שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שלישי, מאי 6, 2025 | ח׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת שמות: בזכות נשים סרבניות

עיון ספרותי בסיפור הולדת משה חושף זיקה עמוקה לסיפור העקדה. כנגד שני הסיפורים, שמציגים אבות צייתנים, בולטות הנשים שמציעות ראייה אחרת

מאת  בילי רבנשטיין (פיזם)
כ״ב בטבת ה׳תשפ״א (06/01/2021 10:21)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

הקסם של פרשת השבוע הוא החזרה השנתית על אותן מילים, חזרה שמאפשרת גילוי מחודש שלהן. ההתבוננות במילותיו של סיפור הולדת משה שלחה אותי הפעם אל סיפור אחר במקרא, הקרוב לו: סיפור העקדה.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– הפתרון ההלכתי שיאפשר לרוחמי שטיסל ללדת

– עצמאי בשטח: רם שפע במפלגת יחיד
– סדנה: מנגינת הנפש

השורש המנחה בפרשת העקדה הוא רא"ה. הראייה חוזרת פעמים רבות לכל אורכו. פועל זה חוזר על עצמו גם בפסוקים הקצרים של סיפור הולדת משה, וגם לאחריו – בסיפור בריחתו ממצרים, הגעתו למדין וביתר שאת במעמד הסנה.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

בשני הסיפורים בולט בחריגותו השימוש בכינוי "נער", והמפרשים בשתי הפרשות נדרשו לבארו. אברהם שלח את ידו אל המאכלת וצוּוה על ידי המלאך "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ", ואילו בת פרעה שלחה את אמתה, ונחלקו בעלי הדרש האם הייתה זו שפחתה או שמא ידה. אברהם ראה את המקום "מרחוק", ואף אחותו של הילד שהושם בתיבה התייצבה "מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ". את אברהם בדרכו אל העקדה ליוו נעריו, ואת בת פרעה ליוו נערותיה. שתי הפרשיות נחתמות במתן שם: בסוף פרשת העקדה ניתן להר המוריה שמו "ה' יראה", ולאחר שייגמל הנער תעניק לו בת פרעה את שמו, משה.

עטוף ברחמים

זיקה נוספת, הפעם הפוכה, שעולה בין שני הסיפורים, נוגעת למקומן של דמויות ההורים. סיפור העקדה ממוקד בדמות האב, אברהם. האם, שרה, נעדרת, וקולה אינו נשמע. סיפור הולדת משה מציג תמונה הפוכה: האב מופיע רק בראשית הסיפור, כשתפקידו היחיד הוא לקיחת האם לאישה. הוא אינו מוזכר כלל ביחס לבן הנולד ולגורלו. לעומת האב, מרגע היוולדו של משה עוטפות אותו דמויות נשים רבות, שעושות כל שלאל ידן על מנת להצילו. האם מצפינה את הילד ולאחר מכן מכינה לו את התיבה שאולי תצילו, אחותו מתייצבת מרחוק להשגיח, ואף בת פרעה יוצאת כנגד גזירת אביה ומצילה את הילד.

כך נמתח קו דומה־שונה נוסף בין שני הסיפורים: ההורה האקטיבי, ולעומתו ההורה הנעדר. בסיפור העקדה ההורה האקטיבי הוא האב, ואילו בסיפור הולדת משה אלו דמויות אימהיות שונות.

זיקה נוספת תהיה יחסו של ההורה הפעיל אל הצו־הגזירה הניתנים לו. בסיפור העקדה אברהם האב מציית לצו. מבין הכתובים בוקעים הכאב והקושי, אולם ההכרעה אחת היא; אברהם נעתר לצו הא־לוהי. הוא ישכים בבוקר וילך עם בנו אל אחד ההרים. תגובתו של עמרם לגזירת פרעה נעדרת במקרא, אך מובאת במדרש: "אמר: לשוא אנו עמלין. עמד וגירש את אישתו" (בבלי סוטה יב, א). ייתכן כי פרשנות זו יסודה בהשלכת דמותו של אברהם המקבל בהכנעה את הגזירה אודות בנו, על האיש מבית לוי. וכך, אברהם ועמרם (על פי המדרש) מקבלים את הגזירה בהכנעה.

השורש המנחה רא"ה בפרשת העקידה משקף את תכליתה של העקדה: ראיית ה'. אברהם בהתמסרותו זכה במפגש האינטימי והנדיר עם האל, ובמעשהו אף זיכה בכך את בניו אחריו. האידיאה הדתית שמציבה העקדה היא ההכנעה, קבלת עול מלכות שמים. שכרה הוא הראייה.

אתגר הראייה בפרשת הולדת משה שונה. נדמה לי כי האתגר בפרשה זו הוא התביעה לראות מעבר למציאות. בניגוד לאברהם שנדרש להיענות לצו הא־לוהי, הראייה שאליה נדרשו ישראל בזמן שעבוד מצרים הייתה הסירוב לראות במציאות צו א־לוהי. עמרם, על פי המדרש, לא ראה זאת, ונכשל. לפי תפיסתו, גזירות פרעה הן ביטוי לצו הא־לוהי, ועל כן בלב נשבר הוא מציית. יוכבד, מרים וגם בת פרעה רואות מעבר לכך. הן יוצאות כנגד הצו, ובכך מציבות אידיאה אחרת.

הסיפור של כולן

"וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי" – כמה לויים ולוִּיות כאלה היו באותם ימים?

"וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן" – כמה היריונות כאלה נחלמו, נלחשו, הועלמו?

"וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא" – כמה תינוקות נראו אז לאימהותיהם הטובים בעולם כולו? כל כך טובים עד כדי שיצפינו אותם, טובים עד כדי סכנת נפשות?

התורה בוחרת לספר על הולדת משה מבלי לנקוט באף שם. אני מתקנאת במי שקורא את הסיפור בפעם הראשונה. בעוד רגע יגלה כי התינוק הזה הוא הוא משה רבינו. התורה לא מכינה אותנו להפתעה הזו. גם לאחר שהתינוק ניצל, הוא נותר אנונימי. רק לאחר ימי חום ההנקה וקושי הגמילה, נגלה סוף סוף מיהו הילד הטוב הזה.

האם בבחירה לספר זאת כך, כסיפור גנרי, רומזת לנו התורה כי סיפור התיבה, הגומא והסוף, הוא סיפור אחד מני רבים? סיפורם של תינוקות עבריים רבים שאימותיהם לא עמדו בפניהם? שכך, מדי ערב כשירדה החשכה על ארץ גושן, היו בנות ישראל נוטלות תיבת גומא, חומרת בחמר ומניחות בסוף?

חמלה רכה שזורה על פני הסיפור. חמלה רכה של אם המסתירה תיבה בין קני הסוף, חמלה עיקשת של אחות שמתייצבת מרחוק, חמלה בלתי מובנת של זרה הרואה נער רך וחומלת עליו. הבחירה בסיפור הגנרי, ההבנה שהסיפור התרחש פעמים רבות כל כך, היא שמאפשרת למנגינת החמלה להישמע. אין כאן סיפור חד־פעמי נדיר. יש כאן סיפור שהתרחש שוב ושוב, בהרבה בקתות חמר עבריות עלובות. סיפור של בחירה לראות מעבר להווה הקשה. לסרב למציאות. לא להיכנע לה.

אם אחת, כנראה אחת מני רבות, מנסה לשלוח בתוך תיבת גומא קטנה, תקווה עדינה נישאת על נהר גועש. זהו המבחן. לראות מעבר למצוקת ההווה. לשמוע צו א־לוהי חומל גם בתוך מציאות אכזרית, צו א־לוהי שממשיך וקורא: "אל תשלח ידך אל הנער".

כך נולדת גאולה.

תגיות: מוסף שבתפרשת שמות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    התחלואה ממשיכה לטפס: ישראל נכנסת לסגר הדוק

    הידיעה הבאה

    מהלומה לרפובליקנים: הדמוקרטים בדרך לשליטה על הסנאט

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    השדים של הספקות: חווית האמונה בכתבי ר' נחמן

    השדים של הספקות: חווית האמונה בכתבי ר' נחמן

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD