שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום ראשון, מאי 4, 2025 | ו׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מסעו האחרון של חוזה המדינה

העלאת עצמותיו של הרצל מווינה לירושלים הייתה אירוע רב רושם, ואת קברו פקדו מאז אזרחים רבים. שבעים שנה לאחר מכן, נראה למרבה הצער שכבר כמעט אין מי שמבקר במקום

מאת  דורון בר
י״ג באב ה׳תשע״ט (14/08/2019 13:13)
צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

התווה מנהג חדש - קבורה בשנית של חוזי התנועה הציונית וראשיה. לוויית הרצל בכניסה לירושלים, 1949. צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בבוקר 17 באוגוסט 1949 התקבצו בירושלים כמה מאות אנשים לבושי חג. הם החזיקו בידיהם שקיות לבנות שבתוכן עפר. על השקיות היו רשומים בשחור שמותיהם של יישובים רבים – ערים, מושבים וקיבוצים. אחד מן האנשים לבושי הלבן היה שלום הוכבאום, והוא החזיק בידיו שקיק עפר שהובא מקיבוץ דגניה א'. הוכבאום היה זה שכמה חודשים קודם לכן הפגין אומץ לב וגבורה עילאית כשזרק בקבוק מולוטוב על אחד הטנקים שפלשו לקיבוץ ועצר את זרימת הכוחות הסוריים לארץ ישראל בשיא קרבות מלחמת העצמאות. משכך, החליטה אספת הקיבוץ לשלוח את הוכבאום לירושלים ולזכות אותו בכבוד לייצג את הקיבוץ בטקס החשוב ביותר שהתקיים עד אז במדינת ישראל.

שעות ספורות לאחר מכן, בשעה חמש ורבע אחר הצהריים, תונח שקית העפר שהובאה מדגניה עם מאות שקיות עפר אחרות על ארונו של בנימין זאב הרצל. אדמת ארץ ישראל, אדמת יישוביה העבריים, תכסה בסמליות את עצמותיו של חוזה המדינה. יום קודם לכן הביא מטוס אל על את ארונו ואת ארונות בני משפחתו מווינה למדינת ישראל, ובסיומה של הלוויה מרשימה שהשתתפו בה כ־250,000 איש – כחמישית מאוכלוסיית מדינת ישראל באותה תקופה – הוא נקבר בהר שלימים ייקרא הר הרצל.

הרצל היה הראשון בהיסטוריה היהודית המודרנית שביקש בצוואתו להיקבר בארץ ישראל. בתנ"ך מוזכרים אומנם בני ישראל המעלים ממצרים את עצמות יעקב ויוסף לקבורה בארץ ישראל, אך לא מוכרים מקרים רבים של העלאת עצמות נפטרים לקבורה שנייה בארץ הקודש. בעבר נחשב בית העלמין הקדום והמפורסם בבית שערים כמקום מנוחתם של יהודי התפוצות, אך מחקרים חדשים מצאו כי מרבית הנקברים במקום היו דווקא בני הארץ שביקשו את התהילה הכרוכה בקבורה לצד רבי יהודה הנשיא, שנטמן שם בשנת 200 לסה"נ לערך.

היה זה, אם כן, הרצל אשר התווה בצוואתו מנהג ציוני חדש – קבורתם בשנית של חוזי התנועה הציונית וראשיה, גיבורים, משוררים וסופרים ציוניים. הרצל היה הראשון ובעקבותיו נעשה העניין "אופנתי" כאשר עצמותיהם של רבים וטובים הועלו לקבורה בארץ – דוד וולפסון ונפתלי הרץ אימבר; מקס נורדאו ואיתמר בן אב"י; פרץ סמולנסקין וצבי הרמן שפירא.

צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי
התווה מנהג חדש – קבורה בשנית של חוזי התנועה הציונית וראשיה. לוויית הרצל בכניסה לירושלים, 1949. צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

קבורה על הר גבוה

התנועה הציונית התעכבה רבות במילוי צוואת הרצל ורק ארבעים וחמש שנים לאחר שנפטר ועם קביעת ירושלים כעיר הבירה של המדינה, היא מולאה כרצונו.

בצוואתו, שהתפרסמה ברבים עם פטירתו בשנת 1904, ביקש הרצל במפורש: "להיקבר בארון של מתכת, באחוזת הקבר ליד אבי, ואשכב שם עד שעם ישראל יעביר את גופתי לארץ ישראל. לשם יעלו גם את ארון אבי, ארון אחותי פאולינה שנקברה בשנת 1878 בבודפשט וארונות בני משפחתי (אמי ובני) שימותו לפני העלאת ארוני לארץ־ישראל. את עצמות אשתי יש להעלות לשם רק אם תדרוש כך בצוואתה". בשבעה ביולי 1904 נטמן בנימין זאב הרצל בקבר המשפחתי בבית העלמין הווינאי דובלינג, סמוך לארון אביו, יעקב הרצל.

צילום: זולטן קלוגר, לע"מ
בבזל ייסד, בזכות סבא. הרצל. צילום: זולטן קלוגר, לע"מ

בשנים שלאחר מכן עסקו הגופים הציוניים השונים במילוי צוואת הרצל. אחד הקשיים העיקריים נבע מהשאלה היכן הוא ייקבר. נושא זה הפך למקור להתנצחויות ומאבקי כוח פנימיים. התומכים בקבורה בהר הכרמל ביססו את טענתם על הדברים אשר שם הרצל בפי גיבור "אלטנוילנד" יוסף לוי: "ובמותי השכיבוני נא אצל קבר ידידי פישר, שם במעלה הקברים על הר הכרמל הנשקף על פני ארצי היקרה ועמי היקר". על פי פרשנות זו הוקם בחיפה "הועד החיפאי להעברת עצמות הרצל" שדרש בתקיפות לקבור את הרצל שם. גם תל אביב ביקשה לזכות בכבוד ובתהילה של קבורת הרצל ומי שקידם את היוזמה הזו היה ראש העיר הנמרץ מאיר דיזנגוף.

המאמץ להעלות את עצמות הרצל לקבורה בארץ ישראל לא הבשיל לפני קום מדינת ישראל. הקבר שרד במאורעות מלחמת העולם השנייה ולא נהרס בידי הנאצים, ובסיום המלחמה חודשה מסורת העלייה לרגל הציונית. סיום מלחמת העצמאות והקמת מדינת ישראל אפשרו לחזור אל המשימה של מילוי הצוואה. משירושלים נקבעה כבירת מדינת ישראל, היה ברור לכולם כי יש לקבור את הרצל שם.

הועלתה הצעה לקבור את הרצל בקברי הסנהדרין, במגרש ריק במרכז ירושלים ואף בחצר המוסדות הלאומיים. הרב מאיר ברלין כתב במחאה כי הקבורה שם תהיה בניגוד לדיני התורה, "לרגלי כהנים ההולכים ונכנסים ונגד המסורת של עם ישראל", והתריע כי על פי המסורת היהודית "איננו עושים את המתים לאלילים ולקדושים בצורה שכזו". בסופו של דבר בחרו חברי הוועדה לקבורת הרצל בגבעת אל־שראפה הסמוכה לשכונת בית וגן – ההר הגבוה ביותר במערב ירושלים. הנימוק לקבורתו שם הוא שכך יתאפשר לאזרחי המדינה לראות באופן סמלי את קבר החוזה והוא, מנגד, יוכל גם כן לראותם. אם כך, הרעיון לקבור את הרצל לבדו בפסגת ההר היה חדשני ומנוגד לחלוטין למסורת היהודית.

כבוד אחרון בארץ

ימים ספורים לפני ההלוויה יצאה לווינה משלחת ישראלית להעלאת עצמות הרצל במטוס מיוחד של חברת אל על. בארכיון הציוני גיליתי צילומים יוצאי דופן המתעדים את הוצאת ארונות הקבורה ממקומם, את פתיחתם ואת הוצאת העצמות מהם. באותו היום נערכו טקסי זיכרון בבית הכנסת ששרד בשואה ובאולם הקונצרטים של העיר, שבו התקיימו כמה קונגרסים ציוניים. העובדה שחלפו אך כמה שנים מאז השמדת יהדות אוסטריה הדגישה את סמליות המעמד. קציני צה"ל ונציגי המדינה אמנם היו אמורים להשתתף בטקסים אלו, אך מטוסם נקלע למזג אוויר קשה בדרכו אל העיר והוא איחר להגיע. בגשם שוטף הועלו הארונות למטוס והוא עשה את דרכו חזרה למדינת ישראל.

עם נחיתת המטוס בלוד החל טקס ההלוויה שנפרס על פני יומיים. הארון נלקח תחילה לתל אביב ושם הוצג בכיכר הרברט סמואל. במשך הלילה חלפו אלפים על פני הארון ולמחרת יצאה שיירת המכוניות הארוכה לירושלים בעוברה סמוך ליישובים רבים, ובהם בית הספר החקלאי מקווה ישראל. במקום זה, חמישים שנים קודם לכן, נפגש הרצל עם הקיסר הגרמני וילהלם השני. עוד לפני ההגעה להר הרצל הונח הארון בחצר המוסדות הלאומיים בירושלים, ושם ניתנה גם לירושלמים ההזדמנות לעבור על פני הארון.

ב־17 באוגוסט 1949, בשעה חמש אחר הצהריים, החל הטקס בהר הרצל בנוכחות ששת אלפי מוזמנים. בניגוד למצופה, לא נכללו בהלוויה, שהייתה בעלת אופי מסורתי יהודי, נאומיהם של ראשי המדינה. ארון הרצל הורד אל מתחת לפני הקרקע וכוסה בשקיות העפר, רדיו ירושלים שידר אות מיוחד, ואזרחי המדינה עמדו דום.

בלא מעט פעמים, כאשר אני מגיע עם הסטודנטים שלי להר הרצל, אני נדהם לראות שהרחבה שליד הקבר ריקה מאנשים. עניין זה מעורר אצלי תמיהה, במיוחד על רקע ההיכרות שלי עם ההיסטוריה של המקום והפופולריות הגדולה שלה זכה הר הרצל בעבר. המציאות בימים ובשבועות שלאחר טקס הקבורה הייתה שונה לחלוטין. בעשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל היה הר הרצל אתר עלייה לרגל ראשון במעלה, חלק מרכזי וחשוב במסלול הטיול בירושלים. בתקופה זו התלבטה ההסתדרות הציונית העולמית בשאלת העיצוב של קבר הרצל: האם יש לבנותו כמבנה מונומנטלי או דווקא בצניעות? בראשית שנות החמישים אמנם נבחרה תוכניתו של יוסף קלרווין אשר הציע לבנות מעל הקבר כיפה גדולה המתנוססת מעל ארבעים וארבעה עמודים כשנות חייו של הרצל, אך המציאות בשטח מראה שבסופו של דבר תוכנית זו לא בוצעה ובשנת 1960, ביום השנה המאה להולדת הרצל, הוחלפה המצבה הזמנית במצבת קבע שחורה וצנועה המוכרת לנו היום ושעליה נחקקו אותיות שמו ה.ר.צ.ל.

צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי
רגע לפני הורדת ארון לקבורה שנייה בהר הרצל. צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

הישראלים חסרים

אין בידינו נתונים מדויקים על מספר האנשים שפוקד את הר הרצל מדי שנה בשנה. אנשי מוזיאון הרצל, המפעילים במקום מרכז חינוכי שוקק חיים, משערים שמדובר בכמה מאות אלפים של מבקרים. אולם כאשר אני מבקר במקום עם הסטודנטים שלי, ההרגשה שלי שונה. אני חש שלא רבים בוחרים לפקוד את קבר הרצל אלא מעדיפים לבקר בחלקים אחרים של מתחם הזיכרון – בית הקברות הצבאי ששם קבורים נופלי מערכות ישראל, וחלקת גדולי האומה, מקום מנוחתם של מנהיגי מדינת ישראל.

קבוצות רבות של תלמידים בוחרות לפקוד את קבר הרצל בסיומו של מסע משואה לתקומה, ופוסעות בנתיב סמלי המחבר בין יד ושם לבין הר הרצל. התלמידים מתחילים את דרכם בבקעת הקהילות ושומעים על החיים היהודיים השוקקים באירופה שלפני השואה, ולאחר מכן מגיעים לאוהל יזכור. השביל המחבר שנפרץ לפני כחמש עשרה שנים מוביל אותם אל בית הקברות הצבאי – אל קבריהם של חנה סנש, אל קברי חברי מחתרת ניל"י ואל קבריהם של חללי קרבות הל"ה, הקסטל ונבי־דניאל. אל קבר הרצל הם מגיעים בסוף, ושם רבים מן הילדים ובני הנוער עורכים מעין טקס שבו הם מניחים אבן על מצבת הקבר השחורה. תלמידי בתי הספר אומנם לומדים לאורך שנות לימודיהם על הרצל, על דמותו ועל תרומתו המכרעת להקמת מדינת ישראל, אך אצל רבים מהם הביקור בקבר הרצל מהווה מפגש ראשון "פנים אל פנים" עמו.

על אף הקבוצות הרבות שמבקרות במתחם לעיתים קרובות, דומה כי מי שחסר מבין כל אלו הם "הישראלים" – אנחנו. הציבור הישראלי הרחב, שראה במשך שנים רבות בהר הרצל אתר עלייה לרגל ומרכיב זהות משמעותי, כבר לא מגיע אל המקום. ההבדל בין ימינו לבין התקופה שלאחר קבורת הרצל במקום בשנת 1949 הוא תהומי. בשנות החמישים היה הר הרצל מקום ישראלי קדוש ראשון במעלה. המבקרים הגיעו למקום לא רק ביום העצמאות כפי שקורה היום, אלא לאורך כל השנה.

דווקא היום, כאשר החברה הישראלית מתלבטת רבות בנוגע לזהותה היהודית והישראלית, אנחנו זקוקים למשנתו של הרצל ולדרך הייחודית שבה ראה כיצד מסורת ומודרנה, ישן וחדש, מזרח ומערב, משתלבים במדינה שאותה חזה. בדיוק בימים אלו אנו מציינים שבעים שנים להעלאת עצמותיו לקבורה בירושלים. זו הזדמנות מצוינת עבור הציבור הישראלי לגלות מחדש את הר הרצל ולבקר שם בהמוניו.

התערוכה "מווינה לירושלים – דרכו האחרונה של הרצל", לרגל ציון 70 שנה להעלאת ארונו של הרצל לקבורה שנייה בישראל, תיפתח ביום ראשון 18.8.19 במרכז הרצל בירושלים.

פרופ' דורון בר הוא נשיא מכון שכטר למדעי היהדות, גיאוגרף היסטורי ומחבר הספר "אידאולוגיה ונוף סמלי: קבורתם בשנית של אנשי שם באדמת ארץ ישראל 1967־1904".

תגיות: בנימין זאב הרצלמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    מהומה בוועדת הבחירות: ח"כ שפיר גורשה מהאולם

    הידיעה הבאה

    מייצרת חיבור: סל תרבות עם שירת מלאך

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    מייצרת חיבור: סל תרבות עם שירת מלאך

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD