
"למה לנו כל הוותיקן הזה?", נוהג האפיפיור פרנציסקוס לשאול לאחרונה את עצמו ואת הסובבים אותו. "כמה דם נשפך בשם הנצרות בכל השנים האלו? וכמה שחיתות פשתה כאן כביכול למען הקדושה? נחלת פטרוס הקדוש זה נחמד, מדינת האפיפיור זה אחלה, אבל לשם מה דרושה לנצרות נחלה משלה?
עם כל המטען ההיסטורי המכביד וחוסר הרלוונטיות הנוכחי, אין עוד מקום לקיום עצמאי של קריית הוותיקן. פעם הייתה לכך משמעות, כשהאפיפיור שלט מהמקום הזה ביד רמה וזרועו משלה באירופה כולה. לא עוד. אדם צריך להכיר את מקומו, וגם דת ולאום צריכים להכיר את מקומם.

כל האוצרות השדודים במרתפי הוותיקן שווים בוודאי מיליארדים רבים. עדיף לפייס בהם את העמים שנפלו קרבן לרדיפות הנצרות במקום להמשיך לבנות היכלות לתרבות שאבד עליה הכלח. לכל היותר אפשר להפוך את המקום הזה למוזיאון, אבל בכל מקרה אסור שחיילי הוותיקן ימשלו שם. לא ולא.
איננו זקוקים עוד להשיב את הגלגל לאחור, לדמיין מציאות של שליטה נוצרית, מציאות שלא תתרחש עוד לעולם. אין טעם".

"מי צריך את כל הוותיקן הזה?", תהה הדלאי לאמה הגולה טנזין גיאטסו. "למה לעורר את הדוב הסיני מרבצו? הרי הסינים רואים בדרישות הריבונות של העם הטיבטי משום סדין אדום, אז מה נרוויח מהנצחת האלימות בין העמים? לבודהה, ככלות הכול, לא ממש אכפת אם ישלטו בהיכלי טיבט סינים או טיבטים, ובכלל – כל פולחן האלילים הזה שייך לעבר, וגם ריבונות היא סוג של פולחן אלילי.

"ממשלת סין מחרימה אותי ומי שמחזיק בכתביי או בצילומיי בסין מסתכן בעונש מוות, אז לשם מה דרושה לנו המתיחות הזאת? למה חשובה כל כך השאלה האם אשכון בטיבט או בהודו, כפי שאני כיום? מדוע להתעקש דווקא על מה שמעבר להישג ידינו ושבהכרח יעלה בדם רב? מדוע אנו זקוקים לעגל הריבונות המפוטם הזה?
"לא, אין לנו עוד צורך בטיבט. ייהנו הסינים מההימלאיה. ואולי הפסגות העצומות יעוררו בליבם את הענווה הרדומה".

"למי בכלל דרוש כל הוותיקן הזה?", הטיח בכעס מוחמד בן סלמאן אאל־סעוד, הרוח החיה בשלטון הסעודי, וכיוון דבריו למכה. "כמה מלחמות נוהלו בשם העיר הזאת? כמה צער נגרם? כמה חיי אדם אבדו? היום, בעידן הטכנולוגי, אין עוד משמעות לשטח מסוים. נשאיר את הכבוד להיסטוריה במקומו ונפנה פנינו אל העתיד.
אין לא־ללה צורך בשטח הזה כלל. בני אדם רתמו את הדת לצורך הצדקת שאיפות ההתפשטות הטריטוריאליות שלהם, אבל אם נודה על האמת, מכה לא מעניקה לנו דבר שאין לנו בלעדיה. היא לא תהפוך אותנו למאמינים יותר, למוסלמים טובים יותר.
איננו זקוקים למדנים נוספים ולסיבות למריבות מעבר לאלו שכבר יש לנו. אנחנו מסוגלים בהחלט להסתדר בלעדיה ומוטב לנו כך".
