שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת תולדות: הרבה יותר ממאבק רגיל

ברכת יצחק ליעקב מלמדת שלפנינו לא מאבק רגיל בין אחים אלא מלחמת קיום בין עמים. הבנה זו מסבירה את מעשי המרמה שאנו פוגשים לאורך ספר בראשית

מאת  יפה גיסר , אבי גיסר
ב׳ בכסלו ה׳תשפ״א (18/11/2020 12:56)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ (בראשית כז, כט)

המתבונן במילים אלו יבחין מיד שזו אינה לשון שבה בני אדם רגילים מברכים את בניהם. שום אב אינו מברך את בנו בשליטה על עמים אחרים, ושום אם לא תשעבד את בנה האחד להיות עבד לאחיו. ואמנם, אם לעיתים אנו מפרשים את סיפורי בראשית כסיפורי משפחה עם יחסי גומלין טבעיים כמו עימות בין אחים, מתחים של זוגיות, קשרי הורים וילדים ועוד – פסוקים אלה לא מותירים לנו ברירה אלא להבין שמראשית הדרך אנו מצויים במאבק בין מעצמות, במתח גיאופוליטי על שליטה ואזורי השפעה. יש כאן "מלחמה קרה", ולעיתים חמה ולוהטת, על שליטה ועל טריטוריה והשפעה עולמית.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– לקראת הכרעה בהאג: יום עיון בכנסת על התביעה נגד ישראל
– שם יעבור גבולנו: סיפורו של קיבוץ רמת רחל
– מתי מורידים מסכות? ארבע שאלות על שני חיסונים

כבר בחודשי ההיריון ניתנה ההגדרה הלאומית למלחמת הנצח הזו: "וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (כה, כג). וכדברי רש"י, המסתמך על דברי חז"ל:

גויים – אלו אנטונינוס ורבי; לאומים – אין לאום אלא מלכות; ממעייך יפרדו – זה לרשעו וזה לתומו; לאום מלאום יאמץ – לא ישתוו בגדולה, כשזה קם זה נופל… לא נתמלאה צור אלא מחורבנה של ירושלים.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

הנה כי כן, לפנינו כל תולדות ישראל והאומות עד אחרית הימים בפסוק אחד. ופרשנות זו אינה דרשנות או הוצאת דבר מפשוטו. להיפך, חוקי הלאום והלכות מלכים ומלחמותיהם הם עומק פשוטם של כתובים אלה.

המטרה והאמצעים

עשו ויעקב, המפותלים והנאבקים כבר בצאתם מרחם אימם ועד יומם האחרון, מסייעים לנו להבין אל נכון את כל מאבקי הצמדים בספר בראשית – את קין והבל ואת ישמעאל ויצחק, את רחל ולאה ואת יוסף ואחיו, את בית יוסף ובית יהודה.

מסכת המאבקים הזו עושה שימוש בלתי פוסק בתחבולות ובמעשי מרמה, והיא מאפיינת את הספר כולו מכאן ועד סופו. יעקב נוטל את הברכה במרמה, לבן מתעמת עימו במרמה, בני יעקב יתנהלו מול שכם במרמה, אחי יוסף יסתירו מיעקב במרמה את המכירה, ויוסף יתנכר במרמה מפותלת מול אחיו. אפילו לאחר ההתוודעות והאחווה שבסוף הספר יציגו האחים לפני יוסף מצג שוא: "אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם" (נ, טז־יז).

את ההתנהגות הזו ניתן להסביר רק במסגרת מאבק בין עמים ולאומים: "כִּי בְתַחְבֻּלוֹת תַּעֲשֶׂה לְּךָ מִלְחָמָה" (משלי כד, ו). אפשר גם להניח כי יעקב האהוב שמע מאימו על מה שנאמר לה כבר בימי היריונה, וידיעה זו הדריכה את חייו, החל מקניית הבכורה ו"עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה" (לג, יד).

אם אנו עסוקים במלחמות עולם על שליטה והשפעה, הרי שאין מעצור בפני המרמה. היא נדרשת והיא לגיטימית. עצוב הוא הרגע שבו מגיע צדיק תם כמו יעקב להכרה שאין לו קיום ואין לו עתיד ללא שימוש בכלי רמייה, כמו שאי אפשר לדמיין את פעילות המודיעין והביטחון של מדינת ישראל בלא מרמה ותחבולות.

"מַחְשְׁבוֹת צַדִּיקִים מִשְׁפָּט, תַּחְבֻּלוֹת רְשָׁעִים מִרְמָה" (משלי יב, ה). משמעות פסוק זה היא שאותן המחשבות ואותם התרגילים, כשהם מתבצעים על ידי צדיקים הרי הם משפט אמת ויושר – "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב" – ואילו כאשר הם נעשים על ידי רשעים הרי אלה מעשי שקר ומרמה. בקוראנו את סיפורי אבותינו, אנו חייבים אפוא להיכנס להגדרות הרבה יותר מורכבות. מעכשיו צריך לחלק בין עולם פנימי לעולם חיצוני, המהות והתחפושת או הבגד והבגידה. צריך לומר שהדבר תלוי במטרה, ביעד ובכוונות הטובות.

מרמה שהיא חכמה

כך הוא גם ההבדל בין אמת לשקר. לשימוש ברמייה יש תג מחיר גבוה וכואב, ואותו ישלם יעקב כל ימי חייו. זהו שיעור לחיים לכל הדורות. גם רש"י בביאורו לדברי יעקב "אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ", לא חשב לרגע שיעקב לא שיקר, או לכל הפחות, ואולי חמור יותר, גנב את דעתו של אביו במרמה. יצחק עצמו פוסק: "בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ". אלא שאונקלוס ורש"י מפרשים: "במרמה – בחכמה". לשיטתם, המרמה הזו נעשתה בחכמה ובמשפט, מכל הסיבות המוצדקות שבעולם ובחוסר ברירה גמור.

חכמים שמו את השאלה הזו, בנוגע להתנהלותו של יעקב במרמה, בפיה של רחל. יעקב מרגיע אותה שהוא יודע בדיוק כיצד להתנהל מול עולם הרמאות של אביה הארמי. וכך מוצג הדיאלוג (בבלי בבא בתרא קכג, א):

אמרה לו: אבא רמאי הוא ולא תוכל לו. אמר לה: אחיו אני ברמאות (דהיינו, יש לי ניסיון עשיר). שאלה אותו: והאם מותר להם לצדיקים להתנהל ברמאות? ענה לה: כן. "עִם נָבָר תִּתָּבָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתַּפָּל, וְאֶת עַם עָנִי תּוֹשִׁיעַ וְעֵינֶיךָ עַל רָמִים תַּשְׁפִּיל (שמואל־ב כב, כז)".

"היתר" עקרוני זה הוא הכרח קיומי. כך מסביר דוד המלך בתוך שירת ההודיה, הנאמרת "בְּיוֹם הִצִּיל ה' אֹתוֹ מִכַּף כָּל אֹיְבָיו וּמִכַּף שָׁאוּל". כשמדובר במלחמות קיום והצלה, שמטרתן להציל עם עני ולהכניע את אויביו, יש צורך להשתמש גם במרמה.

תגיות: יעקב אבינויצחק אבינומוסף שבתפרשת תולדות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    סמוטריץ': "לא ניכנס לממשלה שלא תתחייב לתקן את מערכת המשפט"

    הידיעה הבאה

    לא לעולם חוסן: כך נתלכד תחת מכנה משותף

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    כבר לא רק נגד ישראל: העולם הערבי החדש

    אינטרס פלסטיני, לא ישראלי: התיאום הביטחוני חוזר

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD