פרשת חיי שרה משונה בשמה. אמנם בחירת שם של פרשה הינו מתוך המילים הראשונות שלה, אולם בדרך כלל שמה קשור באופן זה או אחר לנושא המרכזי שבה. למרות זאת, פרשת חיי שרה דווקא פותחת בפטירתה של שרה אימנו, ואילו סיפור חייה של שרה אימנו מגוללים בפרשות הקודמות.
מדוע, אם כן, נבחר שם זה לפרשתנו? תשובה מעניינת לשאלה ניתן למצוא דווקא מתוך התבוננות בהפטרה, העוסקת בימיו האחרונים של דוד המלך. דוד עסוק בהתכנסות פנימית, בעקבות רצף של אירועים קשים מאוד בביתו פנימה – אירועים שניחתו עליו כתגמול על מעשה בת שבע. הוא מתכנס בביתו ו'קר' לו. אדוניה בן חגית מנצל ואקום זה ומתחיל למלוך ללא ידיעתו של דוד. בד בבד, נתן הנביא ובת שבע נכנסים לשכנע את דוד המלך להמליך את שלמה, בעקבות הבטחה קדומה שנתנה להמלכתו בעתיד. מה שמוביל להכרזה על שלמה כממשיך המלוכה והמלכתו.
ישנם כמה קשרים בין הפרשה להפטרה. הפשוט מביניהם, כפי שמציין רבי צדוק הכהן מלובלין (פרי צדיק פרשת חיי שרה אות ח'), הוא העיסוק בבניית השתלשלות ההמשך. המשך האבות אצל אברהם, שממנו גם נמשכת האומה הישראלית, וכן המשך שושלת המלוכה מזרע דוד. ניתן לעמוד על כך, שבפרשה ובהפטרה מתוארת הזקנה של אברהם ושל דוד (בהתאמה), וגם זהו פן משותף לשתיהן.

לצד זאת, נראה שהקשר המעניין ביותר בין הפרשה להפטרה הוא מקומן של הנשים בהעמדת דור ההמשך. בפרשה (כהמשך לפרשת וירא) וגם בהפטרה נשים נמצאות בנקודת הכרעה היסטורית. מבטה העמוק של שרה אימנו עמד על כך שגדלותו של אברהם בחסדיו ובמעשיו יכול לבוא לידי ביטוי רק ביצחק. מתוך מבט זה, דרישתה להעדיף את יצחק ולגרש את ישמעאל מכריעה, ואולי אפילו קריטית בהעמדת דור ההמשך של אברהם אבינו ועם ישראל כולו.
חשיבותה של הכרעה זו ניכרת גם בהתערבות הא-לוקית תוך אמירה לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (פרשת וירא). בדומה לכך בת שבע רואה את גדולתו של דוד באה לידי ביטוי בעוצמת יכולת החזרה בתשובה שלו אחרי החטא. במבט עומק היא מבינה שרק העמדתו של שלמה כמלך תנציח את תשובתו השלמה של דוד, ומתוך כך תהפוך אותו באמת למלך ישראל חי וקיים. גם במקרה זה מקבלת הכרעה זו אשרור וברכה אלוקית. שלמה שנולד מבת שבע המשמש כמלך בהנחיה א-לוקית מעיד לעולם כולה שאכן נתקבלה תשובת דוד באופן מלא.
מבטן המעמיק בהבנת המציאות העתידית של שתי הנשים, שרה אמנו ובת שבע זיכה אותנו בדורות המשך מפוארים לאבות ולמלוכה. איך היה נראה עם ישראל ללא הבחירה המוחלטת ביצחק? איך הייתה נראית מלכות שושלת דוד אילולא הבחירה בשלמה? לעיתים, במעוף הקריאה המהירה, איננו נותנים את תשומת לבנו לרגעי הכרעה היסטוריים המקופלים ברצף האירועים.
שמה של פרשת חיי שרה מצביע על כך שהדאגה להמשך חייו של יצחק במציאת אישה והעברת ברכת אברהם אליו, הינם תולדה של אותה הכרעה של שרה אימנו. יוצא אפוא, שפסגת ההשתדלות של שרה נתנה את פרותיה העיקריים דווקא בפרשת חיי שרה, ואולי משום כך ראויה יותר מכל הפרשה לשמה.
הרב יהונתן אורן, ראש מדרשת טל במקפוס טל לנשים של המרכז האקדמי לב.
