←סיפור יוסף ואחיו הוא החטיבה הסיפורית הארוכה והמפורטת ביותר בספר בראשית, ועם זאת זהו סיפור שרבים התקשו בהבנתו. ברור שליוסף ישנה איזו תוכנית. הוא מאשים את אחיו בריגול, דורש את בנימין (למרות המחיר הכבד שהדבר עלול לגבות מאביו המבוגר), טופל עליו האשמות שווא ולבסוף מבקש להשאיר אותו במצרים. אך מה בדיוק מבקש יוסף להשיג בכך?
צוהר למחשבותיו של יוסף ניתן לנו כבר במפגש הראשון שלו עם אחיו (בראשית מב, ו־ט):
ויוסף הוא השליט על הארץ הוא המשביר לכל עם הארץ ויבאו אחי יוסף וישתחוו לו אפים ארצה.
וירא יוסף את אחיו ויכירם ויתנכר אליהם וידבר איתם קשות ויאמר אליהם מאין באתם ויאמרו מארץ כנען לשבר אכל. ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו. ויזכר יוסף את החלומות אשר חלם להם ויאמר אליהם מרגלים אתם לראות את ערות הארץ באתם.
פעמיים מספר המקרא שיוסף הכיר את אחיו. בפעם הראשונה ההיכרות גורמת להתנכרות. זו תגובה ספונטנית של אדם פגוע, שעדיין כועס על מה שעוללו לו בעבר. בפעם השנייה ההיכרות גורמת להיזכרות. יוסף נזכר בחלומות אשר חלם להם, ואז מתחיל סיפור האשמתם בריגול אשר יתגלגל עד לפרשה הבאה.

מפסוקים אלה ייתכן שניתן ללמוד שיוסף ביקש בתוכניתו לממש את חלומותיו (כך אמנם פירש רמב"ן שם). בעת שהשתחוו האחים אליו התממש החלום הראשון, חלום האלומות, שבו בנימין לא היה כלול. יוסף מבקש כעת לממש את החלום השני, חלום הכוכבים, ועל כן זקוק לבנימין ואולי גם לאביו. מכאן מתפתחת תוכניתו להבאתם מצרימה.
אך מה התועלת במימוש חלומות? מדוע יוסף כה חותר לכך?
מהפך בזהות
התשובה לכך טמונה בדמותו של אותו יוסף שניצב מול אחיו. מסתבר שאין זה כלל ועיקר אותו יוסף שנזרק אל הבור.
נתבונן במה שעובר על יוסף מרגע יציאתו מן בור האסורים ועד עלייתו לכס השלטון. פרעה מבקש למנות את יוסף למשנה למלך, אך הדבר איננו פשוט, שכן יוסף הוא עברי, וגזע העברים נחשב נחות בעיני המצרים (ראו מג, לב). על כן מבקש פרעה לשנות את זהותו. את זאת הוא עושה במספר שלבים (מא, יד־מה):
וישלח פרעה ויקרא את יוסף ויריצהו מן הבור ויגלח ויחלף שמלותיו ויבא אל פרעה… ויסר פרעה את טבעתו מעל ידו וייתן אתה על יד יוסף וילבש אתו בגדי שש וישם רביד הזהב על צווארו… ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח וייתן לו את אסנת בת פוטי פרע כהן.
ארבעה שינויים עובר יוסף: הוא מחליף את בגדיו, מגלח שערו, מקבל שם חדש ומתחתן עם אישה מצרית. להחלפת הבגדים משמעות סמלית חשובה. אנו זוכרים מהפרשה הקודמת כי מעמדו הנעלה של יוסף בקרב משפחתו התבטא בכתונת הפסים שלבש. סילוקו ממעמד זה סומל על ידי הפשטתו מכתונת זו לפני השלכתו לבור. כעת יוסף שב וזוכה בבגד מיוחד, רק הפעם בסגנון מצרי. בכך הוא ממיר את בכורתו בבית אביו בבכורה בבית פרעה.
גם הגילוח משנה את יוסף, והופך את מראה ראשו למצרי לכל דבר. המהפך הושלם עם שינוי שמו ל"צפנת פענח", שם מצרי, ועם שידוכו לאחת מנשות מצרים החשובות. כל זאת הקנה את הרושם כי מדובר במצרי מלידה ולא בנער עברי. מהפך זה היה כה מוצלח עד שאפילו אחיו, שעמדו לפניו, לא הצליחו לזהותו.
האם מהפך זה נותר רק ברובד החיצוני או שגם חדר לתודעתו של יוסף? השמות שמעניק יוסף לבניו מעידים על כך שיוסף הזדהה עם אישיותו המצרית. למנשה קרא כן משום ש"נשני אלוהים", קרי השכיחני אלוהים, "את כל עמלי ואת כל בית אבי" (מא, נא). בבן השני, אפרים, יוסף מודה על ההצלחה במצרים: "כי הפרני אלוהים בארץ עניי" (שם, נב). ההצלחה מעידה בעיני יוסף על כך שעתידו במצרים. על כן הוא אינו רואה צורך ליצור קשר עם משפחתו שבארץ כנען. יוסף הינו מצרי לכל דבר.
בדיקה עצמית
אלא שאז קורה דבר שמשנה את התמונה. אחי יוסף שבאו והשתחוו לפניו הזכירו ליוסף משהו מן העבר. בעוד יוסף ניסה לסגל לעצמו זהות מצרית, המפגש שלו עם אחיו גרם לו להיזכר בעברו העברי. פתאום הוא ראה שחלומותיו כנער מתחילים להתגשם. כל זאת הכניס את יוסף לסחרור אישיותי: מי הוא בדיוק – האם הוא יוסף בן יעקב או צפנת פענח, משנה למלך מצרים?
שאלה זו גורמת ליוסף לפתח תוכנית למימוש חלומו השני מגיל נעוריו. תוכנית זו לא נועדה לבדוק את האחים או את יעקב אלא לבדוק אותו עצמו. באמצעותה מבקש יוסף לברר האם זהותו שייכת למצרים או לכנען, האם יש לו עוד קשר לאביו. אם גם חלומו השני יתגשם, סימן שהצלחתו במצרים לא נועדה למחוק את זהותו הראשונה אלא להשתלב בה.
ואולי יש כאן עניין עמוק מכך. הצלחתו של יוסף במצרים התבססה לא על חלומותיו של יוסף אלא על חלומותיהם של שרי פרעה ופרעה עצמו. יוסף היה על תקן פותר החלומות. דרך החלומות שלהם הוא יצא מבית האסורים ועלה לגדולה. אך כשיוסף רואה את אחיו משתחווים לו הוא נזכר שיש לו גם חלומות משל עצמו. את חייו במצרים ביסס על חלומות וציפיות של אחרים ממנו. כעת הבין יוסף שזה לא באמת הוא. הוא נזכר שיש לו חלומות משלו, וכל תוכניתו נועדה לברר האם יש עתיד לחלומות הללו. מבחינה זו מסמל יוסף את מסעם של אנשים רבים, אשר בשיא ההצלחה שלהם נזכרים שפעם הם היו נערים וחלמו חלומות אחרים. האם יזכו להגשים את חלומם שלהם?