מעטים ענקי הרוח בעולם, מעטים עוד יותר אלו שחיים בתוכנו, וכמעט אין כאלו שהתמחותם היא בעולמות מגוונים ומורכבים. אחד מהבודדים הללו הוא הרב עדין אבן־ישראל (שטיינזלץ). הרב, חתן פרס ישראל למדעי היהדות, מי שכונה פעמיים על ידי טיים מגזין כ"משכיל של פעם במילניום", כתב עשרות ספרים, חלקם נכתבו על ידו בשפות שונות ואחרים תורגמו. הידועים שבהם הם הפירוש והתרגום הראשון של התלמוד לעברית, פירוש לרמב"ם, פירוש לספר התניא, סיפורי רבי נחמן מברסלב וספרים נוספים העוסקים במושגי יסוד ביהדות, בקבלה ובתלמוד. לצד אלה הוא פרסם ביאור לכל התנ"ך בעברית המתאימה לבן דורנו.
לאחרונה יצא לאור הספר "בלב פתוח", שבו נפרשות בפני הקוראים תפיסת עולמו ומחשבותיו של הרב אבן־ישראל במגוון נושאים. המחבר, ד"ר יהושע זקבך, שוחח עם הרב בכל שבוע במשך שנה והצליח להוציא תחת ידו ספר מרתק, העוסק בנושאים יסודיים ורגישים הנוגעים לחייו וללבטיו של כל אדם הקשור לתורת ישראל בזמננו. כותב הספר שאל שאלות נוקבות והרב מצדו נענה לאתגר וענה בלשון בהירה ומושחזת לכל האתגרים שהועמדו בפניו.
עדר פילים וסיפורי חסידים
נושאי הדיון מחולקים לשלשה שערים: החלק הראשון של הספר עוסק בשאלות המעסיקות את האדם הפרטי. מיד עם הפתיחה הרב מאותגר בשאלת היסוד: כיצד אדם יכול לדעת מה חובתו בעולמו? והרב שאינו מתחמק יוצא מנקודת ההנחה שלא ייתכן שיהיו שניים או שלושה אנשים עם אותו תפקיד בעולם, ועל כן על כל אדם לברר את תפקידו הייחודי במציאות. מכאן ממשיך השואל ומקשה כיצד האדם יוכל להבחין האם הוא עובד את עצמו או פועל לצורך גבוה, והרב מפרט את תשובתו בהעמקה. בהמשך דנים השניים בשאלת היחסים התקינים (ושאינם תקינים) בין רב לתלמיד, ובדרכי השגת חירות ושמחה לנוכח המאבקים שהכרחיים לדעת הרב בהתפתחות האדם.
החלק השני של הספר עוסק בשאלות הקשורות בחברה. כך לדוגמה מנסה השואל להבין האם וכיצד אפשר לבנות ממלכת כוהנים וגוי קדוש, כיצד עוסקים בתיקון עולם, ומהי הדרך הנכונה להתחדשות דתית בימינו, נושא שהרב מאריך ומרחיב בו את היריעה מאוד. עוד ימצא הקורא עיסוק במנהיגות, בחינוך בכלל ובחינוך בעידן שאין בו יראה בפרט, ועוד.
החלק השלישי עוסק ביחס לתרבות ובהבנת התקופה שבה אנו חיים. הרב מציע ניתוח מקורי על אודות חזון האמנות היהודית, תפקידה של ספרות כללית בחיי האדם המאמין, עיסוק בהבנת המודרנה והפוסטמודרנה וההשלכות שלהן על חיי היום יום, ועוד.
במהלך הקריאה אפשר להבחין כיצד הרב אבן־ישראל משתמש במגוון מקורות מהחיים, מהתרבות ומהמדעים, לצד מקורות התורה, כדי לנתח כל נושא ולהבינו מצדדים שונים. ברחבי הספר שזורים זה בזה עולמות ידע מגוונים, הן ממקורות הקודש והן ממרחבי החול. כך לדוגמה אפשר למצוא תובנות מחיי עדרי הפילים באפריקה, ממאמר של המדען הראשי של אנגליה במלחמת העולם השנייה ומניתוח תופעה כימית ייחודית, לצד מדרשי חז"ל, סוגיות הלכתיות וסיפורי חסידים. איינשטיין, דרווין, פרויד ובודהיזם, לצד הסה, אורוול, דוסטויבסקי, קאזאנצאקיס, הוגו, עגנון ועוד רבים.
התעלות בעקבות ספרות חילונית
אחד המאפיינים המיוחדים בספר הוא ישירות תשובותיו ותובנותיו של הרב, שאינן מתכופפות בפני התקינות החברתית. כמעט בכל עמוד אפשר לסמן משפטים חדים הפותחים פתחים לעולם רחב של דיונים ושאלות. כך למשל אומר הרב בהקשר של מציאת תפקידו של האדם בעולם ש"חייו של כל אדם הם שיטוט בדרכים אילמות שאין בהן שלטים המורים אפילו על כיוון כללי של יציאה". על השאלה כיצד על האדם להתנהל בין כל מעגלי חייו – המשפחה, המקצוע, לימוד התורה ועוד – מפטיר הרב כבדרך אגב: "הנוסח הדתי לאומי הוא לכאורה נוסח המציע סינתזה. הרב קוק דיבר רבות על האחדות האפשרית בין העולמות… למרות זאת נראה שלא נבנתה תבנית המאפשרת לסינתזה לבוא לידי ביטוי. בפועל הנוסח הדתי לאומי מושפע יותר מתורת הרש"ר הירש של תורה עם דרך ארץ".
במקום אחר מעיר הרב ש"הגישה ההומנית, המאמינה באדם וממילא מעודדת אותו להוציא לפועל את יכולותיו וכישוריו, היא בעצם מעין עבודה זרה, משום שהאדם בסופו של דבר 'עובד את עצמו'". בעיסוק ב"שמחת הפשטות" מציין הרב שישנה תמימות חיובית של עשייה ובניגוד לכך "במקרים רבים הפילוסופים והסופרים אינם ישרי לב… משום שהם רגילים לחלק את המציאות לגורמים וגורמי משנה ולא רואים את הדבר הראשוני הבסיסי".
בשאלת הספרות נמצא שהרב מתנגד לספרות מגויסת מכל סוג שהוא וטוען שהיא תמיד תהיה ספרות גרועה, לעומת זאת הוא בעד קריאת ספרות כללית טובה. לדבריו: "ספר טוב לא נבחן בשאלה כמה יהדות או כמה תכנים רצויים יש בספר, אלא בעיקר בשאלה כמה עוררות וכמה נשמה יש בסיפור, ולאיזו רמת התעלות אפשר להגיע בעקבות קריאת הספר". הוא מוסיף ש"הרבה פעמים ספרות חילונית מכילה בתוכה נושאים דתיים הבאים לידי ביטוי בגילוי חיפוש האלוקות באופן לא מודע".
בניגוד לחכמים רבים בעולם הישיבות והאקדמיה שכותבים מאמרים בשפה המיועדת לחברי הגילדה בלבד – לחובשי ספסל הישיבה או כנסי האקדמיה – מפעל חייו של הרב אבן־ישראל הוא מפעל חברתי של הבאת הידע היהודי העמוק ביותר לכל רובדי החברה היהודית בישראל ובעולם. כמו בספריו האחרים, גם בספר זה תובנותיו של הרב עדין אבן־ישראל מרתקות וחדשניות, וכתובות בשפה ברורה הנהירה לכל אדם. שאלותיו החדות והמדויקות של כותב הספר מביאות את הבירור אל הקצה ומאירות באור חדש שאלות יסוד בעולמנו הישראלי והיהודי. בהקדמה לספר נכתב שהספר מיועד לאנשים המבקשים לחיות חיים שיש בהם משמעות. "בלב פתוח" אכן נוגע בצורה ייחודית ומעניינת בנושאים שהם בליבת הקיום האנושי והדתי בעולם המודרני, ובלב חיי האדם המאמין.
בלב פתוח
שיחות בארבע עיניים עם הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ
יהושע זקבך
מגיד ומרכז שטיינזלץ, 2018, 195 עמ'