"חדש על המדף – ספר גאולתי לילדים", בישר השבוע אתר האינטרנט "חב"ד אינפו". "שילה נוסע לביקור ב'חצרות קודשנו'", מפורטת העלילה כשהכוונה ב"חצרות קודשנו" איננה להר הבית אלא למוקד העולמי של חסידות חב"ד בשדרות איסטרן פארקוויי 770 בברוקלין, ניו־יורק. "הפתעה גדולה ממתינה לו שם", ממשיך תיאור עלילות הילד שילה בעיר האמריקנית. "את הדרך חזרה ארצה יעשה בתוך בית מעופף: בית רבנו מתמזג עם בית המקדש שזה עתה יורד משמיים! מכאן הם ממשיכים לתחנה הסופית: הר הבית".
"ממקדש הגלות למקדש הגאולה", זה שמו של הספר החדש, השביעי במספר מפרי עטו של סופר הילדים הפופולרי של חב"ד, הקרוי "המלמד רפאל". מדובר ברב רפאל בכר, חסיד חב"ד מבאר־שבע, בן 52 ואב לתשעה. הוא עובד לפרנסתו כמורה כבר שלושים שנה, וכמהלך משלים להוראה בכיתה פרסם עד כה כמה וכמה דיסקים ובעת האחרונה גם ספרים שנועדו להפיץ את תוכני השיעורים לכלל ילדי החסידות.

מרכז חב"ד העולמי, בית מדרשו של האדמו"ר האחרון של חב"ד מנחם מנדל שניאורסון, מצוי בשכונת קראון הייטס שבברוקלין. חסידי חב"ד מכנים את המבנה הזה "בית חיינו" או "בית משיח" וקידשו אפילו את מספר הבית, 770. לא מעטים מהם דואגים שרצף הספרות הזה יופיע במספרי הטלפון שלהם, במספר הרכב ובכל מקום אפשרי. זו חצר החסידות מאז שלהי שנת ת"ש (1940), מאז נמלט האדמו"ר השישי של חב"ד, רבי יוסף יצחק שניאורסון, מאימת הנאצים והעתיק את מוקד החסידות מאירופה הכבושה לאמריקה החופשית. הרבי יוסף יצחק התגורר בבית הזה במשך עשור, עד לפטירתו, אולם עיקר התפתחות המותג הגיעה רק אחרי מותו, כשיורשו, הרבי מנחם מנדל שניאורסון, תפס את מקומו. מכאן ניהל הרבי את פעילותו חובקת העולם, וגם כיום – כמעט חצי יובל אחרי לכתו לעולם שכולו טוב – זהו מרכז העצבים של החסידות.
בשנת תשנ"ב (1991) פרסם הרבי מלובביץ' חוברת מיוחדת המתמקדת במשמעותו של הבניין הזה, 770, וקרויה "בית רבנו שבבבל". שמה של החוברת מיוסד על המימרה התלמודית (מגילה כט, א) שדורשת את הפסוק ביחזקאל "ואהי להם למקדש מעט" – על ביתו של האמורא רב: "זה בית רבנו שבבבל". למען האמת, ההיסטוריה של המבנה הניו־יורקי הזה איננה כה מפוארת. לפני הגעתו של הרב יוסף יצחק שניאורסון לאמריקה שימש 770 כמרפאת הפלות, פעולה שנחשבה באותה עת במדינת ניו־יורק לבלתי חוקית. כשהמוסד נסגר בידי רשויות החוק, הרופא בעל הבניין נאלץ למכור אותו לחב"דניקים. ביום שישי י"ב באב ת"ש (1940) הושלמה מכירת הבית, והמפתחות נמסרו לרבי השישי של חב"ד שעבר לגור בו בי"ט באלול באותה שנה. והשאר היסטוריה.
המלמד רפאל, מה המסר שהספר החדש שלך נועד להעביר?
"התפקיד שלי בעיני עצמי הוא להפיץ א־לוהות בקרב ילדי ישראל. אני רוצה להעביר את המסרים החב"דיים שלימדתי את תלמידיי בכיתה המצומצמת לעולם הרחב, להביא לילד הקורא את הרעיונות של הרבי ולאחוז בעניין הזה מכל זווית אפשרית. זה כולל את כל המסרים בעניין האמונה בביאת המשיח. כל שבעת הספרים שלי נושאים מסר של משיח, והספר הזה הוא נדבך נוסף. הרבי אומר שאמנם בית המקדש הגשמי חרב, אבל בהיבט הרוחני קיימת לו המשכיות, והיא מצויה בביתו של נשיא הדור. בשיחה המצוטטת בחיבור 'בית רבנו שבבבל' הרבי הסביר במלים מפורשות שגם כיום, בגלות, בית המקדש עוד קיים ומתפקד ושהמקום הזה, 770, יהיה נקודת החיבור בין המקדש של הגלות לבין המקדש של הגאולה. הוא הכריז שבית המקדש ירד מהשמיים, יתלבש בסבן־סבנטי, ומשם יעבור לירושלים. את זה אני מנגיש לילדים בספר הנוכחי".
אתה עצמך מאמין שזה התסריט הבלעדי של הגאולה? שדווקא כך היא תתרחש?
"בוודאי. בוודאות מוחלטת וחד־משמעית. גם אם לפעמים אני חש פרפרים בבטן בקשר לשאלה הזאת, אני יודע שאלו אינם מגיעים ממקום נכון ושדברי הרבי אמיתיים לגמרי. המסר של הרבי בעניין 770 כמו בכל עניין הוא מוחלט, נחוש, חד וברור מאוד. לא מתנצל ולא מוריד את הדגל לחצי התורן".
בעבור מי שמצוי מחוץ לחב"ד זה נתפס כתרחיש משונה מאוד. מדובר בסופו של דבר בבניין אמריקני רגיל שנבנה בידי לא־יהודים וששימש קודם לכן לתכלית מפוקפקת. מה לזה ולבית המקדש?
"חז"ל אומרים שבמשך 26 דורות השתמשו בזהב לצורך עבודה זרה, אבל כאשר הקדוש ברוך הוא הורה לבנות את המשכן, הזהב הפך לכלי שמשמש לדבר ה'. זה השימוש הנכון בזהב, ועד כה הוא בסך הכול שימש באופן גזול בידיים זרות. אותו הדבר נכון גם לעניין 770. בחסידות קיימת מגמה חזקה להשיל את המעטה החיצוני המתעתע והמבלבל, ולהסתכל פנימה למהות. בית המקדש מתבטא לא רק בקירות שלו. קיים כאן מסר פנימי של הא־לוהות שמאירה בעולם. אדם שהגיע לבית המקדש בלי לדעת עליו דבר קודם לכן היה נתקל בבית מטבחיים ובכוהנים שמהלכים יחפים בתוך הדם. זאת אומרת שאין די בהיבט החיצוני. אנחנו צריכים להתנתק מהרושם החיצוני ולהתחבר לצד הפנימי והעמוק".
אבל בסופו של דבר אתה עצמך מתמקד בהיבט החיצוני כשאתה מצביע על המבנה הפיזי של סבן סבנטי ואומר: כך ייראה המקדש.
"אינני אומר שסבן סבנטי יחליף את בית המקדש. הוא יהיה מחובר וצמוד לבית המקדש, כפי שהרבי עצמו הסביר. הוא איננו תחליף, אבל מכיוון ש־770 הוא נקודת החיבור בין הגלות לגאולה, הוא יעמוד בסמיכות הגדולה ביותר לבית המקדש הנצחי והקבוע שירד מהשמיים. הוא החוליה המקשרת".
ובכל זאת, נדמה שקיימים תסריטים ריאליים יותר לחידוש הפולחן היהודי בהר הבית בימינו מההצעה שלך.
"ההגדרה 'ריאלי' תלויה בפרשנות האישית של כל אדם. בתהליכים שהעולם עובר בימינו מה שנחשב אתמול לריאלי היום כבר איננו קיים כלל. זה מושג יחסי. כאשר כל דבר נמדד בראיית השכל המוגבל, כאן ועכשיו, בהתאם לזה אנחנו גוזרים את גבולות הריאליה שלנו, אבל יהודי אמיתי גוזר את הריאליה שלו מהתורה. התורה היא הריאליה האמיתית".
בספר שלך התחנה הסופית היא הר הבית. האם זה אומר שלדעתך מותר לעלות להר הבית?
"בעידן הנוכחי – באופן חד־משמעי לא. חס ושלום. אנחנו מדברים על תהליך של השלמה. בשיחות של הרבי לא פעם הוא אמר שבני ישראל יגיעו להר הקודש ואפילו לקודש הקודשים (בעוד מבחינת ההלכה הכניסה אליו מותרת רק לכוהן הגדול אחת בשנה. א"ס). זה אומר שעם ישראל יתעלה לרמה גבוהה מאוד שכיום בגלות אנחנו רק חולמים עליה, והמושגים ישתנו מהקצה אל הקצה. כל מה שבימינו מצוי רק בדמיונות ובדרך השאלה, יהפוך לחוויה מציאותית של יום־יום".