שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
שבת, מאי 10, 2025 | י״ב באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מבט אל המהות האישית

פתיחתו של ספר במדבר מציפה את הקורא בנתונים סטטיסטיים יבשים על מספר בני ישראל וסידור המחנה. מהי חשיבותם של כל אותם פרטים קטנים?

מאת  איתיאל גולד
ד׳ בסיון ה׳תשע״ח (18/05/2018 09:35)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

המסע מתחיל. עם ישראל פותח בתהליך המרתק של החתירה לקראת הארץ המובטחת. אלא שבינו לבין היעד עומד מדבר. המעבר דרכו דורש כוחות נפש אדירים. לאורך הספר נצעד יחד עם בני ישראל ונלווה אותם במשברים ובתהפוכות באותה ארץ צייה. סיפורי ספר במדבר לא קלים, אך הם עשויים לגעת בכל אחד מאיתנו, במדבר הפרטי שלו, בדרכו האישית למציאת ארצו המובטחת.

והנה, דווקא בתחילת הספר אנו עשויים לנחול אכזבה. ארבעה פרקים מקדישה התורה לספירת בני ישראל, לתיאור מבנה המחנה ול"חלוקת העבודה" של הלוויים. הלומד עומד בתמיהה מול שפע המספרים וסידור המחנה המפורט. כיצד באה לידי ביטוי הקדושה בכל מילה בתורה, כאשר הפרקים מלאים בנתונים סטטיסטיים ובפירוטי עובדות טכניים? שאלה זו מתקשרת לתמיהה ראשונית יותר: מהי בכלל מטרת המפקד?

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

הנטייה הטבעית היא לאתר מטרה פונקציונלית למפקד, כגון ספירה צבאית לקראת כיבוש הארץ (כך על פי רשב"ם ופרשנים נוספים). לעומת זאת, רש"י בתחילת הפרשה הולך בגישה הפוכה ומנסה לנקות את המפקד מכל מטרה פונקציונלית: "מתוך חיבתן לפניו – מונה אותם כל שעה… כשבא להשרות שכינתו עליהם – מנאן". דווקא חוסר המטרה במפקד הופך אותו להיות לביטוי לחיבת ה' לעמו.

ההבדל בין הפירושים משמעותי. הגישה הפונקציונלית משרה על הפרשה אווירה מעשית־יישומית. לעומת זאת, הגישה הלא פונקציונלית משרה דווקא אווירה חגיגית. המפקד הוא מעין טקס הנעשה כחלק מהשראת השכינה. הקב"ה סוקר את עמו ומתבונן בהם. הוא סופר ופוקד כל אחד מתוך חיבה פשוטה.

חשיבות לכל ראש

הד לערך העצמי שבמפקד עולה מן הפסוק המצווה עליו: "שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחתם לבית אבתם במספר שמות" (א, ג). ראשית, הביטוי "שאו את ראש" משמעותו בתנ"ך לרומם את מעלתו של האדם. כפי שאמר יוסף לשר המשקים: "ישא פרעה את ראשך והשיבך על כנך" (ובדומה לכך במלכים ב כה, כז). ראשו של כל אדם בישראל מורם במהלך המפקד, שכן הוא נפקד בפני ה'. ביטוי זה מתכתב עם ברכת כוהנים, שמופיעה בפרשה הבאה, לאחר המפקדים: "ישא ה' פניו אליך" (ו, כו). כנראה לא במקרה מופיעה שם ברכת הכוהנים. היא מהווה את המשכו של המפקד, שבו ה' נושא פניו לעמו.

בהקשר זה מעניין להשוות לחטאו של דוד כשספר את עם ישראל. בספירה זו השתמש דוד בביטוי  "לך מנה את ישראל". דוד רוצה למנות את ישראל מנייה פונקציונלית בלבד, מנקודת מבט גאוותנית של מלך. זאת בניגוד למפקד כאן, ה"נושא את ראשם" של ישראל ומקנה להם חשיבות.

שנית, המפקד כאן אינו מצטמצם לספירה בלבד; הציווי הוא למנות אותם בשמות תוך התייחסות למשפחות ולבית אבות. ההתייחסות לשמות כמובן מיותרת מבחינה פונקציונלית והופכת את המפקד לתהליך של התייחסות אישית לכל אחד מישראל. גם אם לא הוזכרו כאן שמותיהם של ישראל, בכל זאת ישנה תחושה של התייחסות אישית, ברמת השבט: שמותיהם של נשיאי השבטים מוזכרים במפורש וכל שבט זוכה לפרשייה בפני עצמו, למרות האריכות הנוצרת. כך נוצר דפוס החוזר על עצמו שוב ושוב: "לבני … תלדתם למשפחתם לבית אבתם במספר שמות". אם הספירה הייתה נועדת רק "לשורה התחתונה", מובן שלא היה צורך בכל האריכות הזו.

גם כאן מאלפת ההשוואה לספירת דוד: "ויאמר המלך אל יואב… ופקדו את העם וידעתי את מספר העם". את דוד מעניין רק "מספר העם", לא השמות או המשפחות. אכן, בהמשך הפרק יואב מציג את מספר העם בפסוק אחד, ללא כל האריכות שיש בפרשתנו.

להקדים ערך לפונקציה

למרות הוויכוח בין שתי הגישות ביחס למטרת המפקד, ייתכן כי הן דווקא משלימות האחת את השנייה. נשרטט בקצרה את תוכן ארבעת פרקי הפתיחה לספר: פרקים א'־ב' עוסקים במפקד בני ישראל ואילו פרקים ג'־ד' עוסקים במפקד הלוויים. בכל אחד מהמפקדים הפרק הראשון עוסק במניין ואילו בפרק השני ישנה "חלוקת עבודה" בהתאם למניין. אצל עם ישראל מדובר בסידור המחנה ואצל הלויים בסדר נשיאת המשכן. נראה כי בכוונה התורה מפרידה בין המניינים העומדים כשלעצמם (פרק א' – בני ישראל, פרק ג' – הלוויים) לבין ההיערכות הפונקציונלית של המחנה (פרק ב' – בני ישראל, פרק ד' – הלוויים). היה אפשר בקלות לאחד את שני הפרקים בכל מניין – לתאר את המספר ומיד לציין את תפקידו של השבט במסע. אך דומה כי להפרדת הפרקים משמעות עמוקה.

אפשר להתבונן על כל אדם במבט אינסטרומנטלי או במבט מהותי. המבט הראשון רואה את האדם כפונקציה שמתנהגת בצורה מסוימת. זוהי הראייה למשל של המחקרים הסטטיסטיים במדעי החברה או של מנהל הרואה את עובדיו מבעד לעדשת הפרקטיקה של הארגון. לעומת זאת, נקודת המבט השנייה רואה את הקיום של האדם כבעל ערך כשלעצמו, ללא תלות בפונקציות שהוא ממלא. שתי נקודות המבט משלימות, אולם ישנה חשיבות לסדר הנכון בראייה של כל אחד את זולתו ואת עצמו. באה הפרשה ומלמדת אותנו לא לחסוך בזמן ובפסוקים – ראשון לכול יש לראות כל אחד מישראל בשמו ובמהותו האישית, עוד לפני שהוא ממלא פונקציה מסוימת. זו ראייה ה"נושאת את ראשו" בכך שהיא מעריכה את עצם קיומו. רק לאחר מכן אפשר להתחיל ולראות את העם כאוסף אנשים שיש לארגנו בהתאם למטרות המעשיות. ההוויה קודמת לעשייה.

תגיות: מוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    ציפי חוטובלי: "המדינה הפלסטינית מתה, חד-משמעית"

    הידיעה הבאה

    הרגש האמהי גובר: סל תרבות עם לאה ויזל

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    הרגש האמהי גובר: סל תרבות עם לאה ויזל

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD