שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום ראשון, אפריל 27, 2025 | כ״ט בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

השמרנות מגנה על היהדות מפני פונדמנטליזם

השמרנות הדתית חשובה משום שהיא מתנגדת לפונדמטליזם דתי, האוחז בחזון משיחי מהפכני, וכן לג'יהד הליברלי שמשתולל בעולם. תגובה לגיא אלאלוף וביקורתו על תנועת השמרנות הדתית

מאת  אליהו לוי
כ״ה בסיון ה׳תש״פ (17/06/2020 13:41)
צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90

כנס השמרנות של קרן תקווה. צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

במאמרו "כשהמצוין נלחם בטוב" (גליון פרשת בהעלותך), העלה הרב גיא אלאלוף ביקורת על ההתעניינות של אנשים דתיים בהגות השמרנית. טענתו הייתה כי יש הבדל עקרוני בין שמרנות ליהדות. השמרנות מתחשבת במציאות ו"אמונה על שמירת הסדר החברתי הקיים וטיפוחו", זאת בעוד "התפיסה היהודית גורסת כי יש אמת מוסרית מוחלטת", וגם אם ההלכה אינה נראית כזו, אין זה אלא האופי הגלותי שלה. "בגלות, ידעה [היהדות] היטב למצוא פתרונות פרקטיים למציאות המשתנה… [אבל] היהדות בתפיסתה האידיאלית, כאשר היא באה לידי ביטוי באומה ריבונית בארצה, היא בעלת מאפיינים רדיקליים של תיקון דתי וחברתי". לדבריו, היהדות "האידיאלית" היא אבסולוטית ואינה מתחשבת בתנאי הזמן, בעוד השמרנות בעלת זיקה מסוימת לרלטיביזם, בכך שהאמת המוסרית שלה מתחשבת בתנאי המקום והזמן.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– פטרונות כלפי החרדים לא תסייע בשילובם בחברה

– מהפכת הרעבים: תושבי סוריה דורשים שינוי
– מצב סחיטה: כחול לבן צריכה להתייצב נגד נתניהו

המחאה כנגד הזיווג בין דת לשמרנות אינה מגיעה רק מימין. מגזין השמאל הרדיקלי, "הזמן הזה", פרסם לאחרונה ביקורת מקיפה כנגד פעילות הגוף השמרני "קרן תקווה" (גילוי נאות, אני עובד שלה). הכותב, אסף שגיב, טען כי מדובר בגוף בעל השקפת עולם אורתודוקסית, וככזה הוא אינו יכול להיות שמרני. אורתודוקסיה, הוא אמר, שונה מהותית משמרנות: "אורתודוקסיה ('דעה נכונה', ביוונית) משמעה אמונה בקיומן של אמיתות מוחלטות, נצחיות ואוניברסליות… ההשקפה השמרנית ספקנית יותר מבחינה אפיסטמולוגית, ומעדיפה לעגן את ההגנה על הסדר הפוליטי, החברתי והתרבותי – ואפילו על הדת – בשיקולים מעשיים". אלאלוף ושגיב מסכימים אפוא על אפיון הצדדים: דת משמעה אמונה באמיתות נצחיות ובלתי תלויות במקום ובזמן, ואילו שמרנות משמעה התחשבות ספקנית באדם ובתנאיו המקומיים. המסקנה של שניהם היא כי דתיים אמיתיים אינם יכולים להיות שמרנים.

צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90
כנס השמרנות של קרן תקווה. צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90

התנגדות נוספת לחיבור בין שמרנות ודתיות, שעליה מסכימים שגיב ואלאלוף, נובעת מהניגוד המהותי, לדעתם, שבין אורתודוקסיה לפוסט־מודרניזם, והקרבה בין השמרנות לאחרונה. השמרנות, כותב שגיב, "נגועה בספקנות, פרטיקולריסטית מדי מבחינה תרבותית ומוסרית וקרובה ברוחה לפוסטמודרניזם השנוא [על האורתודוקסים]". אלאלוף חותם על כך בשתי ידיים, ומשום כך הוא מזהיר מפני הסתנוורות מאורה של ההגות השמרנית. השמרנות עלולה "להחזיר את החלומות הגדולים שלנו על תיקון עולם במלכות ש־די למקום שבו היו קבורים שנים רבות לאורך הגלות, עמוק עמוק בבוידעם של התודעה הקולקטיבית שלנו כאומה בעלת ייעוד יחיד ומיוחד".

אלאלוף לא מפרט מהם אותם "חלומות גדולים", אבל מבקר אחר של הנהייה הדתית אחר השמרנות, מוטי קרפל, כתב מפורשות יותר מה חסר לו בהגות השמרנית. בטור ביקורת במקור ראשון ("שמרנים, היזהרו מחיקויים", י"ד באייר תשע"ט) לאחר כנס השמרנות של "קרן תקווה" כתב כך:

עם ישראל זקוק למהפכה אמונית, לא לשמרנות לאומית או דתית; לשיבה בתשובה קדימה, לא לחזרה לאחור; למהפכה תרבותית אמונית ישראלית שתהיה בהמשך גם בשורה ומקור השראה לעולם כולו. זו המשימה שלנו בדורות התחייה, וזה בדיוק גם מה שמצפה מאיתנו העולם הרחב, גם אם הוא עצמו לא מודע לכך. "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".

המוטיב של ההבחנה בין תורה גלותית לתורה גאולית נמצא גם כאן. השמרנות שקועה בעבר, והיא מתאימה לתורת הגלות. אבל אנחנו, היהודים האמיתיים והאותנטיים החיים בדור התחייה, איננו זקוקים לתורת הגלות, אלא מוכנים ל"מהפכה תרבותית" שתביא לעם ישראל ולעולם כולו תורה חדשה.

סכנת האידיאליזם המנותק

אני חלוק על כותבים אלו, וסבור כי לא רק שאין סתירה בין יהדות מסורתית ושמרנות, אלא שהיהדות המסורתית זקוקה להגות השמרנית כדי לשגשג ולהתפתח. הטעות היסודית של כותבים אלו הינה בזיהוי של האורתודוקסיה. בניגוד למה שחושב שגיב, ולהצעות אלאלוף וקרפל, רוב הדתיים שמרניים בתפיסתם, או כפי שאלאלוף כינה זאת – "גלותיים". לאורתודוקסיה בגרסה שהם מציגים אותה יש שם אחר, קוראים לה "פונדמנטליזם".

ההבחנה בין הדת "האמיתית" והדת "המסורתית" או "הגלותית", לצד האמונה כי הדת המקורית נושאת בתוכה את האמת הטהורה והנצחית, הן שני המאפיינים המבדילים את הפונדמנטליסט מהאדם האורתודוקסי, כפי שכותבים חוקרי הפונדמנטליזם – עמנואל סיון, גבריאל אלמונד וסקוט אפלבי – בספרם "קנאות דתית מודרנית":

הפונדמנטליסטים טוענים כי הם דבקים באורתודוקסיה (האמונה הנכונה) או בהתנהגות הנכונה (אורתופרקסיס) וכי הם מגינים על מסורות דתיות ועל דרכי החיים המסורתיות. הם עושים זאת באמצעות יצירת מערכות יחסים חדשות, ניסוח אידיאולוגיות חדשות ואימוץ תהליכים ומבנים חדשים. כמה מן המערכות, המבנים, האידיאולוגיות והתהליכים הללו מצטיירים כהפרה בוטה של האמונות ההיסטוריות הנוגעות לאורח פרשנותם ולדרך התנהגותם של דורות קודמים ולמנהגם של שמרנים או אורתודוקסים בני ימינו.

היהודים המסורתיים הרגילים, שמקשיבים למוסר אביהם וחרדים שלא ליטוש את תורת אמם, אינם מספיק טובים עבור הפונדמנטליסטים. יהודים אלו דבקים בתורה בכל ליבם ושומרים עליה מכל משמר, אולם התודעה שמכוונת אותם היא תודעה מסורתית, כזו שמזהה את האמת עם מסורת הדורות, על כל השינויים והתיקונים שהתרחשו במרוצתם. היא אינה שואפת לאיזו אמת אבסולוטית ונצחית, שמאפשרת לבצע דילוגים היסטוריים, מייתרת את הצורך "למצוא פתרונות פרקטיים למציאות המשתנה", ונכונה לוותר על כמה שלבים בשרשרת המסורתית.

הסיבה הראשונה שעבורה חשוב לטפח אפוא את הזיקה של היהדות להגות השמרנית היא כדי להינצל מנזקי הפונדמנטליזם. השמרנות אינה רק אויבתו של הליברליזם, אלא גם של הפונדמנטליזם. הפונדמנטליזם הדתי מאמין כי איננו צריכים את המסורת. איננו צריכים את העבר, אלא אנו יכולים לכונן "תודעה אמונית חדשה", כלשונו של קרפל, שלפיה אין צורך לכבד את הסמכות הרבנית הישנה ואת התבונה האצורה בה. אנו יכולים להיות מהפכנים, ולהכריז שהעם כולו עובד אלילים, והוא אינו מבין את הבשורה הגאולית שלנו. כך, גם אם כל גדולי הרבנים מזהירים מפני עלייה להר הבית, ניתן לבטל את דעתם בהינף יד. הם הרי שמרנים שאינם מבינים את בשורת החידוש האמונית של אנשי החזון האמיתיים.

הפונדמנטליזם הדתי, המנתק את עצמו מן המסורת ומוכן להציע פרשנות חדשה של המקורות ללא הכרה בסמכות הדורות, מסוכן לא פחות – ובמידה מסוימת אף יותר – מהחילון. הסכנה של הפונדמנטליזם אינה רק האלימות המתגלה בשוליו, אלא האיום שלו על הרס המסורת הדתית. הסיבה שהמסורת היהודית אינה מצליחה להוות מגדלור לעם היהודי בארצו אינה החילון, "הפרוגרסיבים" או "הפוסט־מודרניסטים", אלא הפונדמנטליזם. כאשר הדתיות מנסה להפוך עצמה לרלוונטית על ידי חזון משיחי מהפכני, היא מרתיעה כל אדם בעל חוש מסורתי. כאשר אדם מכנה את עצמו "דתי שמרן", הוא מבטא בכך אפוא חיבור למסורת הדורות ולרוחה השקולה והמציאותית וזהירות מפני פונדמנטליזם דתי המקדם אידיאליזם מנותק.

סיבה נוספת שעבורה העולם הדתי צריך את השמרנות היא כדי לשמור על עצמו מפני הדתיות הליברלית. כיום, אם אני אומר על עצמי שאני דתי איני מסגיר בזאת את עמדותיי לגבי אופן שמירת המסורת ומשמעותה. אני יכול להיות "דתי ליבוביציאני" המאמין כי אין לתורה דבר עם המוסר והחיים והיא רק אוסף חוקים חסרי טעם הדורשים ציות. אני יכול להיות גם "מאמין כ", כהגדרתו המצוינת של משה הלברטל. אדם זה מאמין בתורה כשהוא יושב בבית הכנסת בשבת בבוקר, בשעה שהוא מופיע "כאדם דתי". אולם כאשר הוא הולך לאוניברסיטה בראשון בבוקר, הוא מופיע "כאדם נאור" המקבל מפי השכל הטהור את ערכי הליברליזם.

במילים אחרות, כאשר אני מזהה את עצמי בתור "דתי", איני אומר דבר כמעט על השקפותיי הפוליטיות והמוסריות. אנשים דתיים יכולים להחזיק בו זמנית בהשקפות פוליטיות ומוסריות ליברליות. בניגוד לשגיב, איני רואה בעצמי בר סמכא להכריע מהי בדיוק האורתודוקסיה הטהורה כדי לומר שדתי ליברלי אינו דתי אמיתי. בעולמנו יש רבים וטובים שמגדירים עצמם כדתיים ליברלים, ואין לי כל צורך להמעיט מדתיותם. המחלוקת שלי איתם היא ערכית ופוליטית, ולכן אעדיף לנסחה במונחים פוליטיים, ולא לנסות להוקיע אותם מתוך המחנה הדתי.

זו סיבה נוספת להוסיף את שם התואר שמרן לזהות הדתית, לומר שאיני ליברל. בכך אכן ישנה זיקה עמוקה בין השמרנות לפוסט־מודרניזם – שניהם מתנגדים לג'יהאד הליברלי. הליברליזם, כמו הפונדמנטליזם, הוא אידיאולוגיה המאמינה באמיתות אוניברסליות אחידות ונצחיות, שאינן תלוייות מקום וזמן. מתוך כך, הליברליזם מצליח להתעלם מהבדלים בין תרבויות, מהיררכיות וממחויבויות פרטיקולריות. השמרנות כופרת בכך, וסבורה כי יש חשיבות עמוקה להבדלים ולהיררכיות, ושראוי לשמור עליהם. יש הבדלים בין קודש לחול, בין גבר לאישה, בין רב לתלמיד, בין הורה לילד, ובין ישראל לעמים.

כשאני מכנה את עצמי "דתי שמרן", אני מביע תמיכה בדתיות מסורתית, המגינה לדוגמה על הפרדה בבית הכנסת ועל מוסד הנישואים; אני אומר כי הדתיות שלי היא דתיות תרבותית, הסבורה כי התורה היא הווי חיים שלם, ולא ספר חוקים יבש; אני מלמד כי יש בי כבוד עמוק לסמכות: לרבנים, להלכה המסורתית ולחכמת הדורות.

חסרה הגות פוליטית יהודית

התנגדות מכיוון אחר לדתיות השמרנית מוצאת קושי ב"ייבוא" של הוגים זרים לתוך העולם היהודי. מדוע עלינו לשאוב את ההשראה לעקרונות הפוליטיים שלנו דווקא מהוגים גויים? האם חסרים לנו מקורות יהודיים ללמוד מהם משנה פוליטית? התשובה הפשוטה לכך היא: כן. חסרה לנו הגות פוליטית יהודית. את האינטואיציה יש לנו, והסנטימנט השמרני טבוע עמוק במסורת שלנו, אבל בית המדרש היהודי סובל ממחסור חמור במחשבה פוליטית. ניתן כמובן לתמוך את החכמה השמרנית במקורות יהודיים רבים, אולם בשורה התחתונה יש להודות כי אין לנו בבית המדרש המסורתי הגות פוליטית.

הסיבה לכך נעוצה במילה אחת – גלות. בכך אני מסכים עם הרב אלאלוף, שהתורה הגלותית אינה מספיקה עבור החיים בארץ. ההגות החברתית היהודית התרחבה רק לממדים שתנאי החיים של הגלות אפשרו לה – חיי קהילה ומשפחה, ללא ריבונות עצמאית. המציאות הגלותית לימדה אותנו כיצד לחיות בתור מיעוט, אולם למרבה הצער, אין לנו מסורת המורה לנו כיצד להתנהל בתור ריבון.

הגות העמים עוזרת לנו להתגבר על הפער הזה. אדמונד ברק וראסל קירק לא הופכים להיות מורי דרכנו. יש לנו גדולים משלנו ומסורת משלנו לדלות מתוכה אורחות חיים. אולם הוגים אלו עוזרים לנו לברר את הרעיונות שלנו, ולנסח מתוכם הגות המתאימה לצרכינו.

נקודה נוספת שבה אני מסכים עם הרב אלאלוף היא שעלינו להיות זהירים כאשר אנו מייבאים לעולם היהודי רעיונות זרים. אסור לנו לקבל בתמימות כל רעיון רק בגלל שהוא נושא את התגית "שמרנות". חשיבה ביקורתית היא תכונה חשובה גם כאשר מדובר ברעיונות שמקורם הוא המסורת שלנו, וקל וחומר כאשר מישהו מביא אלינו רעיון חדש ולא מוכר. אולם עם כל הצורך בביקורתיות, עלינו להכיר בכך שהחלופה להגות השמרנית אינה המהר"ל מפראג (כפי שהציע קרפל).

בישיבות לא לומדים כיצד לנהל מדינה. זו עובדה מצערת, אבל זהו המצב. המקום שבו לומדים זאת הוא באוניברסיטאות. אם לא נלמד את ברק וקירק, הרי שבדרך זו או אחרת נהיה נידונים לקבל תורה מקאנט, רוסו ורולס. ההגות הליברלית, המציבה את עצמה באופן מוצהר בתור אלטרנטיבה למסורת, כל מסורת שהיא, תהפוך להיות מורת דרכנו בסוגיות ניהול מדינה. בשבילם, בשביל כל אותם צעירים מצוינים שרוצים לתרום לעמם ולארצם ולומדים לעשות זאת באוניברסיטאות, חשוב לנו להכניס לארון הספרים שלנו גם את ההגות השמרנית. כדי לומר להם: כדי לנהל מדינה מודרנית, אינכם חייבים לבוז למסורת שלכם. אפשר לעשות זאת אחרת.

תגיות: דתייםמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    בניגוד להחלטת ממשלה: האם המשרד להגנת הסביבה יוצא מירושלים?

    הידיעה הבאה

    הפילוסופיה של רבי עקיבא

    כתבות קשורות

    פרשת השבוע מלמדת אותנו שלא הכול כתוב בתורה

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    25-04-2025

    בחירתו של אהרן לשרוף את שעיר החטאת נראית במבט ראשון כהמשך החטא של בניו. אך בפועל היא מלמדת אותנו על...

    שידור ישיר מירושלים: הילולת הרשב"י בציון שמעון הצדיק | ל"ג בעומר תשפ"ד 2024

    עשה ולא תעשה: חייבים להכיר גם את המגבלות על החופש

    פרופ׳ הרב יהודה ברנדס
    25-04-2025

    התורה מחייבת, לצד החרות וקדושת העשייה, להכיר היטב גם את את הערך של ההימנעות ואת מרחב הקדושה שהיא מחוללת

    הנחיל לתלמידיו גאווה ספרדית במורשת ובדרך הלימוד, שלא להתבטל בפני אחרים. הרב מאזוז. צילום: פלאש 90

    בבקיאות, בחריפות ובעמדות הציוניות: הרב מאזוז היה יחיד בדורו

    הרב חיים אמסלם
    25-04-2025

    מורי הרב מאיר מאזוז הלך בדרכם של חכמי ספרד, שהיו בקיאים במקרא ובתלמוד אך גם במתמטיקה ובדקדוק ואף בשירת זמננו....

    הידיעה הבאה
    מי כאן הלל: המסר האמיתי מאחורי הסיפור הידוע

    הפילוסופיה של רבי עקיבא

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    צילום: AFP

    משחקת על זמן: איראן מסתתרת מאחורי מסך עשן – בדרך לנשק גרעיני

    27/04/2025
    יקליק כבודו: חגיגה בסנוקר – גרסת הטיקטוק

    יקליק כבודו: חגיגה בסנוקר – גרסת הטיקטוק

    27/04/2025
    גלי בהרב־מיארה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

    היועמ"שית: "אין אכיפה בררנית". רוטמן: "בדיחה"

    27/04/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD