לו קיבלנו את ספר בראשית כסרטון וידאו, האם היינו יודעים להשיב על השאלה מדוע שעה א־לוהים אל הבל ואל מנחתו אך דחה את אחיו קין ומנחתו? אני סבור כי אנו, הקוראים ומנתחים את הטקסט המקראי על בסיס הכתוב בלבד, אמורים לדעת על הגורמים הללו יותר מאלו הצופים בסרט "בראשית". מה שחסר מן המבע, המימיקה, הטון והקול – מושלם, מוכפל ומועצם בתכנים החבויים שבאותיות ובמילים. בניתוח הטקסט של התורה אין שמיעה, ראייה וניתוח של מידע רציף וליניארי, כפי שעולים מצפייה בסרטון, אלא הבנה רוחבית, אופקית, אנכית, רב־ערוצית, רב זמנית ולא ליניארית.
השאלה שהעלינו העסיקה רבים מן הפרשנים. התשובה לה נמצאת בפסוקים, אף שאינה נאמרת במפורש. מקורם האלוהי מאפשר לנו לנתחם בכל דרכי הניתוח הספרותיות הקיימות. לאחר צעידה בדרכים אלו נגלה כי כולן מובילות לאותה מסקנה. התורה מספרת לנו כמעט הכול, לו רק נטה את אוזנינו. סדר הכתובים משתמש בגורם הזמן והמקום כדי להעביר מסרים עמוקים. הקונטקסט מאפשר השלמת לקונות. הפילולוגיה ומילות המפתח תומכות בהשערות הפרשניות, וכללי הלוגיקה משלימים פסוקים "חסרים".
לקונה ספרותית
נתבונן בחמשת הפסוקים של הפרשה הקשה הזו:
וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן וַתֹּאמֶר קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה'. וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן וְקַיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה. וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַה'. וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ. וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו.
מה הוא סדר האירועים על פי הטקסט המקראי? בשלב א' קין מביא את מנחתו, והתורה אינה מספרת על תגובת ה'. זוהי לקונה ספרותית. לפנינו לכאורה תיאור עובדתי יבש. בשלב ב' אחיו הבל מביא את מנחתו, וה' שועה אליה. קורבנו של הבל אינו בהכרח החשוב מבין השניים. הוא לא יזם ראשון את הבאת הקורבן, כמו אחיו קין, אלא הצטרף ("והבל הביא גם הוא"). ברם, להפתעתנו ה' שועה אל הבל ואל מנחתו על אף, או דווקא בשל, היותו שני.
בשלב ג' מסופר: "וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה, וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו". זה אינו שלב כרונולוגי, משום שקין כבר הביא את קורבנו בשלב א'. זוהי השלמת הלקונה החסרה בשלב א'. התורה מבקשת להעביר לנו מסר בכתיבה אזוטרית זו. על פי הסדר של הכתיבה, אנו למדים כי רק לאחר הבאת הקורבן של הבל, קין מגלה לחרדתו כי ה' לא שעה אל קורבנו על אף היותו ראשון, ואז נופלות פניו. זוהי אמירה כמעט מפורשת של התורה שלפיה אי קבלת הקורבן של קין קשורה בטבורה לקבלת הקורבן של הבל. לפני שה' שעה לקורבנו של הבל, קין לא הבין או לא רצה להבין כי יש פסול בקורבנו שלו. עתה פתוחה הדרך "לשמוע" מן התורה את הסיפור במלואו.
האח המועדף
אומנם בקבלת הקורבן נמצא המניע לרצח הראשון בהיסטוריה, אולם הסיפור אינו מתחיל מן הסצנה הזו. לגיבוריו יש היסטוריה, והיא שזורה בפסוקים המועטים שהוצגו לעיל. כך, לדוגמה, הבל הביא מבכורות צאנו וקין מפרי האדמה, ודוק: לא מביכורי האדמה. כך כותב אבן־עזרא: "ובעבור שכתוב מבכורות צאנו, יש סמך כי לא הביא קין מן הביכורים". לדחיית קורבנו של קין יש אפוא רקע מוקדם. יחסו של האל לקורבנות האחים מצביע על העמדה האלוהית כלפי מערכת היחסים שבין האחים.
מערכת יחסים זו מתחילה בהעדפת קין על פני אחיו בקרב משפחתו, בכל פרמטר אפשרי. קין זוכה באדמה בהיותו הבכור, ואילו הבל נאלץ לנדוד עם צאנו כדי להתפרנס. קין לא חלק את האדמה עם אחיו. מכאן יחסה החיובי של התורה אל רועי הצאן, המקצוע של אבותינו הקדושים. רש"ר הירש היטיב לתאר בלשונו הנפלאה את ההבדל הנגזר מן השוני במקצועות האחים, הבדל שבא לידי ביטוי באופי, באמונה, ביחס אל כוחות הטבע ואפילו בראייה ההיסטורית.
ואנו יכולים להקדים עדותנו אפילו עד רגע לידתם. "וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן וַתֹּאמֶר קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה'", לעומת "וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל". אין הקדמה של הריון לפני לידת הבל. לידתו נחזית להיות טפלה ללידת אחיו. ומה באשר לשמם? על קין אין להכביר במילים, אבל מה מהותו של השם הבל, שלא זכה למדרש שמות כמו אחיו הבכור? "אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר", אומר משורר תהילים (קמד, ד). ועוד מצאנו: "מָאַסְתִּי לֹא לְעֹלָם אֶחְיֶה חֲדַל מִמֶּנִּי כִּי הֶבֶל יָמָי" (איוב ז, טז). שמו של הבל נקשר אם כן בקוצר חיים, כמה אירוני וכמה מזעזע.
קין אמנם הקריב ראשון, הוא היה בכור ומן הסתם עשיר יותר, אבל הקב"ה אינו מתרשם מכל אלו. תכונותיו, אופיו ורשעותו של קין הועמדו במבחן והוא הפסיד. האדמה, המהווה מילת מפתח בפסוקים אלו, הייתה מוקד גאוותו ועושרו של קין, והיא הפכה לזירת הרצח ומעתה גם מקור קללתו של קין, בבחינת מידה כנגד מידה. קין יאמץ מעתה את אורח חייו של הבל, ויתחיל לנוע כרועה צאן נרדף.