שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שלישי, מאי 6, 2025 | ח׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת צו: סוד הכינויים

רבים רואים ניגוד בין עולם הנבואה, שביקר את מפעל הקרבנות, ובין עולם המקדש. עיון בשמות הקרבנות מגלה כי ספר ויקרא משדר מסרים דומים, אך בשפה ייחודית

מאת  אביה הכהן
ח׳ בניסן ה׳תש״פ (02/04/2020 18:43)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

אנו קוראים בספר ויקרא, ונדמה לנו ששפתו היא שפת דיבורנו, ומילותיו הם מילים רגילות שבהן אנו משתמשים בחיי יום יום, ואין הדברים כן. שפת ספר ויקרא היא שונה ומיוחדת, ושפתו המיוחדת מרמזת אל סודו, אל מה שמעבר למילים, אל מה שלא ניתן לתאר במשפטים ובמילים.

המילה קָרְבָּן שגורה בפינו בשפת יום יום: פלוני הוא קרבן של החברה, חייל פלוני הוא הקרבן הפלוגתי, ועוד כיוצא באלו. המילה קָרְבָּן באה כארבעים פעמים בספר ויקרא – "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה'" (א, ב), "בְּיוֹם קָרְבָּנוֹ יֵאָכֵל… וְאִם נֶדֶר אוֹ נְדָבָה זֶבַח קָרְבָּנוֹ (ז, טו־טז), ועוד רבות. למרבה הפליאה, אותה מילה שכל כך שגורה בפינו לא הופיעה בתורה עד כה, ולאחר ספר במדבר לא תופיע שוב עד ספר יחזקאל. אפשר, אם כן, לומר שהמילה קָרְבָּן היא "המצאה" של ספר ויקרא. אך מדוע? מדוע בחר ספר ויקרא שפה חדשה?

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

לא מתנה לא־ל

בספר בראשית נקרא קרבנו של הבל "מִנְחָה" – "וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ" (בראשית ד, ד). המילה מִנְחָה משמשת כציון למתנה לרצות אדם (ראו לדוגמה בראשית לב, יד), לרוב מלך בשר ודם (ראו לדוגמה שופטים ג, טו; שמ"א י, כז), ואם כן, משמע המילה מִנְחָה – מתנה לא־ל.

ספר ויקרא שלל מכול וכול את האפשרות לתת לא־ל מתנה, והוא מצמצם את השימוש במילה מִנְחָה רק לקרבן מן הצומח. המשורר בספר תהילים מבטא את הרעיון במשפטים ארוכים (נ, ח־יג):

לֹא עַל זְבָחֶיךָ אוֹכִיחֶךָ וְעוֹלֹתֶיךָ לְנֶגְדִּי תָמִיד.

לֹא אֶקַּח מִבֵּיתְךָ פָר מִמִּכְלְאֹתֶיךָ עַתּוּדִים.

כִּי לִי כָל חַיְתוֹ יָעַר בְּהֵמוֹת בְּהַרְרֵי אָלֶף

יָדַעְתִּי כָּל עוֹף הָרִים וְזִיז שָׂדַי עִמָּדִי

אִם אֶרְעַב לֹא אֹמַר לָךְ כִּי לִי תֵבֵל וּמְלֹאָהּ.

הַאוֹכַל בְּשַׂר אַבִּירִים וְדַם עַתּוּדִים אֶשְׁתֶּה.

משפטים באותה הרוח באים בדברי נבואה פעם אחר פעם, והם מלאי פאתוס ומושכים את הלב. ספר ויקרא, לעומת זאת, שותק, ובמקום המילים הגבוהות משתמש בשפה חדשה כדי להביע בה את עולמו. אין בו מינוח משותף לנתינה לאדם ולמעשה ההקרבה, ובכך הוא מבדל מבחינה לשונית את עולם המקדש מעולמם של בשר ודם.

רבים מתארים את היחס בין עולמות הנבואה ועולם המקדש כיחס של ניגוד, שאין מגע רוחני ביניהם. אכן, ספר ויקרא אינו בוחר לדבר בשפת הפאתוס הנבואית, אך כפי שראינו עולמות הנבואה בוערים ביסוד עולמו. את תשובתו לביקורת הנבואה על הקרבנות והמקדש הוא מספק בשפה החדשה. אחת מן המילים החדשות של שפה זו היא "קָרְבָּן". גם הפועל המתייחס לקרבן – "להקריב" – בא רק בכתובים המשתמשים במילה קָרְבָּן.

ומה פשר המילה החדשה "קָרְבָּן"? האם האדם מתקרב לאלוהיו או אולי הקרבן קרב לאלוהיו? אין אני רוצה לענות על שאלה זו אלא להסתפק באמירה הברורה: השפה החדשה מנסה ליצור עולם חדש, שבו אין ה"קרבן" מהווה מתנה לא־ל! פִשרה ומובנה של המילה החדשה אינו חד משמעי, ואולי דווקא חוסר החד משמעיות הוא הוא עיקרה של השפה החדשה – שפת הסוד.

הופעת השלמים

בניגוד למילה "קָרְבָּן", שהינה ייחודית לעולמו של ספר ויקרא, ישנן מילים שאין הן ייחודיות לספר ויקרא, ואף על פי כן יש להן תפקוד ומשמעות מיוחדים בספר. המילה "שְּׁלָמִים" נזכרת גם מחוץ לספר ויקרא, אך רוב הופעותיה בתנ"ך הם בספרי ויקרא־במדבר. הצירוף הלשוני "זבח השלמים" – "וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים" (ויקרא ז, יא), בא בתנ"ך מחוץ לספרי ויקרא־במדבר רק פעם אחת. ומה פשר החידוש הלשוני הזה שמופיע לראשונה כאן?

המילה "זֶבַח" באה במקראות ככינוי לקרבן שלמים – "וַהֲבֵאתֶם שָׁמָּה עֹלֹתֵיכֶם וְזִבְחֵיכֶם" (דברים יב, ו), "עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל מִזְבְּחִי" (ישעיהו נו, ז), "עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל זִבְחֵיכֶם" (ירמיהו ז, כא). המילה שְּׁלָמִים אינה מופיעה כאמור בחלק מספרי התנ"ך. אין היא מופיעה בספרי ישעיהו וירמיהו, וגם ספר דברים כמעט אינו מזכיר מילה זו אלא רק "זֶבַח". המילה "זֶבַח" הייתה כנראה הכינוי בפי העם לזבח שאותו אוכלים גם הבעלים, וגם שימשה ככינוי כללי לקרבן.

ספר ויקרא נמנע מלהשתמש במילה זֶבַח כשם כללי לקרבן, והוא מצמצם את השימוש בה רק לקרבן שלמים שבני אדם אוכלים, וגם אז כמעט תמיד נמנע מן השימוש בה לבדה אלא הוא משתמש בצירוף "זֶבַח הַשְּׁלָמִים". נראה שהסיבה לכך היא שמכיוון שהמילה זֶבַח והפועל זב"ח משמשים גם לאכילת בני אדם, הספר רצה לבדל את שפת הקודש משפת החול והשתמש רק בצירוף "זֶבַח הַשְּׁלָמִים". המסר הגלום בצירוף זה הוא – אין זה זבח ואכילה כדרך בני אדם, אלא עניין של קודש – "זֶבַח הַשְּׁלָמִים", שפירושו כנראה הוא אכילה של שלום, בין אדם לאדם ובין אדם למקום.

אנו לא זכינו לבוא אל אוהל מועד, משכן ה', אך אנו באים בשערי מקדש ספר ויקרא שיריעותיו הן מילותיו, ואנו מבקשים ומתפללים שמילותיו של ספר ויקרא יגלו לנו את אשר מעבר למילים – "מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱ־לוֹהִים".

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    דקה אחרי דקה: כך התמוטטה כחול לבן

    הידיעה הבאה

    צפו: "גילוי שכינה וליל הסדר" שיעור לחג עם אסתי רוזנברג

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: מרים צחי

    צפו: "גילוי שכינה וליל הסדר" שיעור לחג עם אסתי רוזנברג

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD