שבת, מאי 10, 2025 | י״ב באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת וילך: תוספת של רחמים

סגנונה של פרשת התשובה בספר דברים מלמד שהפרשה איננה חלק מהברית שנכרתה בערבות מואב אלא משמשת מעין נספח לה. על מידת הרחמים המתגלה בסיפור יונה

מאת  נעמה גולן
ד׳ בתשרי ה׳תש״פ (03/10/2019 14:24)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

השבת שחלה בין ראש השנה ליום הכיפורים נקראת "שבת שובה" בעקבות ההפטרה, הפותחת במילים: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלוֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲונֶךָ" (הושע יד, ב). השיבה עד ה' מזכירה את הפסוק שמופיע בפרשת התשובה בספר דברים: "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹוהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (דברים ל, ב). שתי פרשות אלו מציגות את התשובה כמערכת יחסים הדדית: לצד שיבת האדם לא־ל, מופיע הפועל "שב" גם ביחס לא־ל: "וְשָׁב ה' אֱלוֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים" (דברים ל, ג) "אֶרְפָּא מְשׁוּבָתָם אֹהֲבֵם נְדָבָה כִּי שָׁב אַפִּי מִמֶּנּוּ" (הושע יד, ה).

פרשת התשובה בספר דברים (ל, א־י) איננה מופיעה כחלק אימננטי מהברית אשר נכרתה בערבות מואב (כז־כח) אלא כמעין נספח לה. ואכן, מערכת היחסים בין העם לאלוהיו המשתקפת בפרשת התשובה שונה מזו המתוארת בפרקי הברית. בפרקי הברית מתוארת מערכת יחסים משפטית־חוזית, שאיננה מאפשרת פתח מילוט, אלא מציבה זה מול זה לבחירה את הטוב לעומת הרע ואת הברכה לעומת הקללה, ואופיינית לקשר שבין עבד לאדון. לעומת זאת, בפרשת התשובה מתוארת מערכת יחסים הדדית המבוססת על רגש של אהבה ורחמים: "וְשָׁב ה' אֱלוֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ" (ל, ג).

מתוך עיון בספר יונה, אשר נושא התשובה עומד במרכזו, ננסה להסביר מדוע לא הסתפקה התורה בברית שנכרתה בערבות מואב, אלא הוסיפה לברית זו את הנספח בדמותה של פרשת התשובה.

לומד על בשרו

יונה הנביא בורח בכל כוחו מהשליחות שהוטלה עליו ללכת לנינווה ולהזהיר את אנשיה מפני הפיכתה בעוד ארבעים יום. לאחר שמבצע יונה בעל כורחו את השליחות שהוטלה עליו, אנשי נינווה חוזרים בתשובה ומשנים את מעשיהם, כפי שחשש שיקרה. יונה חש כי זו "רעה גדולה" וחורה לו על כך מאוד. את זעמו הוא מבטא בתפילתו לה':"וַיֹּאמַר אָנָּה ה' הֲלוֹא זֶה דְבָרִי עַד הֱיוֹתִי עַל אַדְמָתִי עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה. וְעַתָּה ה' קַח נָא אֶת נַפְשִׁי מִמֶּנִּי כִּי טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי" (יונה ד, ב־ג).

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

שבע פעמים לאורך המקרא נזכרות מידות הרחמים של הקב"ה ובכולן הן נזכרות בהקשר חיובי. רק יונה מזכיר את מידות הרחמים של הא־ל בהקשר של טרוניה כלפיו. בתפילתו נותן יונה הסבר מפורש מדוע ברח מהשליחות שהוטלה עליו. הוא ידע שה' הוא א־ל רחום וחנון ולכן יקבל את תשובת אנשי נינווה. ידיעתו המוחלטת והוודאית של יונה בנוגע לדרכי הא־ל בעולם מזכירה את בקשתו של משה: "וְעַתָּה אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ" (שמות לג, יג). בעוד משה מבקש מהא־ל בענווה שיודיע לו את דרכו בעולם, יונה טוען שהוא כבר יודע את דרכי הא־ל ולא מסוגל לקבלן. יונה, רודף הדין והאמת, מבטא בתפילתו התנגדות לרעיון התשובה ויוצא נגד מידת הרחמים בנחרצות כה רבה עד כדי כך שהוא מבקש את נפשו למות.

ה' מבקש ללמד את יונה על בשרו מדוע לא יוכל העולם להתקיים ללא הרחמים. בדומה לשיעור שעורך ה' לאליהו הנביא הקנאי במלכים א פרק יט, ובו הוא מקדים את השאלה "מה לך פה אליהו" לפני השיעור (יט, ט) ולאחריו (יט, יג), כך גם במקרה שלפנינו. השיעור על מידת הרחמים שמבקש ה' להעביר ליונה באמצעות הקיקיון מוקף בתחילתו ובסופו בשאלה "הַהֵיטֵב חָרָה לָךְ"? (ד, ד;ט). בעוד שבפעם הראשונה מתייחסת שאלה זו לרחמי הא־ל על אנשי נינווה, הרי שבפעם השנייה מתייחסת שאלה זו באירוניה קלה לאובדן הקיקיון.

יצורים גשמיים

בפעם הראשונה מבקש יונה למות בעקבות ויכוח תיאולוגי עקרוני שיש לו עם ה' בנוגע למידת הרחמים בעולם. לעומת זאת, בפעם השנייה מבקש יונה למות בעקבות השמש הקופחת על ראשו. הפער בין שתי סיבות אלו ממחיש לנו, הקוראים, את מעמדו של האדם בעולם. מצד אחד האדם הוא יצור תבוני אשר יכול להגיע עד לכדי שיא של ויכוח תיאולוגי עם הא־ל עצמו. אך יחד עם זאת האדם הוא יצור גשמי ותלותי שבִּן רגע יכול לבקש את נפשו למות בעקבות מכת שמש או רוח קדים חרישית.

על ניסיון הקיקיון כתב פרופ' אוריאל סימון את הדברים הבאים:

ההתנסות הכאובה והמשפילה נועדה לפקוח את עיניו לגבי תלותו שלו בגופו, ולעשותו מודע להזדקקותו העקרונית של בשר־ודם לחסדי שמים… שאלתו האירונית של ה' לגבי חרונו של יונה על אבדן הקיקיון מעמידה את חרונו על חנינת נינווה בממדיו הנאותים. באמצעותה נתחוור לרודף הצדק הגדול כמה קרוב גם הוא לעצמו: וברחמו על עצמו במודע ובגלוי, הוא נפתח להבנת רחמי ה' על זולתו (מקרא לישראל, יונה, עמ' 81).

באמצעות הקיקיון ה' מלמד את יונה עד כמה אנושיים, קטנים ותלותיים אנו, ועד כמה זקוקים אנו לרחמים. העובדה שלצד היותנו יצורים תבוניים אנו גם יצורים גשמיים אשר יסודנו בעפר וסופנו לעפר, יצורים המשולים לחרס נשבר, לצל עובר ולרוח נושבת – היא הסיבה שבגינה לא הסתפקה התורה בברית שנכרתה בערבות מואב, אלא הוסיפה לה גם נספח, בדמות פרשת התשובה המבוססת על מידת הרחמים.

את ספר יונה קוראים בהפטרה בתפילת מנחה של יום הכיפורים. בשעה שאנו קוראים סיפור זה הראש כבר דופק, והחולשה ניכרת בפניהם של רוב המתפללים. בשעה זו יכולים אנו להזדהות עם תחושת קטנות האדם, הזקוק כל כך לרחמי שמים, ולהתפלל לה' שינהג בנו במידת הרחמים.

תגיות: יונה הנביאמוסף שבתפרשת וילך

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הבאה

    האם הקיקיון מספר יונה הוא צמח הקיקיון של ימינו?

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: נעם ריבקין פנטון

    אני מרחם על יאיר גולן

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD