בסיפור עלייתו לארץ של סבא שלי תמיד שאלתי שאלה אחת: מה גרם לכם לעזוב את כל מה שהכרתם ולהגיע לארץ ישראל? בגיאורגיה של בני משפחתי לא הייתה אנטישמיות, תנאי החיים היו מצוינים ואמא שלי מספרת על הבית החדש והגדול שעברו אליו ממש לפני העלייה.
סבא שלי ענה לי בסיפור. אחד מחבריו לעבודה שאל אותו, "מיכאל, למה אתה עוזב? הרי כל כך טוב לכם פה. יש לך משרה בכירה, בית חדש, למה אתם עוזבים את כל זה?". וסבא שלי ענה לו: "באמת טוב כאן, אבל ארץ ישראל היא הבית שלי. אני יהודי".
לגלות יש תפקיד
יהודים עלו לאורך השנים מרצון ומבחירה, או מתחושת מצוקה שהביאה אותם לחזור הביתה, אבל תמיד היה ברור שישראל היא הבית. "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" אומרים מיליוני יהודים בסוף ההגדה, אבל המציאות מראה שגם כשירושלים הפכה למציאות ולא נותרה בגדר חלום רוב יהודי העולם עדיין לא בישראל.

גם משה רבנו לא הצליח להוציא את רוב העם ממצרים, שהרי "חמושים עלו בני ישראל ממצרים" (שמות יג, יח), ורש"י מפרש שמדובר בחמישית, כלומר רוב העם נשאר במצרים. הזכות להיגאל לא תלויה רק בגואל. העתיד של העם היהודי לא תלוי במשה רבנו חדש, אלא בהבנת הסיפור היהודי על שלביו.
סיפור יציאת מצרים הוא סיפור מכונן. בבסיס הסיפור נמצאת ההבנה שלגלות יש תפקיד בדרך לעיצוב דמותנו. לא לחינם הגואל עצמו הוא נסיך מצרי, בן מאומץ לבת פרעה, שעובר טרנספורמציה זהותית של שלושה שלבים: מצרי, מדייני וישראלי.
הרב אורי שרקי, בעקבות הרב יהודה אשכנזי – מניטו, כתב ספר בשם "גאל ישראל" על דמותו של משה רבנו כמשקפת את שלבי מעברי הזהות של עם ישראל, מעבר מגלות לעבריות וישראליות.
לגלות יש תפקיד. לעם ישראל יש משימה בינלאומית, אוניברסלית. כדי שהמשימה הזאת תתממש הגלות פיזרה אותנו לכל קצווי תבל על מנת שנדע לדבר בשפת העולם. יהודי העולם, היום יותר מתמיד, צריכים להתחבר לסיפור היהודי הגדול הזה. ככל שמדינת ישראל תדע לשים במרכז את הערבות שלנו לאחינו היהודים בעולם נוכל כולנו לחבר אותם לסיפור הישראלי המופלא שכולנו חלק ממנו.
הרב יונתן זקס מסביר בספרו "לרפא עולם שבור" שאת הייעוד האמיתי שלנו כאומה אפשר להגשים במקום אחד, בארץ ישראל. היהדות איננה דת לפרטים ואפילו לא לקהילות. בבסיס יציאת מצרים לא עומדת רק גאולתו של הפרט ויציאתו מבית עבדים, אלא הפיכתנו לאומה. מסלול הטירונות היהודי במדבר ממחיש שנדרשת הכשרה להפיכת עם ישראל לעם, במשך ארבעים שנה.
אבל ההפיכה לאומה אינה המטרה הסופית, אלא יצירת אומה שמשפיעה על האנושות כולה. "ונברכו בך כל משפחות האדמה", זו ברכת השם לאברהם. הלאומי אינו המטרה הסופית, כי אם האוניברסלי.
להעניק להם את זכות הבחירה
יהדות העולם מונה כ־8 מיליון יהודים. יהודי ארץ ישראל – 6.7 מיליון. המספרים מדברים. רוב יהודי העולם נמצאים מחוץ למדינת ישראל. הבחירה לעזוב הכול ולחזור הביתה דורשת הכשרה והכנה זהותית. זה תפקידו המרכזי של משרד התפוצות בעיניי: להעניק לכל יהודי את חלקו בסיפור, להעמיק את הזהות לא רק ברובד הפרטי של שבת וכשרות אלא ברובד הלאומי, להבין את הסיפור הציוני ואת התגשמות חזון הנביאים בתקומת ישראל בארצו לפני 71 שנים, לפנות לכל קהילה וקהילה ולבקש שתהיה חלק מהסיפור. לא להדיר ולא לומר אמירות בנוסח 'בגלל שלא עליתם אתם לא חלק מאיתנו', אלא להבין שאי אפשר לעשות קפיצה בלי להיות מחובר.
משרד התפוצות מוביל פרויקטים רבים שבמרכזם עיצוב הזהות היהודית וחיבור לישראל. הפעילות שלנו בקמפוסים ברחבי העולם עוברת דרך תוכניות עומק של לפחות עשרה מפגשים, שדרכם לומדים לימודי עומק של הזהות היהודית. פרויקט נוסף הוא פרויקט "מומנטום" שמכונה "תגלית לאימהות". אלו נשים שמגיעות לישראל כדי לעבור מסע סביב המשפחה היהודית והחינוך היהודי. הפרויקטים הללו מגיעים ליהודים שאינם חלק ממעגלי הקהילה המסורתית ובכך הם מרחיבים את ההשפעה על כל הסביבה הקרובה.

משימת הכשרת הלבבות צריכה להיבחן מתוך הכרת המציאות. לצערנו היום רק חמישה אחוזים מהיהודים בארה"ב שולחים את הילדים לחינוך יהודי. ישנם שבעים אחוזי התבוללות בארה"ב וצרפת בקרב קהילות שאינן אורתודוקסיות. האחריות שלנו היא להעניק להם את זכות הבחירה. ללא ידע בסיסי והיכרות עם הסיפור העמוק שלנו, אי אפשר למנוע התבוללות או לקוות שהקשר לישראל יישמר, ובוודאי לא לצפות לקסם שיביא אותם לארץ.
תפקידנו לראות את עצמנו כאחראים לגורלם של היהודים כולם, ולפתח תוכניות שיעמיקו את הקשר. "מסע" ו"תגלית" כבר מביאות לכאן מעל 60 אלף צעירים בשנה, אבל את הקיים יש להרחיב, בוודאי עכשיו, כשנדרש מאיתנו למצוא תחליף ראוי בעידן של הגבלת התנועה בעולם.
אנחנו הבאנו את שיח הזכויות
המילים הללו נכתבות בימי הקורונה. אי אפשר להתעלם מכך שאלה ימים של טלטלה עולמית אדירה שתוביל לחיפוש משמעות עמוקה. העולם עצר מלכת. שידוד המערכות ששיבש את חיי המצרים בעשר המכות נעשה עכשיו בעזרת נגיף קטן.
כולם מבינים, דתיים וחילונים, שמשהו עומד להשתנות. בתוך הרגע הזה של שינויים צפויים, אנחנו כמדינה שרואה עצמה בחוד החנית של המדע והטכנולוגיה צריכים לזכור גם את תפקידנו הרוחני כמשחררי העבדים הראשונים בעולם. אנו צריכים להתאחד יחד עם כל הקהילות בעולם כדי לשפוך משמעות ליום השבתון הגדול הזה שהעולם נמצא בתוכו.
העם היהודי הביא לעולם את שיח זכויות האדם הרבה לפני המהפכה הצרפתית או החוקה האמריקאית. העולם היום צמא למשמעות, לעיצוב מחודש של סיפור האנושות. הטכנולוגיה לא יכולה להחליף את הסיפור האנושי שמחפש את ה"לשם מה", וזאת בלי ספק משימה משותפת לנו ולאחינו היהודים בכל רחבי העולם. לפתח שיח של תוכן עמוק סביב סוגיות שנוגעות למצוקות האדם המודרני, לאתגרים של עולם אינדיבידואליסטי מנוכר, לערבות ההדדית שבולטת כל כך בימים שבהם כל תנועה שלנו משפיעה על הזולת.