לפני חודש בלבד, איש לא היה מבין את השאלה הזו. לא את המושג העומד במרכזה, וגם לא את עצם העלאתה לדיון. אבל בשבוע האחרון נדמה שאין בית בישראל – בוודאי לא בית שומר תורה ומצוות – שהצליח לחמוק מהעיסוק בה: האם אפשר לקיים סדר פסח דרך זום? וביתר פירוט: האם מותר מבחינה הלכתית להיעזר בשיחות וידאו, כדי לאפשר לסבא וסבתא, או שמא בן משפחה חולה, להשתתף בליל סדר משפחתי למרות תקנות הסגר והבידוד?
סערה מגזרית פרצה בציבור הדתי־לאומי לאחר שכמה רבנים הוציאו פסק הלכה שמתיר לעשות זאת – כמובן, בתנאי שהתוכנה מופעלת לפני התקדש יום. זמן קצר לאחר הפרסום, בעוד הטונים של הוויכוח הולכים ועולים, הודיעו כמה מהחתומים כי הם מסירים את שמם מהפסיקה הזו. מנגד, רבנים אחרים הצטרפו לתמיכה בפסק ההלכה הפורץ דרך, שמן הסתם לא היה בא לעולם אלמלא המצב היוצא דופן שאנו מצויים בו: החיים בימי מגפת הקורונה.
פרשת הזום אולי זכתה להדים הרבים ביותר, אך זו בהחלט לא הסוגיה ההלכתית היחידה שהתעוררה בעקבות התפרצות הנגיף הקטלני. בשבועות האחרונים מתמודדים רבנים מכל הזרמים עם שאלות תקדימיות, כמו האם להכריז על סגירת בית הכנסת, והאם לאסור על טבילה במקווה. לצד אלה עולות וצומחות גם תהיות עמוקות באשר לטלטלה שעוברת היהדות המעשית: האם אנחנו עומדים בפתחו של מפץ הלכתי? האם הפסיקות הנובעות ממצב החירום יותירו את חותמן לדורות? ואיך מגשרים על הפער בין הנחות היסוד הדתיות למציאות המשתנה במהירות כה רבה?
בשיחות עם רבנים ומומחים ניסינו למצוא תשובות לשאלות הללו. היו מהם שהביעו את ביטחונם כי מיד כשתדעך המגפה, גם החיים היהודיים ישובו למסלולם משכבר; אחרים משוכנעים כי לטוב ולרע, היהדות עומדת בפני עידן חדש, שיביא הסתכלות שונה על מה שעד אתמול היה מובן מאליו.
"הקב"ה ישמע אותנו גם ללא מניין. אפילו בימים הנוראים המצווה תהיה כשרה ומלאה"
הרב שלמה ריסקין רוצה שנגלה מחדש את התפילה

בפתח השיחה עם הרב שלמה ריסקין, רב המועצה המקומית אפרת ומייסד רשת "אור תורה סטון", אני מספר לו שביקשנו לראיין לכתבה את "זקני הרבנים". "אני לא צעיר?", מוחה־צוחק הרב ריסקין בן ה־79.
איך רב קהילה מתמודד עם תקופת הקורונה? איך היא מתבטאת בשאלות ההלכתיות המגיעות מהציבור?
"כל היום והלילה אני מקבל שאלות הקשורות למצב הזה. הייתי מהראשונים להכריז על ביטול מניינים עד להודעה חדשה, וזה היה הדבר הכי קשה שעשיתי בכל שנותיי כרב. הרי הקדשתי את כל חיי כדי לבנות בתי כנסת ובתי מדרש, והנה אני מוכרח לסגור אותם. זה לא עבר חלק. הרבה רבנים באפרת לא הסכימו איתי, אבל זמן מה לאחר מכן גם הרבנות הראשית החליטה לאסור את התפילות בבתי הכנסת".
ההימנעות מתפילה במניין, אומר הרב ריסקין, היא לא רק שינוי טכני באורח החיים היומיומי של האדם הדתי. "אחת הגדולות של עם ישראל היא הציבוריות והקהילתיות, ולכן הנזק החמור ביותר של הווירוס הוא הפגיעה באופי הזה. הדרך הדתית שלנו תמיד הייתה קהילתית. התפילה והקהילה היו מעורבות ביחד, כשהתפילה שלנו מחזקת את הציבוריות, והציבוריות מחזקת את הדתיות. ואילו כעת זה בדיוק מה שאסור לנו לעשות, מכיוון שמדובר בפיקוח נפש.
"יש בתפנית הזו גם דברים חיוביים. אני יכול להגיד לך שהיו לי בינתיים שבתות נחמדות מאוד: התפללתי עם אשתי, אנחנו קוראים יחד את פרשת השבוע, ויש בזה משהו יפה ומיוחד. הבן שלי מתפלל בשבתות עם ששת ילדיו. התפילה הפכה להיות חלק מהמשפחה, יותר מאשר חלק מהקהילה".
הרבנים שהשתתפו בכתבה: הרב שלמה ריסקין, הרב חיים דרוקמן, הרב ישראל מאיר לאו, הרב שלמה אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב יגאל לוינשטיין, הרב מנחם בורשטין והרבנית ימימה מזרחי.
הכתבה המלאה תתפרסם מחר (ו') במוסף דיוקן, מקור ראשון