מבקש אני שתתלוו אליי למסע אל עשרת הדיברות, בספר שמות או דברים. נשים לב לדיבר השמיני: "לא תגנוב". הטקסט מובן לנו ללא בעיות. גנבה היא גנבה! לכאורה. אולם מעבר לגנבה במובנה השגור, חז"ל דיברו על עוד שלושה סוגים נוספים של גנבה. את הראשון מבקש אני לכנות: שאלת הקניין הרוחני, ואליה אחזור בלי נדר בהזדמנות אחרת. על הסוג השני של הגנבה נוכל ללמוד בספר שמואל (ש"ב, טו, ו): "וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל". לי ברור שהפרסומת המסחרית והתעמולה הפוליטית נכנסות לקטגוריה זאת של "גנבת הלב". ועתה אעבור להרחבה השלישית של מושג הגנבה, אך אתחיל קודם בסיפור של זיכרון ילדות.
פשעים של גדולים
לפני שנים רבות, כשהייתי בן 12, ראיתי סרט של צ'רלי צ'פלין: Monsieur Verdoux. כמו כולם, גם אני אהבתי מאוד לראות את סרטיו של צ'פלין, אך באותה פעם יצאתי מן ההצגה מאוכזב. עיקר צ'פלין היה חסר מן הסרט! לאחר שנים שוב ראיתי את הסרט ואז הבנתי אותו. מתוארת בו דמות של אדם שהתחתן באופן סדרתי עם נשים עשירות, הרג אותן ולקח את רכושן. בשביל רבים מן הצופים הייתה זאת יצירה בלתי נסבלת, סתם הומור שחור. אך אני ראיתי זאת אחרת. בעיניי היה זה סרט שתקף את השקר שבמוסר האנושי. גיבור הסרט רצח כדי להצליח למצוא עזרה לאשתו ולילדו הנכים. אבל רצח הוא רצח. אלא שלא זו הייתה התזה של הסרט. הגיבור הרוצח טען שהוא אינו יותר גרוע מהמדינות שנלחמות והורגות המונים בתור "ביזנס". הרצון למכור אמצעי לחימה ולהרוויח כסף דחף את העולם למלחמות נוראות וגרם לכך שהרציחות ה"קטנות" האלה הפכו למעין אפסים מוחלטים בהיסטוריה.

וכעת, נחזור לפרשנות על הדיבר השמיני ונקרא את דברי הפילוסוף היהודי הגדול, פילון האלכסנדרוני, מתוך פירושו על עשרת הדיברות (עמ' 210 בתרגום העברי). פילון, הגאון שהביא לעולם את הפילוסופיה הדתית כולה, מתחיל את דיונו בתאור מעשי הגנבים: "לפי רצונו [של הגנב] הוא [היה] לוקח את נכסיהם של כל האנשים, אך לפי יכולתו [המוגבלת] – של אחדים". מול אותו "גנב קטן" מתאר פילון את מעשיהם של גנבים גדולים בעלי כח גדול בהרבה. כוונתו לאנשים היושבים בשלטון המנצלים את כוחם כדי להתעשר, וכדברי פילון: "שודדים ערים שלמות בלי שום חשש לעונשים, מפני שלכאורה הם עדיפים על החוקים: [אלו] חסידי שלטון המעטים… כשהם מסתירים בשמות הנשגבים של שלטון והנהגה, מה שלאמיתו של דבר אינו אלא גנבה".
ממש כמו בסרט של צ'פלין, גם פילון הבין לפני יותר מ־2,000 שנה שכנגד הגנבות והפשעים הקטנים של האדם הקטן עומדים השלטון והציניות שבשם "השמות הנשגבים של שלטון והנהגה", ועושים מעשים לא כשרים כשלנגד עיניהם עומד הכסף. לפי פילון, זו המשמעות הנוספת של "לא תגנוב".
קטסטרופה של כימיה המודרנית
אך לפי גישתם של חז"ל, הדיבר השמיני מדבר על סוג נוסף של גנבה, חמורה הרבה יותר – גנבת בני־אדם. הכוח השליט במקומות לא מועטים באפריקה ובעולם האסלאמי משתמש בכוחו כדי לפגוע בחופש בני האדם ולהפוך אותם לעבדים ולשפחות מין. הם אף "גונבים" ילדים קטנים כדי להפוך אותם לחיילים אכזריים וכך גונבים לא רק את גופם אלא גם את נפש הילד שלהם אם הם בכלל ישרדו פיזית.
אכן, לפי פירוש חז"ל, במרכזו של הדיבר השמיני עומד דווקא מי שנגנב כדי להופכו לעבד. גנבה מסוג זה מסבירה, לדבריהם, את הסיבה ש"לא תגנוב" מוקמה בסמוך לדיברות חמורים שעונשם מוות. לדעתי, למרות שעונש מוות אינו ישים, הוא עדיין מלמד אותנו עיקרון חשוב ביותר: בפשע זה תן את העונש הגדול ביותר האפשרי!
והנה לנגד עינינו הולכת ומתרחשת קטסטרופה הנוצרת על ידי הכימיה המודרנית, שלא רק מייצרת חומרי נפץ הפוגעים באנשים מסכנים רבים כמו בסוריה אלא גם מצליחה לייצר את סמי האונס הכימי ה"גונבים" את התודעה וקל וחומר את יכולת ההתנגדות מקרבנות הסם. אין לי ספק שהאפשרות היחידה להילחם נגד התופעה היא הענישה בעונש המקסימלי כנגד כל מי ששותף לייצור, למכירה ולשימוש באחד מסמים אלה. בצדק נלחמות הנשים, ואיתן הגברים, בפגיעות כנגד הנשים. אך זוהי לדעתי הפגיעה האיומה ביותר. לא ייתכן שבעזרת המדע אישה תאבד את התודעה ותיהפך לאובייקט ממש, שאינה מסוגלת להבין מה מתרחש איתה באופן כמעט אבסולוטי. לא! אבסולוטי ממש! על גנבה כזו מגיע לפי עשרת הדיברות העונש המקסימלי! עדיין אפשר להילחם, לפני שיהיה מאוחר.