כפי שהיא מתבטאת בשפה העממית והאקדמית.

ציור: ליאו רוט, הרועה, שמן על עץ לבוד, 1984.
"ייחוס כוח כריזמטי למנהיג משתמע אוטומטית כחיובי". ציור: ליאו רוט, הרועה כסמל מנהיגות ביהדות, שמן על עץ לבוד, 1984.
מתוך התערוכה "משא בזמן" שהוצגה בבית האמנים, ירושלים

מושג אנטי־מדעי

כפתיחה לדיון עלינו לשאול: כיצד מאפיינים כריזמה? כיצד היא מוגדרת ונוצרת? כיצד היא נרכשת וכיצד היא מטופחת?

באתרי האינטרנט נוכל למצוא כי במובנה הפופולרי, כריזמה היא כינוי לאדם אותנטי ויצירתי בעל רוח חיות, שאינו נגרר אחרי הרוב הדומם (כיום היינו אומרים שהוא אינו "תקין פוליטית"), כך שבכוח האינטליגנציה הטבעית (ובעיקר הרגשית) שלו הוא מקרין אנרגיה לסביבתו. באשר לשאלה האם כריזמה היא מתת א־ל או שהיא ניתנת לרכישה ולטיפוח, אין תשובה חד משמעית.

התמיהה ביחס לשימוש הפופולרי במושג האמורפי כריזמה היא שלא זו בלבד שכאמור אין התייחסות לסכנה הגלומה בפולחן לטיפוסים כריזמטיים, אלא ש"מדעני חברה" האמונים כביכול על הימנעות משימוש במושגים בלתי מדידים נזקקים למושג זה בכתביהם ובמחקריהם, כאשר הגדרת אופייה ומקורה של הכריזמה עדיין לוטה בערפל. כאן יש להפנות אצבע מאשימה לאבי הסוציולוגיה המודרנית, מקס ובר (אשר על פן אחד של תורתו הסתמכתי רבות), שהחדיר מושג זה למשנת הסוציולוגיה הביורוקרטית־רציונלית שפיתח.

כך מגדיר ובר את הכריזמה:

"המונח 'כריזמה' יוסב על תכונה מסוימת של איש יחיד שבתוקפה הוא מופרש מבני אדם רגילים ונוהגים בו כאילו ניחן בתכונות או בסגולות על טבעיות, על אנושיות, או לפחות יוצאת במובהק מגדר הרגיל. לתכונות הללו אין אדם רגיל יכול להגיע. הן נחשבות אלוהיות במקורן או מופתיות, ובהסתמך עליהן נוהגים ביחיד בעל הסגולה הכריזמטית כאילו הוא מנהיג. במסיבות פרימיטיביות חולקים הוקרה מן הסוג המיוחד הזה לנביאים, לאנשים שיצאו להם מוניטין בזכות חוכמה רפואית או משפטית, למנהיגים בשדה הציד ולגיבורים במלחמה. לעיתים קרובות מאוד סבורים שהסגולה נשענת על כוחות מגיים".

תיאור בעלי הכריזמה כאנשים שניחנו ב"תכונות או בסגולות על טבעיות", הנשענים לעיתים על כוחות מאגיים, מחדד לא רק את התמיהה כיצד נדרש הוגה ותיאורטיקן כמו ובר, אשר הרציונליזם הוא יסוד עיקרי במשנתו, למושג מיסטי־מאגי כזה, אלא גם את השאלה כיצד נזקקים אנשי אקדמיה מכובדים למושג כה מפוקפק. מדוע אין מזהירים מפני מושג בלתי מדיד כזה, העשוי לשמש כמרכיב מרכזי בסוציולוגיית הביורוקרטיה המודרנית?

ברצוני לפתוח בדיון הנוכחי בשאלות המופנות למהמורות הגלומות באפשרות ניצולה השלילי של הזכייה בכוח הכריזמה, וקודם כול לטעון שגם אם יש צורך במספר תכונות בסיסיות (אולי מולדות?) כדי לזכות בהילת הכריזמה, ביסודה היא מוענקת על ידי "אחרים משמעותיים".

 

זהירות מחסידות שוטה

שוו בנפשכם שאדם מגיש לחברה מסוימת "קורות חיים" כדי לזכות במשרה ניהולית, ומציין באחד מסעיפיה שהוא "בעל כוח כריזמטי". דומה שהממונים על גיוס כוח אדם בחברה כזו לא רק ירימו גבה לאור קריאת סעיף זה, אלא שהם עלולים לשפוט מחדש את כל תכונותיו וכישוריו של מועמד זה לאור הציון המגלומני שהעניק לעצמו.

מצבו של אדם זה דומה במקצת לסיפור שעליו אני חוזר לעיתים, המתאר חסיד שקם בבוקר אחד ומספר לאשתו בגאווה שהוא חלם בלילה כי הפך לאדמו"ר. אשתו שלא התרגשה מחלומו יתר על המידה טוענת כנגדו שמבלי שהחסידים יחלמו גם כן שהוא הפך למנהיגם, אין לחלומו שום ערך.

אבות הפסיכולוגיה החברתית לימדו אותנו כי כאשר קיים פער בלתי סביר בין התפיסה העצמית של האדם לבין הזהות החברתית ש"האחרים המשמעותיים" שלו מעניקים לו, לאדם כזה יש בעיה פתולוגית ברמה החברתית. הפער בין התפיסה העצמית והחברתית יכול כמובן לשאת אופי מגלומני או תחושה בלתי רציונלית של נחיתות בלתי מוצדקת, כי רק האיזון הסביר בין הראייה העצמית והקבוצתית יוצר זהות חברתית קבילה. ואכן, הדינמיקה של "עשה לך רב" המצויה בהדגשים שונים פעמיים בפרקי אבות תואמת כללית את טיעוננו שאין אדם יכול להכתיר את עצמו כרב או כמנהיג מבלי שהאחרים מכתירים אותו ככזה.

ההבדל בין קביעתו של ר' יהושע בן פרחיה "עשה לך רב וקנה לך חבר" (משנה אבות א, ו) לבין אמרתו של רבן גמליאל האומר "עשה לך רב והסתלק מן הספק" (שם, טז) עשוי אולי לגעת בשאלה האקטואלית הקשה שבה אנו דנים. מה קורה לאחר שהכתרת אדם כרבך? האם אז הוא נשאר גם החבר אותו "קנית", חבר שאתה יכול לבקר – כחבר – בשעה שנראה לך שהוא שוגה, או שמעת שבחרת בו עליך להסתלק מן הספק – כדברי רבן גמליאל – ואינך יכול יותר לבקר את הרב שבו בחרת?

מרטין בובר טען בזמנו, ובצדק, שתנועת החסידות כפי שהתפתחה אחרי הבעש"ט מהווה, כמו הקיבוץ, "ניסיון שלא נכשל". כלומר, זהו ניסוי חברתי חיובי שלמרות הצלחותיו הרבות קשה להגיד עליו שהצליח במלואו. הסיבה לכך היא בעיקר משום שבחסידות הבעש"טיאנית הצדיק אינו אמור להיות אובייקט, משום שהוא אינו אלא "צינור" המקשר בין החסידים "בני העממין" לבין העולמות העליונים. תפקידו הוא לינוק את השפע השמימי ולהעבירו לחסידיו. לפיכך פולחן האישיות שהתפתח בחצרות החסידיות בעידן שאחר הבעש"ט מנוגד (בעיני בובר) לאידיאל המקורי של הבשורה החסידית.

אי לכך, יטענו רבים בימינו שהצורך הפסיכולוגי העכשווי לציית בשם סיסמת "דעת תורה" לאדמו"רים ולרבנים, אף אם הם אומרים על שמאל שהוא ימין ועל ימין שהוא שמאל, מאפיין חסידים שוטים רבים וביניהם בעלי תשובה מסוימים שזקוקים להנהגות חד משמעיות וסמכותיות.

* * *

הציות העיוור למנהיג שלו מיוחסות תכונות כריזמטיות אינו ייחודי לחסידות היהודית. הדינמיקה של אנשים שמסיבות רבות מצטרפים לכתות ומקבלים עליהם את "פסיקותיו" של הגורו שלהם ללא הרהור וערעור היא דוגמה רלוונטית לכך. באופן סמלי ניתן לומר שאת הצו "לא תגורו מפני איש" (דברים א, יז) אפשר להבין כאיסור לציית בצורה עיוורת לאיש הכופה את רצונו כמו גורו.

מתוך העיסוק באפשרות קיומה ומשקלה של הכריזמה המקודשת, עולה גם השאלה; מה קורה אם כריזמה כזאת הופכת גם לתקינה פוליטית? מכיוון שהדיון באופייה הדיקטטורי של כל תקינות פוליטית דורשת ניתוח מקיף מזוויות ראיה שונות, אסתפק כאן בקביעה שלדעתי כל טקסט או דמות סוציו־היסטורית שנהפכו לישות כריזמטית מקודשת מאומצים בדרך כלל על ידי גוף ציבורי זה או אחר אשר הופכים אותם מיניה וביה לכוח תקין פוליטי החותר מתחת לכל אושיות ערכי היומרה הדמוקרטית, ולכן תחום זה דורש חקירה נפרדת.

פרופ' מרדכי רוטנברג הוא חתן פרס ישראל לחקר העבודה הסוציאלית ומייסד מכון רוטנברג – המרכז לפסיכולוגיה יהודית

תגיות: העולם היהודיחסידותמוסף שבתפסיכולוגיה יהודית

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    עליית מחירי הדלק וסגירת המפעל בבאר-שבע

    הידיעה הבאה

    "אם כדי לנצח צריך להסית, אני לא רוצה לנצח"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום מסך

    אסור להתעלם מאנטישמיות, גם כשהיא מופיעה באופנים מנומסים ומתוחכמים

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD