שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
יום רביעי, אפריל 30, 2025 | ב׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

המהלך הפנימי בעסקים של אברהם

המגעים בין אברהם לבני חת, ואחר כך התנהלות השידוך בין יצחק לרבקה, מלמדים כיצד לגשר על פערים ולהגיע להסכמות עם אנשים רחוקים מאיתנו

מאת  מירון ח. איזקסון
כ״ג במרחשוון ה׳תשפ״ב (29/10/2021 08:23)
בתוך יהדות

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

הפרידה של אברהם אבינו משרה אמנו נראית כעמוסת רגשות, עד כי אפשר לחשוב שלזמן מה שרה עצמה "ממשיכה" לחיות בארץ גם לאחר מותה. רמז לכך ניתן למצוא בכותרת הפרשה "חיי שרה", וזאת אף שנושא הפרשה הוא מותה.

האינטנסיביות הרגשית ממוקדת בתיאור "וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ" (כג, ב). אין אנו יכולים להבין בקלות מה היה מספד זה ובפני מי הוא נעשה. אבל יותר מכך דורש עיון הביטוי "ולבכותה". אברהם אינו בוכה "רק" עליה ועל גורלה, או על הבדידות שנפלה עליו. הוא למעשה בוכה אותה, את בכיה שלה!

זוהי רמה נדירה של הזדהות נפשית. ייתכן שהוא משתתף כאן בבכייה הנוגעת לעקדת בנם, ואולי גם בבכייה של שרה על קשייה בפרשת הגר. מכל מקום אברהם הוא כמי שנכנס לתודעה של אשת נעוריו האהובה, ופועל משם עימה. מכאן נוכל להבין שגם ההספד לשרה מכוון בעיקר לתהליך פנימי של אברהם עצמו, ופחות לדברי הספד המיועדים לקהל כלשהו.

נקודת ציון לאומית

מהמסע הרגשי העמוס הזה אברהם צריך לקום ולעבור לאחד העיסוקים החיוניים והפחות נעימים של חיינו האנושיים: ניהול משא ומתן. הוא קם "מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ". דהיינו, פני שרה המתה מכוננים את דבריו. כעת מותה ודאי ומוחלט, ואין הוא יכול "להאריך" את נוכחותה החיה מעבר לנקודה זאת.

רבות נכתב על שיחת אברהם ובני חת, ואני מבקש לנסות ולהעיר נקודות נוספות אחדות: ראשית, דיבורו תכוף לקימתו. כלומר, מבחינת אברהם הפנייה לבני חת היא הפועל היוצא המיידי של תום זמן הבכי. שנית, אברהם משלב בדבריו דיון עקרוני עם היבט מעשי־מסחרי. לפיכך, הגדרת מעמדו בתוכם חיונית לשני הצדדים: "גֵּר וְתוֹשָׁב" אל מול "נְשִׂיא אֱ־לֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ". ממתי ההגדרה העצמית של הדובר כה חשובה במהלכו של משא ומתן קנייני? אכן הדבר מוכיח לנו שלעיתים הצד שעימו מסכמים את העסקה משמעותי הרבה יותר מתוכן העסקה עצמה.

עניין שלישי הראוי לציון הוא האזכור הרצוף של מטרת העסקה: קבורת המת. לכאורה אין זה מעניינו של מוכר נדל"ן (להבדיל ממי שמשכיר שטח כלשהו) מה יהא השימוש בשטח הנקנה ממנו. ואילו כאן הקבר והמת מוזכרים ללא הרף (כעשר פעמים!), ולכאורה ללא צורך. האם בכך מבקשים בני חת להדגיש את "חסדם" עם המתים, או אולי את העובדה שמבחינתם אין לאברהם שום זכות בארצם אלא רק במה שנוגע לקבורת המת? והאם אברהם משתלב בשיח הזה מחוסר ברירה, או ההפך – דווקא כדי לחזק את הקשר הערכי שלו לעסקת הקניין, שכן מבחינתו "אחוזת קבר" זו לא רק כותרת הממעטת את חשיבות העסקה, אלא נקודת ציון אמונית ולאומית מכרעת?

גם אם בני חת מבקשים לראות את המהלך כהיענות בעלמא לצורך שלו לקבור את רעייתו, אברהם עצמו רואה באחוזת הקבר המשפחתית הכרזה עקרונית על תחילת התגשמות ייעודו בארץ.

התחברות בשלבים

השיחה "העסקית" בין אברהם לבני חת מוצאת במידה מסוימת את המשכה בשיחה שבין עבד אברהם למשפחתה של רבקה. גם כאן המגעים נערכים לכאורה במישור משותף, אבל לכל אחד מהצדדים יש מהלך פנימי משלו. לגבי אליעזר, עבדו של אברהם, מילות הקוד לדעתי הן חסד ואמת: "אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ מֵעִם אֲדֹנִי" (כד, כז) וכן "וְעַתָּה אִם יֶשְׁכֶם עֹשִׂים חֶסֶד וֶאֱמֶת אֶת אֲדֹנִי הַגִּידוּ לִי" (כד, מט). שילוב זה של חסד ואמת הוא החותם הגנטי־אמוני של דרך אברהם ומורשת ישראל.

מבחינת עבד אברהם, הפועל כאן כידו הארוכה של אדונו, השידוך עם רבקה חיוני ורלוונטי ככל שהוא משתלב היטב בדרך התורה והאמת. אך מבחינת לבן ובני ביתו, העסקה נבחנת בערכים של רע וטוב (כד, נ). כאן ישנו ביטוי לפער ערכי משמעותי ביותר. הפלא הוא כיצד מתוך נקודות השקפה כה שונות, ולעיתים סותרות, אפשר לסיים משא ומתן חשוב בהסכמה, גם אם הסכמה כזו אינה מונעת קשיים משמעותיים בעתיד.

כיוון דומה יבוא לידי ביטוי במגעים שבין יעקב ללבן. לאחר המרדף של לבן אחרי המחנה של יעקב הם נפגשים לשיחה נוקבת ביניהם. חילוקי הדעות אינם נפתרים, אך שניהם נשבעים לקיום הסדר עתידי. גם בשבועה זאת ניכרת המחלוקת ביניהם, כאשר כל אחד מהם נשבע בנוסח ובאמונה שלו, ומה שנקרא בפי יעקב "גלעד", נקרא "יגר שהדותא" בפי לבן. ללמדנו עד כמה לעיתים אין ברירה אלא להגיע להסכמה למרות פערים ערכיים משמעותיים.

פרשתנו פותחת אפוא בהזדהות מוחלטת של אברהם עם שרה עד כדי הפיכת בכייה לבכיו שלו. מתוך עוצמה רגשית זו הוא פונה לקיום משא ומתן עם יושבי הארץ, ובכך מזמן לדורות את האפשרות הלאומית והאישית לנהל מגעים עם אחרים גם מתוך הבנה שונה לחלוטין בנוגע למשמעותם של מגעים אלה. אליעזר ממשיך דרך זאת כדי לדאוג לדור הבא של אבותינו, ומחדיר לתוך בית לבן הבעייתי ממד ראשוני של חסד ואמת. למרבה הפלא, דווקא רבקה היוצאת מבית זה תהפוך למובילה עיקרית של חותם ערכי זה.

נדמה שהפסוק המתאר את חיבורם המורכב והמפורט של יצחק ורבקה (כד, סז) מכיל בתוכו את השלבים שנזרעו בעת מהלכי המשא ומתן שהזכרנו: יצחק מביא את רבקה לאהל אימו, רק אז הוא לוקח את רבקה, היא נהיית לו לאישה, הוא אוהבה, ולבסוף הוא מוצא נחמה אחרי פטירת אימו. אכן לא רק הפרידה מאדם אהוב רצופה שלבים, אלא גם ההתחברות עימו.

תגיות: מוסף שבתפרשת חיי שרהפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    תוכנית לבניית 9,000 יחידות דיור בעטרות תובא לאישור הוועדה המחוזית

    הידיעה הבאה

    יהל כיאט: "נראה לי שיום אחד בעתיד של עצמי יוכל לדייק אותי במי שאני היום"

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    יהל כיאט: "נראה לי שיום אחד בעתיד של עצמי יוכל לדייק אותי במי שאני היום"

    כתבות אחרונות באתר

    סיכום השבת: 13 חטופים שוחררו מהשבי ברצועת עזה – הערב ישוחררו 13 נוספים

    ארבעה ספרים שעוסקים בעולם הטיפול לאחר השבעה באוקטובר

    30/04/2025
    מימין: שגיא ארד, ברוך כהן ואוהד דרזמן. צילום: יוסי אלוני

    "שאלו אותי אחרי הקרב אם חשבתי שננצח. עניתי שלא": הקיבוץ שבלם עשרות מחבלים

    30/04/2025
    מסע ישראלי יקיים סיורים בחינם בהר הרצל ביום הזיכרון

    שרב קיצוני: המלצות משרד הבריאות לפוקדים את בתי העלמין

    30/04/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD