שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מה היחס לאדם שחצה את הקווים והמיר את דתו?

לאורך הדורות, וגם כיום, ישנם יהודים שעזבו את דת ישראל למען דת אחרת. מה דינם של אלה הקשורים עדיין לקהילה היהודית, וכיצד מקבלים את החוזרים?

מאת  אליהו בירנבוים
י״ג באייר ה׳תשפ״א (25/04/2021 17:06)
מה היחס לאדם שחצה את הקווים והמיר את דתו?
שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

אף שדת ישראל מבוססת על אמונה בה' אחד, לאורך הדורות היו יהודים שפרשו מדרכי האמונה היהודית ואימצו לעצמם אמונה אחרת. הביטוי המקובל ליהודי שהמיר את דתו מיהדות לדת אחרת הוא "משומד", בבחינת השמדה מעם ישראל ותורתו. אבל מאוחר יותר, בעקבות הצנזורה וכאשר הנוצרים ראו במושג זה גנאי לנצרות, החלו להשתמש במילה רכה יותר, "מומר", במובן של המרת דת ולא שמד (בהלכה המונח "מומר" מתייחס לעובר עבירות ובעיקר למחלל שבת).

תופעת המרת דת איננה חדשה בתולדות ישראל. יחזקאל הנביא אוסר על כהנים משומדים לשרת בבית המקדש: "כֹּה אָמַר ה' אֱ־לֹהִים כָּל בֶּן נֵכָר עֶרֶל לֵב וְעֶרֶל בָּשָׂר לֹא יָבוֹא אֶל מִקְדָּשִׁי לְכָל בֶּן נֵכָר אֲשֶׁר בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (יחזקאל מד, ט). רש"י מסביר שמדובר בכהנים שהמירו את דתם: "כל בן נכר – כהן משומד, שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים ונערל לבו" (סנהדרין כב, ע"ב).

לאורך השנים פגשתי יהודים רבים שהחליטו להמיר את דתם, בין מאונס ובין מרצון, בין מתוך שיקול דעת פילוסופי עמוק ובין מתוך צורך חברתי ללא כל דיון מחשבתי. הקשר לדת היהודית דורש שילוב של משמעות ושייכות. לעיתים יהודים מרגישים שאינם מוצאים משמעות בדתם, ולעיתים הם לא חשים שייכות לאומה היהודית ומבקשים לאמץ דת אחרת. הדבר מצער כמובן, אבל לא ניתן להעלים עין מתופעה זו. תופעת המומרים או המשומדים קיימת בעולם היהודי גם בימינו.

יהדות ונצרות יחד

זכור לי שלפני מספר שנים עלה לארץ יהודי מבטן ומלידה אשר המיר את דתו בארגנטינה והיה לכומר. בזכות אמו היהודייה הוא עלה לארץ וחזר לאמונתו היהודית ולאורח חיים יהודי. אחרי כמה שנים בארץ הוא לא הצליח להשתלב מבחינה חברתית וכלכלית, ועבר לגור באחד המנזרים הנוצריים הפזורים בארצנו. גם בתוך המנזר הנוצרי הוא חי כיהודי, מאמין בא־לוהי ישראל ואומר שלוש פעמים ביום "שמע ישראל", לצד התפילות הנוצריות המחויבות במנזר. יהודי אנוס בתוך מנזר נוצרי.

בקהילה יהודית קטנה באפריקה הכרתי יהודי, בן לאם יהודייה שהתחתן עם אישה נוצרייה. היא דרשה ממנו ללוות אותה כל יום ראשון לתפילה בכנסייה, אבל היהודי ביקש לשמור גם על יהדותו ופקד כל שבת את בית הכנסת כדי להשלים מניין ולהתפלל לא־לוהי ישראל. אמונה נוצרית ויהודית זו לצד זו.

לא מזמן פנו אליי מקהילה באמריקה הלטינית בדילמה הבאה. אשתו של נשיא הקהילה עברה משבר פסיכיאטרי, והייתה בטיפול תרופתי וקליני. במהלך מחלתה החלה להתקרב לנצרות בעיר מגוריה, ואף טענה שהיא מאמינה בישו ועברה הטבלה לנצרות. כאשר השתתפה בתפילות שבת וחג בבית הכנסת, היא ניסתה לדבר על ליבן של נשים יהודיות כדי שיחלו להאמין באותו האיש. בני הקהילה התלבטו כיצד להתייחס לאישה זו: מצד אחד היא המירה את דתה ואמונתה, אבל מאידך היה ברור שהמצב הפסיכיאטרי הוא שגרם לכך.

מבחינה הלכתית, משומד הוא מי שעזב את הדת היהודית וקיבל על עצמו דת אחרת. למעשה, יהודי שמצהיר בריש גלי שהוא בן דת אחרת ומנתק את הקשר עם יהודים ויהדות – נחשב למומר. כיצד מסתכלת דת ישראל על אדם שחצה את הקווים ואימץ לעצמו זהות דתית, לאומית וחברתית אחרת?

רבו הדעות בפוסקים ביחס למי שהמיר את דתו. הללו מכשירים אותו כיהודי, הללו פוסלים אותו מלהיות יהודי, ויש גם מגוון של דעות ביניים המתייחסות למומר כנוכרי רק אם קיבל על עצמו דת אחרת מתוך הכרה. פוסקים אחרים מתייחסים למומר כיהודי אבל בתחומים מסוימים כנוכרי, כגון שמותר להלוות לו כסף בריבית, אך בוודאי שיהדותו איננה פוקעת בגלל אמונתו.

לדעתי, קו מנחה אצל הפוסקים הוא שהם עשו הפרדה ברורה בין אלו שהמירו את דתם מרצון ומתוך אידאולוגיה, ובין אלו שהיו אנוסים להמיר את דתם, אשר קיבלו יחס יותר סלחני ומקרב.

אי אפשר להתנתק

המקור הידוע שממנו אנו לומדים שלא ניתן לעזוב את היהדות ואת המעמד היהודי, הוא הגמרא במסכת סנהדרין: "חטא ישראל, אמר רבי אבא: אף על פי שחטא – ישראל הוא". הכלל הזה מתייחס לעובר עבירה כאל בן ישראל, הן מבחינה דתית והן מבחינת השייכות לקולקטיב היהודי. כלומר שגם אם אדם אינו נוהג על פי המסורת, שם ישראל אינו נלקח ממנו. הכלל "ישראל שחטא ישראל הוא" נותן מעין חסינות לאומית גם לאדם שחטא או המיר את דתו. ברור מתוך עיקרון זה שחז"ל עשו מאמץ לסנגר על יהודי מומר או חוטא, והותירו אותו בתוך מחנה ישראל.

רש"י היה ככל הנראה החלוץ, אשר בעקבות השפעת מסע הצלב הראשון בשנת 1096 והריגת יהודים רבים על קידוש ה' והמרת דתם של אחרים, פסק לטובתם של המשומדים. רש"י הסביר את הכלל "ישראל שחטא ישראל הוא" לא רק בהיבט אגדי, אלא הפך אותו לכלל הלכתי ובכך הכשיר גם את מעמדם של אלו שבחרו להמיר את דתם מרצון (שו"ת רש"י, סימנים קעא וקעג).

אחת התשובות המפורסמות הדנה במעמדם של יהודים שהמירו את דתם לנצרות היא תשובת הרשב"ש, רבי שלמה בן שמעון דוראן, שכתב במאה ה־15:

דישראל משומד אף על פי שחטא ישראל הוא… ואפילו עד כמה דורות עד סוף העולם ישראל חשבינן ליה (שו"ת הרשב"ש ס' פט).

הרב משה פינשטיין מציע הסבר הגיוני ומשפטי לכך שמומר ממשיך להיות יהודי, על דרך השלילה:

שמומר הוא כישראל גמור לכל דיניו הוא, משום דלא שייך המציאות לישראל שיעשה בדין נכרי, שיש חדוש התורה בנכרי שיכול להיעשות ישראל על ידי גרות, אבל לא נאמר בתורה שישראל יוכל להיעשות עכו"ם, וממילא הוא נשאר בדין ישראל ובקדושת ישראל (שו"ת אגרות משה, אבן העזר ד, סימן פג).

במילים אחרות: גוי יכול להתגייר, אבל יהודי אינו יכול להפסיק להיות יהודי לעולם. המעמד של יהודי שולל כל הגדרה של השתייכות לדת או לאום אחר, והוא תמיד נשאר ישראל, אף על פי שחטא.

מן הראוי לציין שיש הבדל בין עמדת ההלכה ביחס למי שהמיר את דתו, לעמדת המחוקק הישראלי כפי שנקבע בחוק השבות שבו ההגדרה ליהודי היא: "מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר והוא אינו בן דת אחרת". הנה כי כן, אף שעל פי דין תורה המרת דת איננה משנה את מעמדו היהודי של האדם, הרי שחוק השבות קובע כי מי שהמיר את דתו אינו זכאי לאזרחות ישראלית. כך שיהודי שהתנצר או התאסלם ייקרא יהודי על פי ההלכה, אבל לא ייקרא ישראלי על פי חוק השבות.

אומרים לו אחינו אתה

אף שברור שמדין תורה גם מי שהמיר דתו הוא ישראל גמור ואין שינוי במעמדו היהודי, מדרבנן ומגזירת קדמונים הוא צריך "השבה ליהדות". השולחן ערוך פוסק שהמומר השב ליהדותו אינו צריך טבילה, אולם הרמ"א סבור שעליו לטבול ולקבל על עצמו "דברי חברות" (הקפדה על קיום המצוות):

ישראל מומר שעשה תשובה אין צריך לטבול, רק מדרבנן יש לו לטבול ולקבל עליו דברי חברות בפני שלושה (יורה דעה רסז, ח).

הפוסקים מדגישים שטבילה זו היא "למעלה בעלמא", ובדיעבד אינה מעכבת את החזרה ליהדות. לכן במקום שהטבילה אינה אפשרית, או שיש לחשוש שמא הצורך בטבילה ימנע מהמשומד לחזור ליהדות, ניתן לוותר עליה, כיוון שהטבילה אינה מדין גיור, אלא מחמת העבירות שעבר בשעה שהיה משומד.

הרב אליעזר ולדנברג מסביר אודות אופן קבלת המומרים בחום ובאהבה חזרה לחיק היהדות:

ועל כן הדין הוא שכאשר תש יצרו של זה ובא לפנינו לומר 'רוצה אני לחזור אל קבלת עול יהדותי כפי אשר מוטל עלי לפי הדת היהודית אשר אנכי חלק בלתי נפרד ממנה', אזי אינו זקוק מעיקרא דדינא לשום טקס דתי. ורק למעלה בעלמא ולרווחא דמילתא מטבילין אותו לדעת כמה מהפוסקים… זאת אומרת שמקבלים את חזרתו לחיק היהדות באהדה ובשמחה רבה, ואומרים לו אחינו אתה ואין מכבידים ואין מבהילים אותו כלל, אלא מושכים אותו בחוט של חסד (שו"ת ציץ אליעזר יג, צג).

תגיות: מוסף שבתנצרות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    התפנית המפתיעה של להקת הילדים "פרחי ירושלים"

    הידיעה הבאה

    מורשת לולק: "המסע של הספר כבר היה בתוך האובדן שלי"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה

    דמי האבטלה הם הבעיה ולא הפתרון, ובכל זאת הם יוארכו

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD