ערב פסח שחל בשבת מעורר שאלות רבות. השאלות המרכזיות שננסה לדון בהן:
- ביעור חמץ נעשה בדרך כלל ביום י"ד בניסן. אולם, השנה הוא חל בשבת. כיצד עושים ביעור חמץ?
- מי שמוכר את החמץ – האם יכול לאכול חמץ בשבת?
- כיצד עורכים את סעודות השבת? כלי פסח? כלי חמץ?
- האם מותר לאכול קטניות בשבת? ובכלי פסח
- מה עושים עם סעודה שלישית? אסור לאכול לחם ואסור לאכול מצה…
- מה צריך להכין מראש לליל הסדר עוד לפני השבת?
- מהם ההבדלים השנה בליל הסדר עצמו?
ננסה לדון בקצרה ולהביא את עיקרי הדברים. ניתן לראות ביאור והסבר של כל הדברים (ונקודות נוספות) בספרי 'הלכה ממקורה – ערב פסח שחל בשבת', שיצא לאור בחסדי ה' (בתוספות מהמהדורות הקודמות), לפני כמה שבועות.
ביעור חמץ
המשנה בפסחים (מט ע"א) דנה בשאלה מתי מבערים את החמץ כשערב פסח חל להיות בשבת:
ארבעה עשר שחל להיות בשבת – מבערים את הכול מלפני השבת, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים: בזמנן. רבי אלעזר בר צדוק אומר: תרומה – מלפני השבת, וחולין – בזמנן.
אם כך, לדעת רבי מאיר יש לבער את החמץ ביום שישי, ואילו חכמים ורבי אלעזר בר צדוק סוברים שצריך לבערו "בזמנו", דהיינו בשבת עצמה. לכאורה, שיטת חכמים תמוהה: כיצד מותר לשרוף את החמץ בשבת? מבאר בעל המאור (טו ע"א מדפי הריף), שלדעת רבי מאיר ניתן לבער את החמץ רק בשריפה (כדעת רבי יהודה במשנה (פסחים כא ע"ב)), וממילא אי אפשר לבערו בשבת, ואילו לדעת חכמים ניתן לבער את החמץ גם על ידי פירור וזרייה לרוח, וממילא ניתן לעשות זאת גם בשבת.
להלכה פסק השולחן ערוך (תמ"ד, א) כדעת הרמב"ם, שכאשר ערב פסח חל בשבת מבערים את החמץ ביום שישי, אך מותר להשאיר חמץ לארוחות שבת. אם יישאר חמץ בשבת יכול להשליכו לשירותים (משנה ברורה ס"ק כ"א) או לשפוך עליו חומר פוגם.

עד איזו שעה צריך לבער את החמץ?
בשנה רגילה יש לבער את החמץ עד סוף השעה החמישית. לכאורה, כאשר הביעור מוקדם ליום שישי ניתן לבער במשך כל היום, שכן אפילו בשבת מותר לאכול חמץ, ובוודאי שאין איסור להשהותו ביום שישי. למרות זאת כתב המרדכי בשם רש"י (פסחים סוף פרק א) שגם כאשר ערב פסח חל להיות בשבת – יש לבער את החמץ עד סוף השעה החמישית של יום שישי, גזרה משום שנה רגילה. בעקבותיו פסק גם השולחן ערוך (תמ"ד, ב) שכך ראוי לעשות.
סיכום והלכה למעשה
כשערב פסח חל בשבת בודקים חמץ ביום חמישי בערב (אור ליום שישי), ולאחר הבדיקה מבטלים את החמץ כרגיל. ביום שישי בבוקר שורפים את החמץ עד סוף השעה החמישית, כבכל שנה, אך לא מבטלים אותו (ואם לא מתכוון לאכול יותר חמץ, יכול לבטלו כעת). בשבת צריך לבטל את החמץ לפני סוף השעה החמישית.
ערב פסח שחל בשבת – הצעה מעשית לסעודות השבת
אחת השאלות המרכזיות השנה היא כיצד לסדר את ארוחות השבת. בבואנו לתכנן את ארוחות השבת, עומדות בפנינו שתי אפשרויות עקרוניות. אפשרות אחת היא שהארוחה תהיה ממאכלי חמץ ובכלים של חמץ, ואפשרות שנייה היא שהארוחה תהיה כשרה לפסח ובכלי פסח. בכל אחת מהאפשרויות כרוכות כמה בעיות – נפרט אותן ולאחר מכן ננסה להתמודד איתן.
לא כדאי לאכול בכלי חמץ (יש בעיה לחמם את הסירים בשבת, יש בעיה לשטוף אותם וכדומה), אלא בכלי פסח או בכלים חד פעמיים (ישנם כלים יפים, וישנם גם אקולוגיים).
ברצוננו להציע דרך שמאפשרת לשבת זו להיות נעימה ומרוממת, ומובילה בע"ה לליל סדר מיוחד. בהצעה שלהלן, ארוחת הבוקר בשבת איננה לחוצה מפני שזו ארוחה קצרה, ומצד שני זו ארוחה משביעה. ואמנם גם באופן זה צריך להקדים להתפלל שחרית, אך לא צריך להקדימה יותר מדי. כמו כן, לא מגיעים רעבים לליל הסדר, כי אוכלים ארוחת צוהריים טובה בשעות הצוהריים (ואף על פי כן כשמגיעים לאכילת המצה בליל הסדר – זוהי אכילה לתיאבון ולא מתוך שובע). פרט לכך, יש בהצעה זו איזון בין ההכנה הרוחנית לליל הסדר ובין אפשרות למנוחה ושינה.
מומלץ לבשל את האוכל בכלי פסח או בכלים חד פעמיים (עדיף להעביר לתבניות חד פעמיות, כי לא שוטפים את הסירים בשבת). כמו כן מומלץ לאכול בכלים חד פעמיים (ובפרט שכיום יש כלים חד פעמיים יפים).
- סעודת ליל שבת: קונים פיתות או מאפה לחם אחר שאינו מתפורר, ואוכלים בכלים חד פעמיים. אם יש חשש שילדים יסתובבו עם חמץ, ניתן לאכול כביצה פת בתחילת הסעודה, ואחר כך לסלק את הלחם מן השולחן. לברכת המזון כדאי שתהיה מעט פת (אפילו בשקית ניילון) על השולחן.
- סעודת שבת בבוקר: משכימים להתפלל, כדי להספיק לסיים את התפילה ולאכול בנחת לפני סוף זמן אכילת חמץ. יש לסיים את אכילת החמץ עד השעה סוף השעה הרביעית (באזור השעה 10:10). לכן, לאחר התפילה כדאי לקדש ולאכול ארוחת בוקר קצרה אך משביעה עם פיתות או חלה, סלטים. בימינו, שיש ממרחים, דגים מעושנים, פסטרמה וכדומה, רצוי לשלב אותם בסעודה וכך להפוך את הסעודה לסעודה נאה המכבדת את השבת.
כדאי מראש לקנות רק מעט חלה או פיתות לשבת. אם בכל זאת נשאר לחם מן הסעודה, שופכים עליו חומר פוגם (כגון אקונומיקה או נוזל לניקוי כלים) באופן שיפגום את כולו, וזורקים לשירותים (או לפח האשפה הציבורי בחוץ). מבטלים את החמץ ("כל חמירא…" – בנוסח ביטול חמץ של הבוקר). יש לסיים את הביטול עד השעה סוף השעה החמישית (מעט לפני השעה 11:30).
- מנחה וסעודה שלישית: ניתן לאכול סעודה שלישית כחצי שעה לאחר חצות היום (באזור השעה 13:15). משעה זו ניתן גם להתפלל מנחה, ועדיף להתפלל לפני שאוכלים סעודה שלישית (אך אין בכך חובה). סעודה זו יכולה להיות ארוחת צהריים גדולה (וכך לא יהיו רעבים מאוד בליל הסדר), אך כמובן ללא חמץ. מותר לאכול בסעודה זו קניידלך, ויש מן הספרדים שעושים סעודה זו עם מצה עשירה. במקרים אלו צריך להתחיל את הסעודה לפני תחילת השעה העשירית – באזור השעה 15:50 (כמובן יש לשים לב לא לאכול סמוך מידי לליל הסדר, כדי שנאכל מצה לתיאבון).
- שיעורים ולימוד תורה: כיוון שבין סיום ארוחת הבוקר לשעת המנחה יש כשעתיים-שעתיים וחצי פנויות, ללא ארוחות ותפילות, כדאי לארגן בשעות אלו בכל קהילה שיעורים למבוגרים, לנוער ולילדים, וכן לימוד "אבות ובנים".
- בשעות אלו בכל קהילה שיעורים למבוגרים, לנוער ולילדים, וכן לימוד "אבות ובנים".
דווקא בשנה זו, ישנם יתרונות לליל הסדר:
א. מספיקים ללמוד לקראת ההגדה.
ב. מספיקים לנוח לקראת ליל הסדר.
ג. לא נכנסים לליל הסדר מתוך לחץ.
ד. ערב פסח זהו זמן שתמיד אנשים רעבים. השנה – כולם שבעים.
ה. בכל שנה נכנסים מתוך עולם החול, לליל הסדר. השנה זוכים להיכנס מתוך קדושת שבת. מקדושה לקדושה. ליל סדר מרומם ומיוחד במינו.
בדרך זו נוכל לנצל את השבת המיוחדת הזו, להכנה לליל הסדר, כך שנוכל להיכנס לליל הסדר גם מתוך לימוד ההגדה, גם מתוך מנוחה, וגם מתוך קדושת השבת! בע"ה שנזכה להתרומם מקדושה לקדושה, ונזכה להגיע לחירות פנימית אמיתית.
לפניכם תרשים מסכם לדיני ערב פסח שחל בשבת:
יש הנמצאים בפאניקה במציאות זו. אולם, האמת היא הפוכה. יש לליל הסדר השנה יתרונות רבים: בדרך כלל אנשים מגיעים עייפים מאוד לליל הסדר. הפעם מגיעים מתוך מנוחה ומתוך נחת. בדרך כלל לא מספיקים ללמוד ולהתכונן לליל הסדר כראוי. הפעם מגיעים מתוך הכנה של כמה שעות במהלך השבת. בדרך כלל רעבים בערב פסח (אין חמץ ואין מצה), ואילו הפעם מגיעים מתוך שובע של ארוחות השבת. ומעל כולנה: בדרך כלל נכנסים היישר מעולם החול לתוך ליל הסדר. הפעם, זוכים להיכנס לליל הסדר מתוך קדושת השבת. להיכנס מקדושה לקדושה, להתרומם ולהתקדש.
יש לזכור: שריפת חמץ ביום שישי עד השעה 11:27.
סוף זמן אכילת חמץ בשבת בבוקר: 11:10
מבערים (חומר ניקוי או לפורר לשירותים) את החמץ הנותר עד 11:27
מנחה החל מהשעה 13:16
סעודה שלישית אחרי מנחה (וספרדים שאוכלים עם מצה עשירה, צרכים להתחיל לפני 15:49).
הדלקת נרות יום טוב והכנות לסדר: אחרי השעה 19:30
השנה, זוכים אנו כאמור לחבר שתי הקדושות: זוכים להיכנס לקדושת השבת ולהתעלות מעל לעולם העשייה, לשאוב מן הקדושה העליונה "מעין עולם הבא", ומתוך כך, מיד במוצאי שבת, להיכנס מכוח קדושה זו, לקדושה של חירות, לקדושה עליונה ורוממה. בע"ה שנזכה להגיע לחירות פנימית אמיתית בשנה זו, להגיע למציאות של בן חורין שכל רצונו וכל מהותו, לעשות רצון אביו שבשמים.

הכותב הוא ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב ויו"ר סולמות ולאופק
יצא לאור ספרו של הרב יוסף צבי רימון 'הלכה ממקורה – ערב פסח שחל בשבת'. ניתן להשיג דרך עמותת סולמות ובחנויות הספרים sulamot.org