בפרשת חיי שרה מרחיבה התורה בסיפור קניין מערת המכפלה. מדוע? יש שפירשו כי התורה רצתה להראות כמה טרח אברהם בקבורתה של שרה, ויש שגרסו כי הפירוט הרב הוא מפני שזהו מעשה קניין הקרקעות הראשון בארץ ישראל. עם זאת, עדיין לא ברור מדוע בחר אברהם דווקא בשדה המכפלה ובמערה אשר בו למקום קבורתה של שרה, ומה יש במקום הזה שראשית קניין הקרקעות התחיל בו?
על מנת לנסות לברר את המשמעות המיוחדת של מערת המכפלה – מקום קבורת אבותינו – יש לחזור לפרשת לך-לך. כאשר אברהם אבינו מגיע לארץ ישראל, המקום הראשון אליו הוא מגיע הוא אלון מורה שבשכם:
"וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ"
במקום הזה הקב"ה מתגלה ומבשר לו:
"לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת"
אבל אברהם עדיין לא מתיישב בארץ וממשיך במסע לבית-אל ומשם לנגב. רק לאחר שהוא נפרד מלוט ומגיע לחברון אומרת התורה:
"ויֶּאֱהַל אַבְרָם וַיָּבֹא וַיֵּשֶׁב בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא אֲשֶׁר בְּחֶבְרוֹן וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַה'"
המקום הראשון בארץ שבו אברהם מתיישב וקובע את מקומו הוא חברון. כלומר, ראשית החיבור הקבוע לארץ ישראל מתחיל בחברון – גם בניין החיים וגם בקבורת המתים. בנוסף, גם מלכות ישראל מתחילה בחברון, כאשר דוד המלך מיסד את מלכותו בעיר שבע שנים לפני שהוא עולה לירושלים:
"בְּחֶבְרוֹן מָלַךְ עַל יְהוּדָה שֶׁבַע שָׁנִים וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים וּבִירוּשָׁלִַם מָלַךְ שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה"

הזוהר הקדוש שואל מדוע לא עולה דוד לאחר מות שאול לקבל את מלכות ישראל בירושלים? ועונה שאין דוד יכול לקבל את מלכות ישראל לפני שהוא מתחבר לאבות הקדושים בחברון, רק מכוחם יוכל לבסס את מלכותו בצורה שלמהולכן התעכב שבע שנים בחברון ולאחריהם עלה לירושלים.
מה יש בה בחברון ומה טמון בעומק קדושתה שראשית הקשר לארץ ישראל ובניין המלכות מתחיל ממנה? הרב חרל"פ זצ"ל מבאר בספרו 'מעייני הישועה', שמראשית הבריאה הייתה הארץ ראויה להיות הכפל של השמים. כלומר, שמראשית הבריאה הייתה התאמה והרמוניה בין העולם הזה, החומרי, לבין העולם העליון, הרוחני. עד כדי כך שהארץ הייתה כפילה של השמים, מעין מראה לשמים הרוחניים. ובהתבוננות בארציות ובחומריות יכולנו לראות את העולם הרוחני ולדבוק בקב"ה.
וזה מה שאמרו חז"ל: "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את העולם נתאווה שיהא לו דירה בתחתונים כמו שיש בעליונים". וביאר זאת רבי שמעון בר יוחאי במדרש רבה ששמים וארץ נבראו יחד כאלפס (סיר) וכיסויו. ומוסיף לבאר ר' אלעזר בנו, שיש פעמים בהם מקדימה התורה שמים לארץ, ופעמים מקדימה התורה את הארץ לשמים – ללמד ששניהם שקולים.
אלא, שלאחר חטא האדם הראשון ירדה הארץ ממדרגתה, התרחקה מן השמים, ואינה משמשת עוד כפילה לשמים. מאז, אדם הרוצה להתעלות לעולם רוחני צריך להתנתק מהעולם החומרי. חוץ ממקום אחד שלא דבק בו החטא, האדמה שם לא נתקללה ונשארה בטהרתה – מערת המכפלה שבחברון, פתח גן עדן. שם עדיין הארץ היא כפל השמים, ומן הארציות ניתן להתחבר בחיבור ישיר לעולם הרוחני השמיימי. זהו סודה של חברון וזהו סוד שמה, שמחברת שמים וארץ, מחברת את העולם הזה עם העולם הבא. ומוסיף הרב חרל"פ שהיסוד הזה, המתגלה בחברון, הוא בעצם סגולתה של כל ארץ ישראל, שעתידה להתגלות לעתיד לבוא.
כך מובן מדוע אברהם אבינו מתיישב קודם בחברון, וקובע את מקום קבורת האבות והאימהות במערת המכפלה. המקום הקדוש הזה מגלה בתמצית את קדושתה של ארץ ישראל כולה. מתוך החיבור לקדושתה של מערת המכפלה, נזכה כולנו לגלות את קדושתה העמוקה של כל ארץ ישראל, להתיישב בכל מרחבי ארצנו בקדושה ובהרחבה.
הרב נעם ולדמן, ראש ישיבת ניר קרית ארבע-חברון מבית איגוד ישיבות ההסדר.
