שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת אמור: מקדש האדם היחיד

עיון בפרשת המועדות, ובכלל בחלקו השני של ספר ויקרא, מגלה שהשבת שבה ומופיעה פעם אחר פעם. מה תפקידה בספר ויקרא?

מאת  אביה הכהן
י״ב באייר ה׳תש״פ (06/05/2020 09:23)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

פרשת המועדות, הבאה בפרשת אמור, פותחת במצוות שבת: "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן" (ויקרא כג, ג), והיא ממשיכה ומצווה על רשימת החגים "אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ" (שם, ד). המילה שבת באה בהטיות שונות לאורך הפרשה – "יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן… שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם… בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן". הפתיחה בשבת והזכרת המילה "שבת" גם בהקשר למועדים מלמדת ששורש אחד למועדים ולשבתות – "אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ". גם השבת וגם המועדים נקראים מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ. לפיכך, אפשר לראות את הפרשה כולה כעין הרחבה של קדושת השבת אל ימים נוספים לאורך השנה.

מערכות של שבע

רמזים לשבת באים לאורך פרשת המועדות שבפרשתנו:
– חג השבועות בא לאחר שבע שבתות של עבודת הקציר והוא מעין שבת סיום חגיגית של עבודת הקציר.
– חגי תשרי מתפרשים בישראל כחגי ראשית השנה, אך כבר הרמב"ן הקשה בדרשה לראש השנה:

"בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ" – ובתחלה יש עלינו לפרש מה שאומר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, כי יכול השואל להקשות לנו היאך זה חודש השביעי והלא כל ישראל קורין אותו ראש השנה, ומפי עוללים ויונקים ראש השנה שמו?!

ובלשוננו: כיצד החודש השביעי הוא ההתחלה? לא נוכל למצות כאן סוגיה זו, ורק נאמר שניתן לראות את חגי תשרי במבט אחר. החודש השביעי שבו יש ריבוי חגים הרי הוא מעין חודש השבת של השנה. וכך דורש המדרש בויקרא רבה את חגי החודש השביעי:

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

כל השביעין חביבין… בשנים שביעי חביב, שנאמר "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ" (שמות כג, יא). בשמיטין שביעי חביב, שנאמר "וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים" (ויקרא כה, י). בימים שביעי חביב, שנאמר "וַיְבָרֶךְ אֱלוֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי" (בראשית ב, ג). בחדשים שביעי חביב, שנאמר "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ" (ויקרא כג, כד; ויקרא רבה יט).

ואמנם, ענייני השבת חוזרים פעם אחר פעם לכל אורך החלק השני של ספר ויקרא. בפרק יט מצוות שבת חוזרת פעמיים – "וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם… אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ". השבת מהווה יסוד לפרשת "בהר" והמילה המנחה של הפרשה היא שבת: "וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'… וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'… שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ. וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם… וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְךָ יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה" (כה, ב־ט).

השמיטה היא שבת השנים, והיובל שבא לאחר שבע שמיטות הוא שבת רבתי של מערכות השנים. השאלה היא מה עניינה של שבת שחוזרת וחורזת את חלקו השני של ספר ויקרא?

סיכום כפול

הפסוק החותם את חלק ההלכה של ספר ויקרא, לפני הברכות והקללות, הוא:

אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ אֲנִי ה' (כו, ב).

לפסוק זה שני חלקים – שבת ומקדש. פסוק זה איננו רק הפסוק האחרון ברשימת המצוות של ספר ויקרא, אלא הוא גם פסגתו של הספר והוא אוצר את סודו של ספר ויקרא.

שני חלקים לספר ויקרא – החלק הראשון עוסק במקדש, קרבנות וכוהנים, והחלק השני עוסק בקדושת כל העם: "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" (יט, ב). כשאנו קוראים את החלק הראשון של הספר העוסק במקדש ובעבודת הכוהנים מיד הלב זועק – ומדוע לא יזכה כל אדם להיכנס לפניי ולפנים?

בא החלק השני של הספר ובונה מקדש שבו כל אדם מישראל יוכל להיכנס אל הקודש, ובו כל אדם מישראל הוא ככהן גדול הנכנס אל מקדשו – מקדש הזמן, השבת. מקדש זה קיים בכל מקום, וכל אדם יכול להיכנס אליו. לכן השבת שבה וחוזרת בחלקו השני של ספר ויקרא – במועדות ובפרשת בהר. השבת היא מימוש הקדושה של המשכן במרחב האישי של האדם.

ואכן, הפסוק "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" הוא מעין כותרת לחלק השני של ספר ויקרא, וקריאתו היא שלכל עדת ישראל יש חלק בקדושה, ולכל אחד מישראל יש מקדש. המילים "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" מזכירות את הציווי לכוהנים – "קְדֹשִׁים יִהְיוּ לֵאלוֹהֵיהֶם" (כא, ו). כשיהודי שומר שבת, הרי הוא ככוהן הנכנס למקדשו, ומקדשו הוא בביתו ובכל מקום שבו הוא נמצא. הפסוק האחרון לפני הברכה והקללה מסכם אפוא את שני חלקי הספר: "אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ" – מקדש לכל העם; "וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ" – מקדש הכוהנים.

גם המילים "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן" מהוות סיכום לשני חלקי הספר. מילים אלו באות בספר ויקרא גם ביחס לשבת וגם ביחס ליום הכיפורים. יום הכיפורים הוא פסגתו של החלק הראשון של ספר ויקרא, הוא היום היחיד בשנה שבו נכנס הכהן הגדול לפני ולפנים. פרשת יום הכיפורים (ויקרא טז) היא גם סופו של החלק הראשון וגם פסגתו. סופו של החלק השני של ספר ויקרא הוא פרשת "בהר" ושיאה הוא שנת היובל, שמתחילה ביום הכיפורים. ביום זה כל אדם מישראל הוא ככהן גדול וכל איש מישראל חוזר לאדמתו, למשפחתו, למקדשו.

ואכן, כך כתב ר' צדוק הכהן מלובלין בדרשתו לפרשתנו (פרי צדיק, פרשת אמור):

ובשבת פריסת סוכת שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ועל ירושלים, שבכל מקום שיש ישראל יש בו קדושת ירושלים וקדושת המקדש סוכת שלום. דמשחרב בית המקדש אין להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד (ברכות ח, א), ובשבת כל אחד מישראל בארבע אמות של הלכה שמקיים כל היום מצות שמירת שבת בשביתת המלאכה והוא ארבע אמות של הלכה שמקיים הדבר הלכה. ואצלו השראת הקדושה כמו במקדש בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם (ויקרא כג, ג).

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הלוחמים היהודים בנאצים ששקעו בתהום השכחה הלאומית

    הידיעה הבאה

    "מי שכופר בחופש הבחירה, כופר בכל התורה כולה"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    "מי שכופר בחופש הבחירה, כופר בכל התורה כולה"

    "מי שכופר בחופש הבחירה, כופר בכל התורה כולה"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD