יום ראשון, מאי 4, 2025 | ו׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי שבת

הברכות של בלעם מאפשרות לנו לעשות "זום אאוט"

בעיצומו של ספר במדבר, בין חטאים לעונשים, ברכותיו של בלעם מעניקות לנו מבט מלמעלה על עם ישראל ומזכירות את ייחודו וסגולותיו

מאת  חיים גורן
י״א בתמוז ה׳תשפ״ג (30/06/2023 12:04)

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

פרשת בלק היא פרשה ייחודית מאוד. היא מספרת לנו סיפור מופלא, שקורה כאילו בממד אחר, ללא קשר למתרחש במחנה ישראל, שכל ספר במדבר מלווה אותו. עם ישראל עצמו אפילו לא מודע לה, עד כדי כך שנאמר בגמרא כי "משה כתב ספרו ופרשת בלעם" (בבא בתרא יד, ב). כלומר, פרשת בלעם היא מעין ספר חיצוני לתורה. מה שקרה שם כנראה עשה הרבה רושם בסביבה כולה, וכך נודע למשה ולעם כולו עליה.

אך מעבר לכך, קיימת זרות גדולה בתוכן הברכות של בלעם לישראל. כשאנו משווים בין מילות הברכה היפות שמוציא בלעם מפיו, ובין המציאות הריאלית, קשה שלא להיווכח בפער ביניהן.

הנה כי כן, בברכה הראשונה אנו קוראים: "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָׁב", אבל רק בפרשה הקודמת קראנו שעם ישראל ניסה לעבור דרך אדום, ולא היה יכול לעשות זאת בגלל התנגדותם . "מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת רֹבַע יִשְׂרָאֵל", ממשיך בלעם, ואנו תוהים: מי מנה?! משה ונשיאי ישראל מנו! גם בתחילת הספר וגם בפרשה הבאה שנקרא.

בברכה הבאה אנו קוראים "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל". לְמה הכוונה? האם עם ישראל אינו חוטא? האם ה' מתעלם מחטאיהם? הרי בכל הפרשיות האחרונות, וגם בסיומה של פרשה בלק, נקרא על חטאי העם ועל העונשים והמגפות שבאו עליהם בעקבות זאת.

בהמשך אומר בלעם: "כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל". קשה להתעלם מהסמיכות של הפסוק הזה לסיפור הנחשים שקראנו בפרשת חוקת, אותם נחשים שרפים שנשכו והמיתו עם רב מישראל. גם הביטוי העוצמתי "הֶן עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָׂא", נשמע לנו קצת מוזר לאחר סיפור המרגלים שהעידו על עצמם "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם", עדות שבעקבותיה בכו כל העם מפחד המלחמה ביושבי הארץ.

הברכה השלישית פותחת בפסוק היפה "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל". אך גם היא נשמעת אירונית מעט, נוכח האירועים בסיום הפרשה שלנו, כאשר העם מתפתה אל בנות מואב.

מהי, אם כן, המשמעות של פרשת בלק והברכות שמצויות בה?

בין שני חוזים

כאשר אנו קוראים בעיון את הפרשה, ובעיקר את ברכות בלעם, אנו רואים שענייני הראייה שזורים בהן כקו מנחה.

כאשר בלעם מגיע למואב הוא נלקח שלוש פעמים לנקודות תצפית כדי שיראה את עם ישראל. בכל פעם נמסר לנו מהי הדרך שבה הוא רואה את העם. בהתחלה "וַיַּרְא מִשָׁם קְצֵה הָעָם", בהמשך "אֶפֶס קָצֵהוּ תִרְאֶה וְכֻלּוֹ לֹא תִרְאֶה" ולבסוף – "וַיִּשָׂא בִלְעָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת יִשְׂרָאֵל שֹׁכֵן לִשְׁבָטָיו".

גם בלעם עצמו מתייחס לדרך שבה הוא רואה את העם – "כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ".

כדי להבין את מהות הראייה של בלעם כאן, נתמקד בביטוי ייחודי בנבואתו, החוזר על עצמו פעמיים בפרשה: "אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה". יש רק עוד אדם אחד בתורה שנאמר עליו שראה את ה' במחזה, הלא הוא אברהם אבינו בברית בין הבתרים: "אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר ה' אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר".

ההקבלה בין בלעם לאברהם אבינו נרמזת לנו בכתובים מספר פעמים. למשל, על אברהם נאמר "וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר", ועל בלעם – "כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ וַאֲשֶׁר תָּאֹר יוּאָר". על אברהם בעקידה נאמר "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ", ועל בלעם נאמר "וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ", וישנן הקבלות נוספות.

גם חז"ל במסכת אבות עמדו על כך, כשהנגידו בין תכונותיו של בלעם לתכונותיו של אברהם אבינו: "עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה – מתלמידיו של אברהם אבינו; עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה – מתלמידיו של בלעם הרשע". נראה שחז"ל מבקשים לומר לנו שההבדל ביניהם הוא השימוש בכוחם, אולם מבחינת הפוטנציאל הנבואי־רוחני, כוחו של בלעם היה שווה לכוחו של אברהם.

אך מהו כוח ה"מחזה" המשותף לשניהם?

זום אאוט

נחזור לברית בין הבתרים. לאברהם אין עדיין ולו צאצא אחד, אך הקב"ה מבטיח לו "הַבֶּט נָא הַשָׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ". הוא מספר לו על הגוי שצאצאיו יעבדו 400 שנה, ועל כך שיצאו ברכוש גדול ויירשו את ארץ ישראל כולה.

כלומר, המחזה הוא היכולת לראות תמונה היקפית רחבה של המציאות. מעין "זום אאוט", שאיננו מתייחס לפרטים הקטנים, לקשיים ולבעיות הנקודתיות שבמהלך הדרך, אלא לסיפור הגדול ולבשורה שיש בו. נראה שמכאן באה גם המילה "חזון", המתארת מציאות אוטופית, המתעלה מעל כל המכשולים והתקלות שישנם בדרך.

בלעם רואה את עם ישראל מבחוץ, מלמעלה. מהררי קדם, מראש צורים ומראש הפסגה. כל הפרשה שלו היא חיצונית, אבל זה בדיוק מקור העוצמה של ברכותיו. ברכותיו אינן רואות את הפרטים הקטנים, את בעיות היום־יום, את העבירות והתקלות שבדרך. הן רואות את התמונה הרחבה והמלאה שבה עם ישראל הוא באמת עם מיוחד ושונה מכל העמים. כל העמים באו והלכו, ואילו עם ישראל "בגוים לא יתחשב". לא ניתן למנות אותו כי הוא עם הנצח, הוא אינסופי. גם כאשר הוא חוטא ונענש בידי ה', נאמר "לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם". וגם אם הוא מפסיד בקרב אחד, הוא תמיד יחזור בגבורה כמו הארי, וינצח במערכה.

משום כך ראויה פרשת בלעם להיכלל בתורה. מדי פעם רצוי שנקרא את ברכותיו, כדי שנשוב לראות את המחזה המלא שלנו.

תגיות: בלעם הרשעחומש במדברעם ישראלפרשת בלק

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הפלסטינים לחצו, אבל צה"ל לא הוכנס ל"רשימה השחורה" של הפגיעה בילדים

    הידיעה הבאה

    שר החוץ: "הסכם עם סעודיה הוא לא שאלה של אם אלא של מתי"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    שר החוץ: "הסכם עם סעודיה הוא לא שאלה של אם אלא של מתי"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD